کد صلوات شمار برای وبلاگ
//--> حدیث غدیر نزد اهل تسنن - مائــده الهی
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

























مائــده الهی

                                بسم الله الرحمن الرحیم

                          حدیث غدیر در کتب اهل تسنن!

اراده حکیمانه خداوند بر این تعلّق گرفته است که واقعه تاریخى غدیر، در تمام قرون و اعصار به صورت یک تاریخ زنده که قلوب و دل‏ها به سوى آن جذب مى‏شوند، بماند؛ و نویسندگان اسلامى در هر عصر و زمانى در کتاب‏هاى تفسیر و تاریخ و حدیث و کلام، پیرامون آن سخن بگویند؛ و گویندگان مذهبى در مجالس وعظ و خطابه درباره آن داد سخن دهند و آن را از فضایل غیرقابل انکار امام على بن أبیطالب علیه السلام بشمارند.

نه تنها خطبا و گویندگان، بلکه «شعرا»، از این واقعه الهام گرفته و ذوق ادبى خود را از تفکّر و اندیشه پیرامون این حادثه واز فزونى اخلاص به صاحب ولایت، پرفروغ سازند، و عالى‏ترین اشعار را به صورت‏هاى گوناگون و به زبان‏هاى مختلف از خود به یادگار بگذارند. (مرحوم علّامه امینى بخش مهمّى از اشعار غدیریّه را قرن به قرن در تاریخ اسلام با شرح حالات این سرایندگان در مجلّدات یازدگانه الغدیر از منابع معروف اسلامى آورده است).به تعبیر دیگر، کمتر واقعه تاریخى در جهان، بسان رویداد «غدیر»، مورد توجّه طبقات مختلف، از محدّث و مفسّر و متکلّم و فیلسوف، و خطیب و شاعر، و مورّخ و سیره نویس واقع شده است.یکى از علل جاودانى بودن این حدیث، نزول دو آیه «1» از آیات قرآن پیرامون این واقعه است، و تا قرآن ابدى و جاودانى است، این واقعه تاریخى نیز از خاطره‏ها محو نخواهد شد.

 نکته جالب این‏که از مراجعه به تاریخ، به خوبى معلوم مى‏شود که روز هیجدهم ذى‏الحجّة الحرام، در میان مسلمانان به نام روز عید غدیر معروف بوده، تا آنجا که «ابن خلکان»، درباره «المستعلى ابن المستنصر» مى‏گوید: «در سال 487 در روز عید غدیر خم که روز هیجدهم ذى‏الحجّة الحرام است، مردم با او بیعت کردند «2»و درباره المستنصر باللّه العبیدى مى‏نویسد: وى در سال 487، دوازده شب به آخر ماه ذى‏الحجّه باقى مانده بود،درگذشت، و این شب، همان شب هیجدهم ماه ذى‏الحجّه، شب عید غدیر است.» «3»جالب این که «ابوریحان بیرونى»، در کتاب «الآثار الباقیة»، عید غدیر را از عیدهایى شمرده که همه مسلمانان آن را، برپا مى‏داشتند و جشن مى‏گرفتند! «4»نه تنها «ابن خلکان» و «ابوریحان بیرونى»، این روز را «عید» مى‏نامیدند؛ بلکه «ثعالبى» یکى دیگر از دانشمندان معروف اهل سنّت نیز، شب غدیر را از شب‏هاى معروف در میان امّت اسلامى شمرده است. «5»ریشه این عید اسلامى به عصر پیامبر صلى الله علیه و آله باز مى‏گردد. زیرا در آن روز پیامبر صلى الله علیه و آله به مهاجرین و انصار، بلکه به همسران خود دستور داد که نزد على علیه السلام بروند و به خاطر ولایت و امامت، به او تبریک گویند. «زید بن ارقم» مى‏گوید: از مهاجران، ابوبکر و عمر و عثمان و طلحه و زبیر، نخستین کسانى بودند که به على علیه السلام دست بیعت دادند و مراسم تبریک و بیعت تا مغرب ادامه داشت! «6»«7»

