کد صلوات شمار برای وبلاگ
//--> رابطه ی حبط عمل و عدل خداوند - مائــده الهی
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

























مائــده الهی

                                      بسم الله الرحمن الرحیم

                                   نمایش تصویر در وضیعت عادی                                        

 «حَبْط» در اصل به گفته «راغب» در «مفردات» به معنى این است: چهارپائى آن قدر بخورد که شکمش باد کند و چون این حالت سبب فساد غذا و بى اثر بودن آن مى‏گردد، این واژه به معنى باطل و بى‏خاصیت شدن، به کار مى‏رود، لذا «معجم مقائیس اللغة» معنى آن را «بطلان» ذکر کرده است و به همین دلیل، در آیه 16 سوره «هود» هم‏ردیف باطل ذکر شده، مى‏فرماید: أُولئِکَ الَّذینَ لَیْسَ لَهُمْ فِی الآْخِرَةِ إِلَّا النَّارُ وَ حَبِطَ ما صَنَعُوا فیها وَ باطِلٌ ما کانُوا یَعْمَلُون: «دنیاپرستان کسانى هستند که در آخرت جز آتش بهره‏اى ندارند و آنچه را در دنیا انجام داده‏اند بر باد مى‏رود و اعمالشان باطل مى‏شود».

«حبط و نابودی اعمال اختصاص به کفار ندارد و ممکن است اعمال نیک مسلمانان نیز دچار حبط شود. ممکن است یک مسلمان، برای خدا به نیازمندی صدقه بدهد و صدقه او قبول شود؛ ولی بعد آن را با منّت گذاشتن یا نوعی آزار  روحی نابود و تباه گرداند» (1)
همان‏طور که در این آیه کریمه آمده است: "یا اَیُّها الذَّینَ آمَنوا لاتُبطِلوا صَدَقاتِکُمْ بِالْمنِّ وَالاَذی"(بقره-264) ای مؤمنان، صدقه‏های خود را با منت نهادن و آزار رساندن، باطل نکنید.
و اما اینکه در سوره ی زلزال قرآن می فرماید:

فَمَنْ یَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ خَیْراً یَرَهُ *وَ مَنْ یَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ شَرًّا یَرَهُ * پس هر کس هم وزن ذرّه‏اى کار خیر انجام دهد آن را مى‏بیند!  و هر کس هم وزن ذرّه‏اى کار بد کرده آن را مى‏بیند! (زلزله 7-8)  این معنى چگونه با آیات «احباط» می سازد؟ در جواب می توان گفت: دو اصل آیات فوق  که انسان هر ذره‏اى از کار نیک و بد را مى‏بیند، به صورت یک قانون کلى است، و مى‏دانیم هر قانونى  ممکن است استثناهائى داشته باشد، آیات «عفو»، «توبه»، «احباط» و «تکفیر» در حقیقت به منزله استثناء از این قانون کلى است.

پاسخ دیگر این که: در مورد «احباط» و «تکفیر» در حقیقت موازنه و کسر و انکسارى رخ مى‏دهد، و درست مانند «مطالبات» و «بدهى‏ها» است، که از یکدیگر کسر مى‏شود، هنگامى که انسان نتیجه این موازنه را مى‏بیند در حقیقت تمام اعمال نیک و بد خود را دیده است‏. در اینجا جواب دیگرى گفته‏اند، و آن این که: افراد کافر، نتیجه اعمال خوب خود را در این دنیا مى‏بینند، همان گونه که افراد مؤمن، کیفر اعمال بد خود را در این جهان مى‏بینند.ولى ظاهر این است: آیات مورد بحث مربوط به قیامت است نه دنیا، به علاوه، این کلیت ندارد که: هر مؤمن و کافرى نتیجه اعمالش را در دنیا ببیند.(2)

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1. عدل الهی ، شهید مطهری.
2. تفسیر نمونه، ج‏27، ص 254.


نوشته شده در یکشنبه 90/4/12ساعت 5:21 عصر توسط <رهگذر> نظرات ( ) |


Design By : Pichak