کد صلوات شمار برای وبلاگ
//--> آیا برای رسیدن به خدا واسطه هم لازم است یا خیر؟ - مائــده الهی
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

























مائــده الهی

                                    بسم الله الرحمن الرحیم

                     نمایش تصویر در وضیعت عادی

انسان همواره برای رسیدن به خواسته ها و تحقق بخشیدن به آرزوهای خود ،خود را نیازمند ابزار و وسائلی می دیده است که او را در رسیدن به اهدافش یاری کنند. رسیدن به این اهداف نیازمند وسائلی مناسب ، از جهت مادی و معنوی می باشد. حال اگر انسان بخواهد به خداوند ،خالق خود برسد آیا نیاز به واسطه دارد؟ یا این که نه، احتیاجی به واسطه نیست.

چرا که خداوند همه جا هست و زبان بندگان خود را می داند و قادر است بدون کمک دیگران حاجت افراد را مستقیماً برآورده کند . قبل از پاسخ به این سؤال باید ببینیم نقش واسطه در  برقراری ارتباط و رسیدن به خدا چیست؟ «وَسِیلَة» در اصل به معنى تقرّب جستن و یا چیزى که باعث تقرّب به دیگرى از روى علاقه و رغبت مى‏شود، مى‏باشد. بنابراین، وسیله در آیه یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ ابْتَغُوا إِلَیْهِ الْوَسیلَةَ وَ جاهِدُوا فی‏ سَبیلِهِ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُون اى کسانى که ایمان آورده‏اید! از(مخالفت فرمان) خدا بپرهیزید! و وسیله‏اى براى تقرب به او بجوئید! و در راه او جهاد کنید، باشد که رستگار شوید! (مائده 35)  معنى بسیار وسیعى دارد و هر کار و هر چیزى را که باعث نزدیک شدن به پیشگاه مقدس پروردگار مى‏شود، شامل مى‏گردد

و آنها که آیه فوق را به بعضى از عبادات مانند نماز و روزه و جهاد  اختصاص داده‏اند، در حقیقت هیچ گونه دلیلى بر این تخصیص ندارند؛ زیرا همان طور که گفتیم: «وسیله» مفهوم لغویش به معنى هر چیزى است که باعث تقرّب مى‏گردد.لازم به تذکر است که هرگز منظور این نیست که چیزى از شخص پیامبر یا امام مستقلًا تقاضا شود، بلکه منظور این است: با اعمال صالح یا پیروى از پیامبر و امام علیه السلام، یا شفاعت آنان و یا سوگند دادن خداوند به مقام و مکتب آنها (که خود یک نوع احترام و اهتمام به موقعیت آنها و یک نوع عبادت است) از خداوند چیزى خواسته شود.این معنى نه بوى شرک مى‏دهد، نه بر خلاف آیات دیگر قرآن است و نه از عموم آیه فوق بیرون مى‏باشد.از آیات دیگر قرآن نیز به خوبى استفاده مى‏شود که وسیله قرار دادن مقام انسان صالحى در پیشگاه خدا و طلب چیزى از خداوند به خاطر او، به هیچ وجه ممنوع نیست و منافات با توحید ندارد، در آیه 64 سوره «نساء» مى‏خوانیم:

وَ لَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَّلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جاءُوکَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَ اسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّاباً رَحِیْماً: «اگر آنها هنگامى که به خویشتن ستم کردند (و مرتکب گناهى شدند) به سراغ تو مى‏آمدند و از خداوند طلب عفو و بخشش مى‏کردند و تو نیز براى آنها طلب عفو مى‏کردى، خدا را توبه‏پذیر و رحیم مى‏یافتند».و نیز در آیه 97 سوره «یوسف» مى‏خوانیم که: برادران یوسف از پدر تقاضا کردند در پیشگاه خداوند براى آنها استغفار کند و یعقوب علیه السلام نیز این تقاضا را پذیرفت.از روایات متعدّدى که از طرق شیعه و اهل تسنن در دست داریم، نیز به خوبى استفاده مى‏شود که توسّل، به آن معنى که گفته شد هیچ گونه اشکالى ندارد، بلکه کار خوبى محسوب مى‏شود، این روایات بسیار فراوان است و در کتب زیادى نقل شده که ما به چند نمونه از آنها- که در کتب معروف اهل تسنن مى‏باشد- اشاره مى‏کنیم:

