کد صلوات شمار برای وبلاگ
//--> آیا شما هم از مرگ می ترسید؟ چرا؟ - مائــده الهی
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

























مائــده الهی

                     بسم الله الرحمن الرحیم

 آیا تا به حال به پدیده ای به نام مرگ فکر کرده اید؟ آیا برایتان اتفاق افتاده که مرده ای را ببینید؟  نه ! وحشت نکنید ! آنچه در اینجا درباره مرگ بیان می شود نه برای ترساندن و یادآوری خاطرات تلخ از دست دادن دوستان و نزدیکان و سوختن در فراق عزیزان است بلکه بررسی مسئله مرگ از ابعاد مختلف می باشد.

 دیر زمانیست که رابطه تنگاتنگی بین مرگ و موجودات برقرار است و موجودات زنده تمام قوا و تلاش خود را برای غلبه بر آن و یا حد اقل برای به تأخیر انداختن آن به کار گرفته اند تا شاید بتوانند زندگی خود را با از بین بردن مرگ شیرین کنند. اما غافل از این که خالق موت و حیات در کتابی که برای هدایت انسان فرستاده است، فرموده: کُلُّ نَفْسٍ ذائِقَةُ الْمَوْتِ ثُمَّ إِلَیْنا تُرْجَعُون‏ هر جاندارى چشنده مرگ خواهد بود، سپس به سوى ما بازگردانده مى‏شوید.(1)و این مرگ است که همیشه به صورت یک هیولاى وحشتناک در برابر چشم انسان‏ها مجسّم بوده ، فکر و اندیشه آن، شربت شیرین زندگى را در کام بسیارى ناگوار ساخته است.برخی افراد نه تنها از نام مرگ مى‏ترسند که از اسم گورستان نیز متنفرند، و با زرق و برق قبرها و مقبره‏ها سعى دارند ماهیّت اصلى آن را به دست فراموشى بسپارند ولی باید به این واقعیت توجه داشته باشند که گفته شده:   هر آن نفس کو آمد اندر حیات ** چشد شربت نیستى و ممات (2)

در ادبیات مختلف جهان آثار وحشت از مرگ کاملًا نمایان است و همیشه با تعبیراتى همچون «هیولاى مرگ» «چنگال موت»، «سیلى اجل» و مانند آن از آن یاد مى‏کنند!هنگامى که مى‏خواهند نام مرده‏اى را ببرند براى این‏که مخاطب وحشت نکند با جمله‏اى از قبیل «دور از حالا» «زبانم لال»! «هفت کوه در میان»! «هر چه خاک اوست عمر تو باشد»! سعى مى‏کنند دیوارى میان شنونده و خاطره مرگ بکشند.ولى باید تحلیل کرد ببینیم سرچشمه این وحشت همیشگى انسان‏ها از مرگ چه بوده؟چرا گروهى بر خلاف این برداشت عمومى نه تنها از مرگ نمى‏ترسیدند بلکه بر چهره آن لبخند مى‏زدند و به استقبال مرگ افتخارآمیز مى‏رفتند؟در تاریخ مى‏خوانیم در حالى که جمعى به دنبال آب حیات و اکسیر جوانى مى‏گشتند، گروهى عاشقانه به جبهه‏هاى جهاد مى‏شتافتند و بر چهره مرگ لبخند مى‏زدند و گاه از طول زندگى شکوه مى‏کردند و در آرزوى روزى بودند که به دیدار محبوب و لقاءِاللَّه بپیوندند، و امروز هم هستند کسانی که در گوشه و کنار این دیر خراب آباد در جبهه‏هاى مبارزه حق و باطل جان بر کف به استقبال شهادت مى‏شتابند.قبل از این که دلیل اصلی ترس از مرگ را بیان کنیم باید سیری داشته باشیم در آیات و روایاتی که درباره موت وارد شده است تا نگاه ما به مرگ نگاهی جامع و واقع بینانه باشد که انشاء الله در قسمت بعدی از مطالب به این مهم خواهیم پرداخت .ادامه دارد.......

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1.سوره عنکبوت،آیه 57- ترجمه انصاریان.
2. آیه 57 از سوره عنکبوت، ترجمه منظوم مجد.


نوشته شده در چهارشنبه 89/10/22ساعت 8:50 عصر توسط <رهگذر> نظرات ( ) |


Design By : Pichak