کد صلوات شمار برای وبلاگ
//--> چهره عیسی مسیح در انجیل لوقا و قرآن کریم - مائــده الهی
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

























مائــده الهی

                                       بسم الله الرحمن الرحیم

در ابتدا لازم به ذکر است که مقایسه بین گزارشات انجیل لوقا و قرآن کریم نه به این عنوان است که انجیل لوقا منشأ وحیانی دارد چرا که هیچ کدام از انجیل ها وحی الهی نبوده و نویسندگان آنها هم چنین ادعائی نداشته اند. بنابراین ، این مقایسه صرفاً بیان یک گزارش است نه چیز دیگر. 

  پیامبران الهی افرادی بوده اند که ادعای داشتن رابطه  و  دریافت وحی از خداوند را داشته اند. پر واضح است، افرادی که خود را در چنین موقعیتی می دانند علاوه بر اینکه خود باید دارای صفات نیک و روحی پاک باشند تا بتوانند با خالق هستی ارتباط داشته و پیام های او را دریافت و به مردم برسانند، همچنین در رفتار نیز باید الگوی مناسبی برای پیروان خود باشند تا مردم بتوانند در کارهای عبادی و دنیوی خود به آنان اقتدا کنند.ولی وقتی به انجیل های موجود رجوع می کنیم درمی یابیم  که چهره ای که آنها از حضرت عیسی علی نبینا و آله و علیه السلام توصیف می کنندنمی تواند اوصاف یک پیامبر اولوالعزم الهی باشد که وظیفه او هدایت افراد و برحذر داشتن آنان از زشتی هاست.

 با ذکر این مقدمه به سراغ توصیفی که انجیل لوقا از حضرت مسیح می کند و نیز  تصویری که قرآن کریم از آن حضرت ارائه می دهد می رویم تا ببینیم آیا کدام عیسی مسیح می تواند همان پیامبری بوده باشد که برای هدایت مردم مبعوث شده است؟ کیفیت تولد حضرت عیسی علیه السلام در انجیل لوقا: بر اساس لوقا (2: 7_5): «یوسف به بیت‌اللحم رفت تا نام او با مریم که نامزد او بود و نزدیک به زاییدن بود ثبت شود. وقتی که ایشان در آن جا بودند هنگام وضع حمل او رسید. در همین ایام حضرت مریم بایستی وضع حمل کند و پسر نخستین خود را زایید و او را در قنداقه پیچید و در آخور خوابانید زیرا که برای ایشان در منزل جایی نبود.»قرآن در این رابطه می فرماید:فَأَجاءَهَا الْمَخاضُ إِلى‏ جِذْعِ النَّخْلَة درد زایمان او را به کنار تنه درخت خرمایى کشاند(مریم‏23) و در ادامه جریان می فرماید:وَ هُزِّی إِلَیْکِ بِجِذْعِ النَّخْلَةِ تُساقِطْ عَلَیْکِ رُطَباً جَنِیًّا  و این تنه نخل را به طرف خود تکان ده، رطب تازه‏اى بر تو فرو مى‏ریزد!(مریم‏25)

 البته موارد دیگری همچون شراب سازی حضرت برای مجلس عیش و نوش که مسیحیان این را یکی از معجزات او می شمارند و یا سایر نسبت های ناروایی که به او و مادرش داده شده بیانگر تحریفاتی است که در این رابطه وجود دارد.ولی قرآن مجید آن حضرت را پیامبر اولوالعزم که دارای شریعت و کتاب است می داند که دارای معجزاتی همچون کورمادر زاد را شفا دادن و مرده را زنده نمودن بوده است.معرفی حضرت از زبان خود: قالَ إِنِّی عَبْدُ اللَّهِ آتانِیَ الْکِتابَ وَ جَعَلَنی‏ نَبِیًّا *وَ جَعَلَنی‏ مُبارَکاً أَیْنَ ما کُنْتُ وَ أَوْصانی‏ بِالصَّلاةِ وَ الزَّکاةِ ما دُمْتُ حَیًّا* (ناگهان عیسى زبان به سخن گشود و) گفت: «من بنده خدایم؛ او کتاب(آسمانى) به من داده؛ و مرا پیامبر قرار داده است! * و مرا-هر جا که باشم- وجودى پربرکت قرار داده؛ و تا زمانى که زنده‏ام، مرا به نماز و زکات توصیه کرده است! (مریم‏30-31) برای اطلاع بیشتر در رابطه با اوصاف حقیقی آن حضرت به سوره مبارکه مریم علیها السلام مراجعه بفرمایید. 


نوشته شده در یکشنبه 90/10/4ساعت 8:24 صبح توسط <رهگذر> نظرات ( ) |


Design By : Pichak