کد صلوات شمار برای وبلاگ
//--> آیاتی از قرآن کریم در تأیید داستان غدیر - مائــده الهی
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

























مائــده الهی

                                بسم الله الرحمن الرحیم

               نمایش تصویر در وضیعت عادی

 بسیارى از مفسّران و راویان حدیث در ذیل آیات آغاز سوره معارج (سَئَلَ سائِلٌ بِعَذابٍ واقِعٍ- لِلْکافِرینَ لَیْسَ لَهُ دافِعٌ- مِنَ اللّهِ ذِىْ الْمَعارِجِ): «تقاضا کننده‏اى تقاضاى عذابى کرد که به وقوع پیوست، این عذاب مخصوص کافران است، و هیچ کس نمى‏تواند آن را دفع کند- از سوى خداوند ذى المعارج»، (خداوندى که فرشتگانش به آسمانها صعود مى‏کنند)، شأن نزولى نقل کرده‏اند که خلاصه‏اش چنین است:

پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله على علیه السلام را در غدیر خم به خلافت منصوب کرد و درباره او گفت: «مَنْ کُنْتُ مَوْلاه فَعَلىٌّ مَوْلاهُ» چیزى نگذشت که خبر آن در اطراف پیچید، «نعمان بن حارث فهرى» (که از منافقان بود) ( 1) خدمت پیامبر صلى الله علیه و آله آمد و عرض کرد: توبه ما دستور دادى که شهادت به یگانگى خدا، و رسالت تو بدهیم ما هم شهادت دادیم، سپس دستور به جهاد و حج و نماز و زکات دادى، همه اینها را پذیرفتیم، ولى به اینها راضى نشدى، تا اینکه این جوان (اشاره به على علیه السلام) را به جانشینى خود منصوب کردى و گفتى: مَنْ کُنْتُ مَوْلاه فَعَلىٌّ مَوْلاهُ آیا این کار از ناحیه خودت بوده یا از سوى خدا؟، پیامبر صلى الله علیه و آله فرمود: قسم به خدایى که معبودى جز او نیست، از ناحیه خدا است».

 «نعمان بن حارث» روى برگرداند و گفت: «خداوندا اگر این سخن حق است و از ناحیه تو است، سنگى از آسمان بر ما بباران»!ناگهان سنگى از آسمان بر سرش فرود آمد و او را کشت و اینجا بود که آیه سَئَلَ سائِلٌ بِعَذابٍ واقِعٍ نازل گشت.آنچه گفته شد مطابق روایتى است که در مجمع البیان از ابوالقاسم حسکانى نقل شده است ( 2) و همین مضمون را بسیارى از مفسّران اهل سنّت و روات احادیث با تفاوت مختصرى نقل کرده‏اند مانند: قرطبى در تفسیر معروفش ( 3) و آلوسى در تفسیر روح المعانى ( 4) و ابواسحاق ثعلبى در تفسیرش (5)علامه امینى در کتاب الغدیر، این روایت را از سى نفر از علماى هل سنّت (با ذکر مدرک و عین عبارت) نقل مى‏کند، از جمله سیره حلبى، «فرائد السّمطین» حموینى، «دررالسّمطین» شیخ محمّد زرندى، «السراج المنیر» شمس الدین شافعى، «شرح جامع الصغیر» سیوطى و «تفسیر غریب القرآن» حافظ ابو عبید هروى، و «تفسیر شفاء الصدور» ابوبکر نقّاش موصلى و کتابهاى دیگر. ( 6) (7) 

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1- در بعضى از روایات« حارث بن نعمان» و در بعضى« نضر بن حارث» آمده است.
2- مجمع البیان، جلد 9 و 10، صفحه 352.
3- جلد 10، صفحه 6757.
4- جلد 29، صفحه 52.
5- مطابق نقل نور الابصار شبلنجى، صفحه 71.
6- تفسیر پیام قرآن 9/ 181.
7- یکصد و هشتاد پرسش و پاسخ -آیة الله مکارم حفظه الله تعالی- ص 291.

نوشته شده در پنج شنبه 90/8/26ساعت 11:25 عصر توسط <رهگذر> نظرات ( ) |


Design By : Pichak