کد صلوات شمار برای وبلاگ
//--> برخی از نام های حضرت مهدی علیه السلام و وجه تسمیه آنها - مائــده الهی
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

























مائــده الهی

                    بسم الله الرحمن الرحیم

   شیخ صدوق در کتاب «علل الشرائع» از ابو حمزه ثمالى «1» روایت می کند که گفت: از حضرت امام محمد باقر علیه السّلام پرسیدم یا ابن رسول اللَّه! مگر شما ائمه همه قائم بحق نیستید؟ فرمود: بلى. عرضکردم: پس چرا فقط امام زمان «قائم» نامیده شده؟ فرمود: هنگامی که جدم امام حسین علیه السّلام شهید شد، فرشتگان به درگاه الهى نالیدند و گفتند: پروردگارا! آیا قاتلین بهترین بندگانت، و زاده اشرف برگزیدگانت را بحال خود وامی گذارى؟ 

خداوند به آنها وحى فرستاد که اى فرشتگان من آرام گیرید. بعزت و جلالم سوگند، از آنها انتقام خواهم گرفت هر چند بعد از گذشت زمان ها باشد. آن گاه پروردگار عالم امامان اولاد امام حسین علیه السّلام را به آنها نشان داد و فرشتگان مسرور گشتند. یکى از آنها ایستاده بود و نماز می گذارد. خداوند فرمود:بِذلِکَ الْقائِمُ انْتَقِمُ مِنْهُم‏.یعنى باین قائم از آنها انتقام می گیرم .و نیز در آن کتاب از جابر جعفى «2» روایت کرده که شخصى خدمت حضرت امام محمد باقر علیه السّلام رسید و من نیز حاضر بودم، عرض کرد: این یک صد درهم زکات من است آن را بگیرید و به مصرفش برسانید. امام فرمود: خودت آن را به همسایگان و یتیمان و فقیران و برادران مسلمانت تقسیم کن.زیرا وجوب سپردن زکات به شخص امام، موقعى است که قائم ما ظهور کند، و بطور مساوى تقسیم نماید و در میان بندگان نیک و بد خدا به عدل حکومت کند، هر کس از او پیروى کند اطاعت خدا کرده و آن کس که از فرمانش سر پیچی کند از فرمان خدا سر پیچیده است.او را «مهدى» گویند، زیرا خداوند به امر پوشیده، هدایتش نموده. او تورات (حقیقى) و سایر کتب آسمانى را از غارى واقع در انطاکیه بیرون مى‏آورد، آنگاه با پیروان تورات طبق تورات و با اهل انجیل طبق انجیل و با اهل زبور طبق زبور و با مسلمانان مطابق قرآن حکومت می کند.

 تمام اموال دنیا آنچه در دل زمین و روى آنست نزد او جمع شود، و او به مردم خواهد گفت: بیائید و اموالى را که بخاطر آن به جان هم افتاده و رشته خویشاوندى خود را از هم گسستید و خونریزی ها مى‏کردید، و مرتکب محرمات الهى می شدید از من بگیرید! خداوند متعال مقامى به او می دهد که پیش از او به هیچ کس نداده است.سپس امام محمد باقر علیه السّلام فرمود: پیغمبر فرمود: قائم مردى است همناممن.خداوند مرا در وجود او حفظ می کند و او به سنت من عمل می نماید. زمین را پر از عدل و داد و نور گرداند، از آن پس که از ظلم و جور و زشتى پر شده باشد. «3» شیخ صدوق در کتاب معانى الاخبار روایت نموده که:سُمّىَ الْقائِمُ قائِماً لِأَنَّهُ یَقُومُ بَعْدَ مَوْتِ ذِکْرِه‏یعنى: از این جهت او را «قائم»، می گویند که پس از فراموش شدن نامش قیام می کند. و در کمال الدین از صقر بن ابى دلف روایت کرده که گفت: از حضرت امام محمد تقى علیه السّلام شنیدم که می فرمود: امام بعد از من نامش على است. امر او امر من و گفته او گفته من و پیروى او پیروى من است و امام بعد از او فرزندش حسن است.امر و گفته و پیروى او، امر و گفته و پیروى پدرش می باشد.سپس حضرت ساکت شدند. عرض کردم: یا ابن رسول اللَّه! امام بعد از حسن کیست؟ حضرت سخت گریست سپس فرمود: بعد از حسن، فرزندش قائم بحق و منتظر است. گفتم چرا او را قائم می گویند؟ فرمود: زیرا بعد از آنکه نامش از خاطره‏ها فراموش شود و اکثر معتقدین به امامتش از دین خدا برگردند، قیام می کند عرض کردم: چرا او را منتظر می گویند؟ فرمود:

