کد صلوات شمار برای وبلاگ
//--> کربلا در نگاه اهل سنت(1) - مائــده الهی
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

























مائــده الهی

                      بسم الله الرحمن الرحیم

 در رابطه با واقعه دلخراش و جانسوز عاشورا هیچ کس از افراد از ادیان و مذاهب گوناگون نیست مگر اینکه نسبت به آن عکس العملی از خود نشان داده و نتوانسته است که بی تفاوت از کنار آن رد شود. اینکه واقعه کربلا در میان ادیان مختلف از چه جایگاه و درجه اهمیتی برخوردار است خود مبحثی مستقل می طلبد که در اینجا در مقام بیان آن نیستیم .آنچه که ما در این نوشته در صدد بیان آن هستیم بررسی اجمالی دیدگاه اهل تسنن درباره این مصیبت عظمی می باشد و این که این فرقه از اسلام در برابر این حادثه و مصیبت چه موضعی از خود نشان داده است.

 انواع مواجهه و برخوردها

در هر اتفاق و پیش آمدی؛ چه مثبت و چه منفی؛ افراد مختلف برخوردهای متفاوتی در رویارویی با آن دارند. بعضی برخورد گزارشی و برخی عاطفی و عده ای برخورد تحلیلی و اجتهادی دارند و گروهی نیز که بیم رسوایی دارند در صدد فرا فکنی و تحریف این واقعه بوده و می باشند.به عنوان مثال وقتی شخصی از اتفاقی با خبر می شود یا او این خبر را بدون هیچ قضاوت و توضیحی به دیگران می رساند و یا در ضمن گزارش ابراز احساسات و همدردی نیز می کند و یا علاوه بر گزارش به نقد و تحلیل و نتیجه گیری در مورد آن و مسائل حاشیه ای آن می پردازد و اگر خود مقصر در آن باشد چه بسا در صدد تحریف و گمراه نمودن دیگران نسبت به آن بر می آید.. با کمی دقت درمی یابیم که نوع برخورد و نگرش هر گروه از اهل سنت نسبت به این واقعه تأسف بار نیز به یکی از این شیوه های ذکر شده می باشد. گرچه بعضی از منابعی که در قرون اولیه اسلامی توسط دانشمندان برجسته جهان اسلام با گرایشهای مذهبی مختلف در رابطه با حادثه جانسوز کربلا نوشته شده است از بین رفته و یا فقط نامی و یا نقل اقوالی از آنها در منابع نوشته شده بعدی به چشم می خورد .اما با این وصف منابع ناب و معتبر زیاد دیگری از دانشمندان نامدار جهان اسلام در اختیار داریم که به خوبی می تواند ما را با زوایای ناشناخته قیام حضرت سید الشهداء علیه السلام آشنا سازد.

نام برخی از این منابع بدین قرار است :

 1- تاریخ ابی مخنف : ابو مخنف لوط بن یحیی، متوفای 157هجری قمری. 2- طبقات الکبری : محمد بن سعد مشهور به کاتب واقدی، متوفای230.3- جمل انساب الاشراف : احمد بن یحیی بلاذری، متوفای 279. 4- اخبار الطوال : ابو حنیفه احمد بن داوود دینوری، متوفای 282. 5- الفتوح : احمد بن اعثم کوفی، متوفای 314 . 6- تاریخ طبری : محمد بن جریر طبری،  متوفای 31 .7- مقتل الحسین : ابو مؤید موفق بن احمد مکی خوارزمی، متوفای 568 .8- مقتل الحسین : امام طبرانی، متوفای 568 مربوط به قرن چهارم.9- الکامل فی التاریخ : ابن اثیر، متوفای 630 .

  در اینجا به ذکر یک نمونه از صدها مورد که سعی در تبرئه یزید ویزیدیان نموده است از کتابهای اهل تسنن اکتفا می نماییم.ابراهیم بن عامر رحیلی در کتاب خود سعی دارد تا مسئولیت حادثه غم بار کربلا را به گردن شیعیان بیاندازد ، به همین منظور می گوید: از جمله مواردی که دلالت می کند بر این که روافض موجب به وجود آمدن این حادثه شدند گفتار حسین بن علی (رضی الله عنهما ) درباره شیعیان عراق - همانهایی که با او مکاتبه نمودند و وعده یاری به او دادند سپس از دور او پراکنده شدند و او را تسلیم دشمنانش کردند - می باشد که همواره درباره آنان می گفت:

 بار خدایا اهل عراق مرا فریب دادند و با من مکر کردند و آن همه جنایات را در حق برادرم انجام دادند. بار پروردگارا کارهای آنان را متفرق کن و بر آنان سخت بگیر!(1) ابن عامر در ادامه می گوید: سپس نتیجه این فریبکاری و غدر یاری نکردن شیعیان ، شهادت حسین رضی الله عنه و همراهان او از اهل بیتش شد. قتل او رضی الله عنه مصیبت بزرگ و حرمت شکنی عظیمی بود که قلب هر مسلمان به خاطر آن پاره می شود. این گناه بزرگ بر عهده شیعیان - همانها که امروز به خاطر شهادت او اظهار حسرت و ندامت می کنند - می باشد که هر ساله برای او بدعت عزاداری را در روز عاشورا بر پا می کنند ....(از ترجمه ادامه گفتار ابن عامر درباره شیعیان معذوریم و متن عربی آن را در پاورقی آورده ایم)(2)

                           تأملّی بر گفتار ابن عامرالف . لفظ شیعه در لغت به معنی« پیرو »می باشد و ایشان در این مورد دچار مغلطه ای شده اند چرا که آن کسانی که ایشان شیعه می نامد قابل انطباق بر پیروان هر خلیفه ای می تواند باشد.ب . باید دید شیعیانی که وی ادعا می کند که مرتکب این جنایت شدند در مکتب چه کسانی تربیت شده بودند. آقای ابن عامر انصاف داشته باشید آیا جز این است که این افراد تربیت شدگان مکتب خلفای راشدین و غاصبین حق اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام  می باشند.ج . آقای ابن عامر ! چرا شما حتی یه کلمه در مورد قاتلین آن حضرت ننوشته اید و چرا قاتلین آن بزرگوار را تلویحاً تبرئه کرده اید؟! آیا غیر از این است که این رفتار را از معاویة بن ابو سفیان درس گرفته اید؟ (3)د . آقای ابن عامر ! مگر نه این است که یزید خلیفه سگ باز و شراب خوار و ...از جانب معاویه منصوب شده و خود معاویه نیز منصوب از طرف خلیفه دوم شماست.در حقیقت تیری که در کربلا بر امام حسین علیه السلام و اهل بیت آن حضرت زده شد کمانش بر دوش خلفای شما بود!!ادامه دارد..

 

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1. این مطلب را ذهبی در کتاب السیر در جلد 2 صفحه 302 آورده است. 
2. فقبحهم الله ما أکذب دعواهم فی ولایة أهل البیت، وأعظم غدرهم وخذلانهم لهم !!
3. در جنگ صفین که عمار در آن به شهادت رسید چون مردم از رسول خدا صلّی الله علیه و آله شنیده بودند که عمار را گروه طغیانگر می کشد معاویه برای تبرئه خود شایع کرد که قاتل عمار ، علی بن ابی طالب است؛ چرا که او بود که عمار را به جبهه جنگ آورد و مردم هم این سخن را از معاویه پذیرفتند.

 


نوشته شده در شنبه 89/9/20ساعت 8:0 عصر توسط <رهگذر> نظرات ( ) |


Design By : Pichak