                                      110 تن از راویان حدیث‏

در اهمّیّت این رویداد تاریخى، همین اندازه کافى است که این واقعه تاریخى را صد و ده تن از صحابه پیامبر صلى الله علیه و آله نقل کرده‏اند.البتّه این جمله نه به آن معنى است که از آن گروه عظیم، تنها همین افراد، این حادثه را نقل کرده‏اند؛ بلکه منظور این است تنها در کتاب‏هاى دانشمندان اهل تسنّن، نام صد و ده تن به چشم مى‏خورد.در قرن دوّم اسلامى که عصر تابعان نامیده مى‏شود، هشتاد و نه تن از آنان به نقل این حدیث پرداخته‏اند.راویان حدیث غدیر، در قرن‏هاى بعد نیز از علما و دانشمندان اهل تسنّن مى‏باشند. سیصد و شصت تن از آنها این حدیث را در کتاب‏هاى خود گردآورده و گروه زیادى به صحّت و استوارى سند حدیث اعتراف نموده‏اند.گروهى تنها به نقل این حدیث اکتفا نکرده، بلکه پیرامون اسناد و مفاد آن مستقلًّا کتاب‏هایى نوشته‏اند.عجیب این که مورّخ بزرگ اسلامى، طبرى، کتابى به نام «الولایة فى طرق حدیث الغدیر» نوشته و این حدیث را از هفتاد و پنج طریق از پیامبر نقل کرده است! ابن کثیر شافعی در احوال طبری گفته است که:« من کتابی از او دیدم که احادیث غدیر را در آن جمع کرده بود و جلد بزرگی بود و کتاب دیگر که در آن طرق حدیث طبری را جمع کرده است». ابن عقده کوفى، در رساله «ولایت»، این حدیث را از صد و پنج تن نقل کرده است.ابوبکر محمّد بن عمر بغدادى، معروف به جعابى، این حدیث را از صد و بیست و پنج طریق نقل نموده است .از مشاهیر اهل سنت:احمد بن حنبل شیبانى‏،ابن حجر عسقلانى،جزرى شافعى‏،ابوسعید سجستانى‏،امیر محمد یمنى‏،نسائى،ابوالعلاء همدانى‏،و ابوالعرفان صبان ،این حدیث را به اسناد زیادى (8) نقل کرده‏اند. « و باز، ابن کثیر شافعی از ابو المعالی جوفی نقل کرده است؛ که او تعجب می کرده و می گفته در بغداد در دکان صحافی کتابی دیدم که روایات حدیث غدیر را در آن جمع کرده بودند و بر پشتش نوشته بودند که جلد 

بیست  و هشتم از طرق حدیث من کنت مولاه فعلی مولاه و بعد از این جلد بیست و نهم است .و بسیاری از علمای مخالفین اقرار به تواتر این حدیث نموده اند و سید مرتضی در کتاب شافی گفته است که «ما هیچ فرقه از فرق اسلام را ندیده ایم که انکار اصل حدیث غدیر کرده باشد بلکه اختلاف در دلالت بر خلافت کرده اند.»(9)دانشمندان شیعه نیز پیرامون این واقعه تاریخى، کتاب‏هاى ارزنده فراوانى نگاشته‏اند و به منابع مهمّ اهل سنّت نیز اشاره کرده‏اند که جامع‏ترین آنها کتاب تاریخى «الغدیر» است که به خامه تواناى نویسنده نامى اسلامى، علّامه مجاهد، مرحوم آیةاللَّه امینى نگارش یافته است.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1. مائده/ 67 و 3.
2. وفیات الأعیان: 1/ 60؛ الغدیر، ج 1، ص 268.
3. وفیات الأعیان: 2/ 223؛ الغدیر، همان.
4. الآثار الباقیة: 334؛ الغدیر: 1/ 267.
5. ثمار القلوب: 511؛ الغدیر، ص 268.
6. ماجراى تبریک عمر بن خطّاب در مدارک بى شمارى از اهل تسنن آمده، از جمله در مسند ابن حنبل ج 4، ص 281؛ البدایة و النّهایة، ج 5 ص 229؛ الفصول المهمّه ابن صباغ، ص 40؛ نظم درر السّمطین، ص 109؛ ابن عساکر در تاریخ دمشق، ج 42، ص 220 و همچنین ماجراى تبریک ابوبکر، عمر، عثمان، طلحه، زبیر و دیگران در کتاب‏هاى متعدد آمده از جمله: در کتاب مناقب على بن أبیطالب، تألیف خوارزمى، ص 155 و 156؛ الغدیر، ج 1، ص 270.
7. حدیث غدیر، ص11، آیة الله مکارم شیرازی مد ظله العالی.
8. مجموع این اسناد در جلد اول کتاب نفیس« الغدیر ص 152 به بعد» موجود مى‏باشد، که عموماً از منابع معروف اهل سنت جمع آورى شده است.
9. حق الیقین علامه مجلسی رحمة الله علیه- ص110


نوشته شده در دوشنبه 89/9/1ساعت 9:26 عصر توسط <رهگذر> نظرات ( ) |


Design By : Pichak