«لِأَنَّ لَهُ غَیْبَةٌ تَکْثِرُ ایّامُها وَ یَطُولُ امَدُها فَیَنْتَظِرُ خُرُوجَهُ الْمُخْلِصُونَ وَ یُنْکِرُهُ الْمُرْتابُونُ وَ یَسْتَهْزِئُ بِذِکْرِه‏الْجاحدُونَ وَ یُکْثِرُ فِیها الْوَقَّاتُونَ وَ یَهْلِکُ فِیهِ الْمُسْتَعْجِلُونَ وَ یَنْجُو فِیهِ الْمُسْلِمُونَ.»یعنى: زیرا وى براى مدتى طولانى غیبت می نماید و علاقه مندان منتظر ظهورش خواهند بود، و آنها که تردید دارند انکار می کنند و مخالفین، آن را به باد مسخره می گیرند! کسانى که وقت ظهور را تعیین می کنند بسیار و آنان که در این باره شتاب می نمایند به هلاکت می رسند و آنها که در مقام تسلیم هستند رستگار می شوند. شیخ طوسى (رحمة الله علیه) در کتاب غیبت از امام حسن عسکرى علیه السّلام روایت کرده که چون امام زمان علیه السّلام متولد شد فرمود: ستمکاران می خواستند مرا بکشند تا نسل من قطع شود، اکنون کجا هستند که قدرت خداوند را ببینند؟ از این رو امام آن مولود را «مُؤمَّل» نامید «4».  نیز در آن کتاب از ابو سعید خراسانى نقل می کند که گفت: از حضرت صادق علیه السّلام پرسیدم: آیا مهدى و قائم یکى است؟ فرمود: آرى. عرض کردم: چرا او را مهدى می گویند؟ فرمود: زیرا براى هر امر پوشیده‏اى راهنمائى شده است، و از این جهت او را قائم می گویند که در وقتى که مردم او را فراموش کنند او قیام به امر عظیمى می کند. در ارشاد مفید از محمد بن عجلان از امام جعفر صادق علیه السّلام روایت نموده که فرمود: هنگامى که قائم علیه السّلام قیام نماید مجدداً مردم را به اسلام دعوت می کند و به احکام از دست رفته آن آشنا می گرداند. و چون از جانب خداوند به امور گم شده راهنمائى مى‏شود، او را (مهدى) می گویند و به لحاظ اینکه به طرفدارى حق قیام می نماید (قائم) می نامند. فرات بن ابراهیم کوفى در تفسیر خود از امام محمد باقر علیه السّلام روایت کرده که آن حضرت در تفسیر آیه شریفه: وَ مَنْ قُتِلَ مَظْلُوماً«5» فرمود: او حسین بن على علیه السّلام است و بقیه آیه فَقَدْ جَعَلْنا لِوَلِیِّهِ سُلْطاناً فَلا یُسْرِفْ فِی الْقَتْلِ إِنَّهُ کانَ مَنْصُوراً «6» مقصود امام زمان است که نامش در آیه «منصور» می باشد چنان که خداوند احمد و محمد را محمود و عیسى را مسیح خوانده است.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1. ابو حمزه ثمالى متوفى بسال 150 هجرى مرد عالیقدرى است که حضرت صادق علیه السلام به ابو بصیر فرمود: هر گاه« نزد ابو حمزه برگشتى سلام مرا باو برسان » و امام رضا علیه السلام فرمود:« ابو حمزه در زمان خود همچون سلمان فارسى بود. زیرا وى خدمتگزارى چهار تن از ما ائمه را نموده و آنها: على بن الحسین و امام محمد باقر و امام جعفر صادق و مدتى از عصر موسى بن جعفر» دعاى معروف به ابو حمزه منسوب به اوست که از امام چهارم روایت کرده است.

2. جابر بن یزید جعفى از شاگردان مشهور امام محمد باقر و امام جعفر صادق علیهما السّلام است. وى تنها از حضرت باقر(علیه السلام) هفتاد هزار روایت از حفظ داشته است. جابر می گوید: به حضرت باقر(علیه السلام) عرض کردم: قربانت گردم! این همه احادیث که به من تعلیم فرموده‏اى، هم چون بار سنگینى است که بر دوش دارم، زیرا نمى‏توانم بکسى بگویم، گاهى چنان در سینه‏ام موج می زند که می خواهم دیوانه شوم! حضرت فرمود: هر گاه چنین شود، برو به بیابان و گودى درست کن و سر در آن فرو بر و بگو: حدیث کرد مرا محمد بن على به چنین و چنان!!

3. علامه مجلسی فرموده: این که امام می فرماید با اهل تورات طبق تورات و ... حکومت می کند با اخبارى که بعداً نقل مى‏شود و می گوید: فقط دین اسلام را از مردم می پذیرد، منافات ندارد، زیرا در اینجا مقصود اینست که پیروان هر کیشى را با کتاب آسمانى خودشان محاکمه می کند. یا آنکه این در آغاز ظهور امام پیش از بالا گرفتن کار او و تسلط وى بر جهان می باشد.
همچنین اینکه پیغمبر می فرماید: «خداوند مرا در وجود او حفظ میکند» باین معنى است که خداوند حق و احترام مرا باو می دهد و او را یارى و پشتیبانى می کند، به طورى که اهل جهان حقوق و احترام او را به خاطر جدش رسول خدا صلى اللَّه علیه و آله خواهند شناخت.
4. مؤمل یعنى: منتظر، و آرزو برآورده شده.
5. اسراء؛33.
6. و هر کس مظلوم کشته شود، ما براى بازمانده او سلطه و قدرتى مقرر داشته‏ایم( که بتواند انتقام او را بگیرد) پس او در انتقامى که از کشتن ستمگران می گیرد، اسراف نمی کند، زیرا او از جانب خداوند یارى شده است. سوره اسراء؛ آیه 33.
7. مهدى موعود- ترجمه جلد سیزدهم بحار.


نوشته شده در شنبه 89/10/18ساعت 12:21 صبح توسط <رهگذر> نظرات ( ) |


Design By : Pichak