کد صلوات شمار برای وبلاگ
//--> ولایت فقه یا ولایت فقیه؟ - مائــده الهی
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

























مائــده الهی

                                                 بسم الله الرحمن الرحیم

                                  نمایش تصویر در وضیعت عادی 

از وقتی که این انقلاب، به رهبری یه فقیه به لطف خدا به پیروزی رسیده بحثی راجع به این موضوع ولایت فقیه بین صاحب نظران مطرح شد. ریشه بحث اینه که اونی که بر دیگران حق حاکمیت و ولایت داره کیه و چیه؟ شخص فقیه یا فقه؟واضحتر بگم، بعضی معتقدن که هیچ شخصی حق نداره دیگرانو امر و یا نهی کنه مگر اینکه از طرف خدا و رسول اذن و اجازه داشته باشه. اونم در حد یه مجری برا احکام نه بیشتر .

 چون طبق بعضی روایات یه فقیه مسؤول رسیدگی به اموالیه که صاحبش مجهوله یا یتیمه و خلاصه ، فقط یه مجری برا اجرای بعضی از احکام اونم در برخی موارد خاص . خب طبق این نظر اونی که ولایت داره و حاکم ، فقه هستش نه فقیه.به این میگن ولایت فقه .

در مقابل این عده افراد صاحب نظری هستن که میگن هدف نهایی از ولایت فقیه اقامه دین در همه ابعاد اونه نه فقط اقامه و برپایی فقه. ضمن اینکه دین فقط مسائل عبادی نیست بلکه شامل مسائل سیاسی و اقتصادی کلان هم میشه. سؤال اینکه حدود این ولایت تا کجاس و آیا ولایت داشتن ضابطه داره یا به دلخواه فقیه هستش؟ یعنی یه فقیه هر طور دوست داشته باشه حکم میکنه یا همه احکامش مستند به آیه یا روایته؟ معتقدین به ولایت فقیه در جواب میگن بنا به این نظر هدف از ولایت ، اقامه دینه اونم در همه ابعادش که شامل تمام شئونات حیات بشری میشه که البته این ولایت ، قانون و ضابطه هم داره . اینطور نیست که فقیه بصورت دلبخواهی کار کنه بلکه مقیده به دستورات خداوند و ائمه معصومین علیهم السلام هست. حرفامو خلاصه کنم: چون اسلام یه دین گسترده ایه فقیه فقط مجری احکام خاص و محدود نیست بلکه اجرای احکام یکی از اهداف متوسط دینه . هدف نهایی اقامه دین در همه ابعاده که وظیفه اصلی فقیه همینه و انجام اینکار اختیارات بیشتری رو میطلبه البته در چارچوب قرآن و روایات.

 


نوشته شده در سه شنبه 90/7/19ساعت 10:58 عصر توسط <رهگذر> نظرات ( ) |


Design By : Pichak