کد صلوات شمار برای وبلاگ
//--> مرز بین مومن ،کافر، منافق - مائــده الهی
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

























مائــده الهی

                                         بسم الله الرحمن الرحیم

 اولین کسی رو که خداوند روی زمین خلق کرد حجت خدا بود یعنی حضرت آدم علیه السلام. چرا اول، حجت خلق شد ؟ چون مخلوقات نباید حتی برای لحظه ای هم که باشه بدون حجت و سردرگم باقی بمونن. خب حالا مردم از کی مومن و یا کافر و بعضی منافق شدن؟ از وقتی که حجت خدا شروع به ابلاغ پیام خدا کرد این دسته بندی ها هم شروع شد. بعضی از مردم پذیرفتن که شدن مومن و بعضی نپذیرفتن که اسمشون شد کافر و بعضی هم ظاهراً پذیرفتن ولی باطناً نه که اونا هم به اسم منافق شناخته  میشن.

ممکنه بگید خب ، پس مسلمان به کی میگن و دیگه اینکه منافق هم یجور کافره . این تقسیم بندی رو با مثال در مورد اسلام توضیح میدم.

 وقتی یکی به دین اسلام در میاد هنوز خیلی چیزا رو نمیدونه و چه بسا هنوز ایمان تو قلبش نفوذ نکرده.خداوند تو قرآن فرموده: قالَتِ الْأَعْرابُ آمَنَّا قُلْ لَمْ تُؤْمِنُوا وَ لکِنْ قُولُوا أَسْلَمْنا وَ لَمَّا یَدْخُلِ الْإیمانُ فی‏ قُلُوبِکُم* عربهاى بادیه‏نشین گفتند: «ایمان آورده‏ایم» بگو: «شما ایمان نیاورده‏اید، ولى بگویید اسلام آورده‏ایم، امّا هنوز ایمان وارد قلب شما نشده است!(حجرات 14)

بنابراین ینفر با ورود به دین اسلام «مسلمان» میشه. وقتی ایمان تو قلب این شخص نفوذ کرد بهش میگن مومن. حالا یه سوال! باید به چی ایمان بیاره و ایمان به چی تو قلبش نفوذ کنه تا بهش بگن مومن. آیه بعدی جوابو مشخص کرده: إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذینَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ ثُمَّ لَمْ یَرْتابُوا وَ جاهَدُوا بِأَمْوالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ فی‏ سَبیلِ اللَّهِ أُولئِکَ هُمُ الصَّادِقُون‏* مؤمنان واقعى تنها کسانى هستند که به خدا و رسولش ایمان آورده‏اند، سپس هرگز شکّ و تردیدى به خود راه نداده و با اموال و جانهاى خود در راه خدا جهاد کرده‏اند؛ آنها راستگویانند.(حجرات 15)یکی از نشونه های ایمان به خدا و رسول خدا پذیرفتن جانشین حضرته که به امر خدا توسط پیامبر صلی الله علیه و آله به مردم معرفی میشه.کسانی هم که دین خدا رو نپذیرن کافر محسوب میشن. اگه مومن یا مسلمانی ضروری دین اسلام رو انکار کنه کافر میشه و نجس؛ مثل اینکه حجاب و نماز رو قبول نداشته باشه و بگه حجاب در اسلام واجب نیست یا اینکه نماز واجب نیست. اما اگه واجب بودن حجاب و نماز و...رو قبول داشته باشه ولی بهش عمل نکنه فاسق میشه نه کافر.

منافق هم به کسی میگن که در ظاهر دین رو قبول داره و به احکامش عمل هم میکنه ولی باطناً دین رو قبول نداره و کفر خودشو مخفی میکنه. بهش مومن نمیگن چون کفر خودشو پنهان کرده و قلباً دین رو قبول نداره ، کافر هم بهش نمیگن چون به ظاهر دین رو پذیرفته و به احکامش عمل میکنه که در قرآن از این دسته با نام مستقل منافق اسم برده شده و جایگاه اونا در جهنم بدتر از کفاره اونم بخاطر نفاقی که به خرج میدن.   

 


نوشته شده در پنج شنبه 90/7/28ساعت 10:2 عصر توسط <رهگذر> نظرات ( ) |


Design By : Pichak