کد صلوات شمار برای وبلاگ
//--> جهاد اقتصادی از منظر قرآن و روایات - مائــده الهی
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

























مائــده الهی

                                   بسم الله الرحمن الرحیم

 «دو چیز را قرآن ، باعث قیام مردم دانسته ، یکی مال و دیگری کعبه. در مورد کعبه می فرماید:

«جَعَلَ اللَّهُ الْکَعْبَةَ الْبَیْتَ الْحَرامَ قِیاماً لِلنَّاس...‏» ؛ «خداوند، کعبه -بیت الحرام- را وسیله‏اى براى استوارى و سامان بخشیدن به کار مردم قرار داده...»‏ (1) و در مورد مال می فرماید:«وَ لا تُؤْتُوا السُّفَهاءَ أَمْوالَکُمُ الَّتی‏ جَعَلَ اللَّهُ لَکُمْ قِیاماً...» ؛ «اموال خود را، که خداوند وسیله قوام زندگى شما قرار داده، به دست سفیهان نسپارید...» (2). قیام را اهل لغت گفته اند، عبارت است از تکیه گاه؛ یعنی : ما یقوم به الشیء. آنچه که یک چیز به آن تکیه می کند. بنابراین مردمی که اقتصاد ندارند و فقیرند، زبون و زیر دست هستند چون تکیه گاه ندارند.»(3)

 

وقتی آیاتی که راجع به اقتصاد و امور مربوط به آنست را مورد دقت قرار می دهیم می بینیم که قرآن کریم به مال و اسباب دنیوی با دید الهی نگاه کرده و افراد را به داشتن تقوا در  بعد مادی تشویق نموده است که رعایت تقوای مالی ، مستلزم جهادی مستمر و دقیق با نفس و شیطان و عوامل شیطانی پیرامون خود است. خداوند در قرآن وظایف افراد را نسبت به اموال خود یا دیگران معین می کند مانند آیاتی که درباره زشت و گناه بودن اسراف و تبذیر در قرآن آمده است.

و آیاتی که راجع به نحوه خرج کردن و هزینه کردن مال می باشد که نشان می دهد مؤمن باید دارای غیرت مالی باشد یعنی مال خود را که از حلال به دست آورده در کار حرام مصرف نکند و احکام مال را اعم از دادن خمس و زکات و کمک به فقراء و...رعایت کند. همچنین موارد دیگری در مورد مال و مصرف آن وجود دارد که به برخی اشاره می شود.

1- صداقت در ایمان ،در گرو جهاد در راه خدا با جان و اموال خود.إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذینَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ ثُمَّ لَمْ یَرْتابُوا وَ جاهَدُوا بِأَمْوالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ فی‏ سَبیلِ اللَّهِ أُولئِکَ هُمُ الصَّادِقُونَ (4)مؤمنان واقعى تنها کسانى هستند که به خدا و رسولش ایمان آورده‏اند، سپس هرگز شکّ و تردیدى به خود راه نداده و با اموال و جانهاى خود در راه خدا جهاد کرده‏اند؛ آنها راستگویانند. 2- اقتصاد در خدمت آخرت گرایی.قُلْ لِعِبادِیَ الَّذینَ آمَنُوا یُقیمُوا الصَّلاةَ وَ یُنْفِقُوا مِمَّا رَزَقْناهُمْ سِرًّا وَ عَلانِیَةً مِنْ قَبْلِ أَنْ یَأْتِیَ یَوْمٌ لا بَیْعٌ فیهِ وَ لا خِلال‏(5)به بندگان من که ایمان آورده‏اند بگو نماز را برپا دارند؛ و از آنچه به آنها روزى داده‏ایم، پنهان و آشکار، انفاق کنند؛ پیش از آنکه روزى فرا رسد که نه در آن خرید و فروش است، و نه دوستى! (نه با مال مى‏توانند از کیفر خدا رهایى یابند، و نه با پیوندهاى مادى!)

3-  الهی بودن انگیزه ورود در عرصه اقتصاد، چرا که در غیر این صورت بهره زیادی نصیب شخص نمی شود.مَنْ کانَ یُریدُ حَرْثَ الْآخِرَةِ نَزِدْ لَهُ فی‏ حَرْثِهِ وَ مَنْ کانَ یُریدُ حَرْثَ الدُّنْیا نُؤْتِهِ مِنْها وَ ما لَهُ فِی الْآخِرَةِ مِنْ نَصیب‏(6)کسى که زراعت آخرت را بخواهد، به کشت او برکت و افزایش مى‏دهیم و بر محصولش مى‏افزاییم؛ و کسى که فقط کشت دنیا را بطلبد، کمى از آن به او مى‏دهیم امّا در آخرت هیچ بهره‏اى ندارد!         

4- جهاد با نفس در مورد مال.یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تُلْهِکُمْ أَمْوالُکُمْ وَ لا أَوْلادُکُمْ عَنْ ذِکْرِ اللَّهِ وَ مَنْ یَفْعَلْ ذلِکَ فَأُولئِکَ هُمُ الْخاسِرُون‏(7)اى کسانى که ایمان آورده‏اید! اموال و فرزندانتان شما را از یاد خدا غافل نکند! و کسانى که چنین کنند، زیانکارانند! 5- اقتصاد بیمار ،مانند رواج رشوه و کم کاری و...موجب ذلت افراد و تسلط بیگانگان بر بازار  می شود که امروزه در کشورهای اسلامی شاهد آن هستیم.

6- کسی که در دفاع از مال خود کشته شود ، شهید محسوب می شود. رسول اکرم حضرت محمد«صلى الله علیه و آله و سلم»: حرمت مال مسلمان مانند حرمت خون اوست.(8)  امام صادق علیه السلام:َ مَنْ قُتِلَ دُونَ مَالِهِ فَهُوَ شَهِید هر کس براى دفاع از مال خود کشته شود شهید است. (9)

 ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1. سوره مائده ، آیه 97
2. سوره نساء ، آیه 5
3. تفسیر الهادی الی الحق المبین- حسن صراف زاده کاشانی-ص38
4. سوره حجرات، آیه 15
5. سوره إبراهیم ، آیه31
6. سوره شورى، آیه 20
7. سوره منافقون، آیه 9
8. نهج الفصاحة، ص 440
9. بحار الأنوار،ج‏10،ص 226 

 


نوشته شده در سه شنبه 90/1/16ساعت 11:32 عصر توسط <رهگذر> نظرات ( ) |


Design By : Pichak