کد صلوات شمار برای وبلاگ
//--> مباهله چیست؟ قسمت اول - مائــده الهی
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

























مائــده الهی

                                                     بسم الله الرحمن الرحیم

                     بحثی را که در پیش رو دارید؛ شامل مطالبی درباره مباهله می باشد که در چند  بخش، تقدیم شما عزیزان می گردد. ضمناً اگر خوانندگان محترم، سؤال و یا شبهه ای درباره دیگر مسائل اعتقادی داشته باشند، آماده پاسخگویی به آنها می باشیم.

                                          آیه مباهله‏

فَمَنْ حاجَّکَ فِیهِ مِنْ بَعْدِ ما جائَکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْنائَنا وَأَبْناءَکُمْ وَ نِسائَنا وَنِساءَکُمْ وَأَنْفُسَنا وَأَنْفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْکاذِبینَ‏(1) هر گاه بعد از علم و دانشى که (درباره مسیح) به تو رسیده، (باز) کسانى با تو به محاجّه و ستیز بر خیزند، به آنها بگو: بیائید ما فرزندان خود را دعوت کنیم، شما هم فرزندان خود را؛ ما زنان خویش را دعوت نمائیم، شما هم زنان خود را؛ ما از نفوس خود دعوت کنیم، شما هم از نفوس خود؛ آنگاه مباهله کنیم و لعنت خدا را بر دروغگویان قرار دهیم! 

آیه مباهله یکى دیگر از آیات مربوط به ولایت امیرالمؤمنین علیه السلام و دو فرزندش حسن و حسین علیهم السلام است. این آیه شریفه، که موضوع آن مباهله مسلمانان با مسیحیان نجران است، از سویى حقّانیّت اسلام و پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله را ثابت مى‏کند و از سوى دیگر، رفعت مقام و علوّ درجه اهل بیت پیامبر علیهم السلام را بیان مى‏دارد و از سوى سوم، مى‏توان توسّط آن ولایت و خلافت امیرمؤمنان علیه السلام را به اثبات رساند.قبل از شروع به توضیح آیه شریفه مباهله، تذکّر دو نکته لازم و ضرورى است:

                                 1. مباهله آخرین حربه‏

آیات 35 تا 60 سوره آل عمران پیرامون حضرت عیساى مسیح علیه السلام سخن مى‏گوید. در این بیست و شش آیه، از تولّد حضرت عیسى علیه السلام، مقامات آن حضرت، شخصیّت مادرش، فضایل حضرت مریم علیها السلام، گفتگوى او با فرشتگان، مائده آسمانى، و مسائل دیگر بحث شده است. خداوند پس از این بحث طولانى درباره حضرت عیسى علیه السلام به پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله  مى‏فرماید که اگر مسیحیان پس از بیان همه این امور و بحث‏هاى مستدلّ و منطقى باز هم زیر بار نرفتند و اسلام را نپذیرفتند، راه متفاوت دیگرى در برخود با آنها انتخاب کن، با آنها مباهله کن، تا حق روشن شود. 

                                  2. مباهله یعنى چه؟

مباهله از مادّه «بَهْل» گرفته شده است. و «بَهْل» در لغت عرب به معناى رها کردن است. شترها وقتى بچّه‏دار مى‏شوند پستانهاى آنها را مى‏بندند تا بچّه شتر همه شیر مادر را نخورد و مقدارى براى صاحب شتر باقى بماند؛ ولى گاهى پستانها را باز مى‏کنند تا بچّه شتر هر چه میل دارد بخورد، عرب به چنین شترى که پستانهایش باز شده «ابل باهل» مى‏گوید، یعنى شترى که شیرش رها شده تا بچّه‏اش از آن استفاده کند.  در قاموس آمده است:راغب گوید: بهل و ابتهال در دعا بمعنى تضرّع است و هر که ابتهال را (در آیه) بلعن تفسیر کرده براى آنست که ابتهال در آیه بجهت لعن است. مجمع البیان آنرا لعن معنى کرده و از ابن عبّاس، تضرّع نقل میکند. در نهایه گوید: ابتهال در اصل بمعنى تضرّع و مبالغه در دعاست. معانى دیگرى نیز براى آن ذکر کرده‏اند که لازم بنقل نیست. در کافى کتاب الدعاء باب الرغبة از امام صادق علیه السّلام نقل شده که ابتهال برداشتن دستهاست بهنگام دعا آنگاه که حالت رقّت و گریه باشد.(2)و امّا در اصطلاح، معناى دیگرى دارد و آن این که: هر گاه دو نفر بعد از بحث‏هاى منطقى و استدلالهاى عقلى و برهانهاى روشن، نتوانستند یکدیگر را قانع کنند، در اینجا هر کدام در حقّ دیگرى نفرین مى‏کند و چنین مى‏گوید: «اگر من بر حق هستم و تو خلاف مى‏گویى به مجازات الهى گرفتار شوى» و دیگرى هم همین را تکرار مى‏کند. به چنین کارى با حصول شرائطش «مباهله» مى‏گویند.ارتباط معناى لغوى واصطلاحى «مباهله» با یکدیگر روشن است؛ زیرا در مباهله شخصى که مدّعى است حق مى‏گوید طرف دیگر را رها مى‏کند و امر او را به خداوند محوّل و واگذار مى‏نماید.(3)

 ادامه دارد...

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1.سوره آل عمران، آیه 61           2.قاموس.ج1.ص239.             3.آیات ولایت در قرآن- ص 203


نوشته شده در دوشنبه 89/9/8ساعت 11:6 عصر توسط <رهگذر> نظرات ( ) |


Design By : Pichak