در کتاب «وفاء الوفاء» تألیف دانشمند معروف سنّى «سمهودى» چنین آمده: مدد گرفتن و شفاعت خواستن در پیشگاه خداوند از پیامبر صلى الله علیه و آله و از مقام و شخصیت او، هم پیش از خلقت او مجاز بوده، هم بعد از تولّد، هم بعد از رحلتش، هم در عالم برزخ، و هم در روز رستاخیز، سپس روایت معروف توسّل آدم علیه السلام به پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله را از «عمر بن خطاب» نقل کرده که: آدم روى اطلاعى که از آفرینش پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله در آینده داشت، به پیشگاه خداوند چنین عرض کرد:یا رَبِّ أَسْئَلُکَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ لَمَّا غَفَرْتَ لِى: «خداوندا به حق محمّد صلى الله علیه و آله از تو تقاضا مى‏کنم که مرا ببخشى». ( 1)سپس در مورد جواز توسّل به پیامبر صلى الله علیه و آله بعد از وفات چنین نقل مى‏کند که:مرد حاجتمندى در زمان «عثمان» کنار قبر پیامبر صلى الله علیه و آله آمده نماز خواند و چنین دعا کرد:أَللَّهُمَّ إِنِّى أَسْئَلُکَ وَ أَتَوَجَّهُ إِلَیْکَ بِنَبِیِّنا مُحَمَّدٍ صلى الله علیه و آله نَبِىِّ الرَّحْمَةِ، یا مُحَمَّدُ إِنِّى أَتَوَجَّهُ بِکَ إِلى‏ رَبِّکَ أَنْ تَقْضِىَ حاجَتِى: «خداوندا من از تو تقاضا مى‏کنم و به وسیله پیامبر ما محمّد صلى الله علیه و آله پیغمبر رحمت، به سوى تو متوجه مى‏شوم، اى محمّد! من به وسیله تو متوجه پروردگار تو مى‏شوم تا مشکلم حل شود».بعداً اضافه مى‏کند، چیزى نگذشت که مشکل او حل شد.( 2)

و نیز در «صحیح دارمى» از «ابى الجوزاء» نقل مى‏کند که: سالى در «مدینه» قحطى شدیدى واقع شد، بعضى شکایت به «عایشه» بردند، او سفارش کرد بر فراز قبر پیامبر صلى الله علیه و آله روزنه‏اى در سقف ایجاد کنند، تا به برکت قبر پیامبر صلى الله علیه و آله از طرف خدا باران نازل شود، چنین کردند و باران فراوانى آمد!آلوسى نیز بعد از بحث نسبتاً مشروحى در  تفسیر خود در زمینه توسل ، مى گوید: «توسّل جستن به مقام غیر پیامبر صلى الله علیه و آله در پیشگاه خدا نیز مانعى ندارد به شرط این که او حقیقتاً در پیشگاه خدا مقامى داشته باشد».(3)(4)

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1.« وفاء الوفاء»، جلد 3، صفحه 1371( صفحه 419، به نقل از« الغدیر»، جلد 5، صفحه 435، دار الکتاب العربى، طبع چهارم، 1397 ه ق)- در کتاب« التوصل الى حقیقة التوسّل»، صفحه 215، حدیث فوق را از کتاب« دلائل النبوة بیهقى» نیز نقل نموده است-« مستدرک» حاکم نیشابورى، جلد 2، صفحه 615، دار المعرفة بیروت، 1406 ه ق.
2. « التوصل الى حقیقة التوسل»، صفحه 329-« مناقب آل ابى طالب» ابن شهر آشوب، جلد 2، صفحه 3، چاپخانه حیدریه نجف، محمد کاظم حیدرى، 1376 ه ق-« ینابیع المودة قندوزى»، جلد 2، صفحه 468، دار الاسوة، طبع اول، 1416 ه ق.
3.« روح المعانى»، جلد 4- 6، صفحات 114 تا 115.
4. تفسیر نمونه-ج‏4 - ص‏464 با اضافات و تلخیص.

نوشته شده در سه شنبه 90/9/29ساعت 9:53 عصر توسط <رهگذر> نظرات ( ) |


Design By : Pichak