کد صلوات شمار برای وبلاگ
//--> جمال و جلال جانان - مائــده الهی
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

























مائــده الهی

                     بسم الله الرحمن الرحیم

               نمایش تصویر در وضیعت عادی

داشتم به صفاتی که هر انسان می تواند آنها را داشته باشد فکر می کردم. در اینجا نتیجه فکرم را برای شما بیان می کنم. هر کس یک سری صفاتی دارد که جزء ذات اوست. یعنی اگر آنها را از انسان بگیریم دیگر نه تنها انسانی، بلکه اصلا موجودی باقی نمی ماند. مثل وجود و حیات . یک سری دیگر از صفات هم هست که هر انسانی سعی در نفی آنها از خود دارد مثل جهل و عجز. برخی صفات هستند که تا انسان کاری انجام ندهد نمی توان آن صفات را در او دید مثل نویسندگی و نجاری .یعنی صفاتی که با فعل افراد، شناخته می شوند. در مورد خداوند هم مطلب همین طور است (البته با این تفاوت که خداوند هر صفتی دارد از خودش می باشد و ما هر صفت خوبی که داریم از خداوند است).

 صفاتی که  برای خداوند ثابت است و او آنها را دارد مثل علم و قدرت که به آنها صفات ثبوتیه یا جمال می گوئیم و صفاتی که شأن خداوند اجلّ از متصف بودن به آنهاست مثل جهل و جسمانیت که به آنها سلبیه یا جلالیه می گوئیم. اینها که گفته شد مربوط به ذات خداوند متعال بود. صفاتی که مربوط به فعل خداوند هستند مثل خالقیت و رازقیت. اگر مخلوقی نبود ما نمی دانستیم که خداوند خالق و رازق است و قدرت بر خلق کردن و رزق دادن دارد. صفات ذات و صفات فعل خداوند نامحدودند چون کمالات و مخلوقات او نامحدود هستند. وَ إِنْ تَعُدُّوا نِعْمَةَ اللَّهِ لا تُحْصُوها إِنَّ اللَّهَ لَغَفُورٌ رَحیمٌ  و اگر نعمتهاى خدا را بشمارید، هرگز نمى‏توانید آنها را احصا کنید؛ خداوند بخشنده و مهربان است! (نحل 18)...کُلَّ یَوْمٍ هُوَ فی‏ شَأْن...او هر روز در شأن و کارى است! (الرحمن 29) البته بخشی از صفات ریشه بقیه محسوب می شوند و بقیه شاخه هائی برای اینها هستند. این صفات اصلی و ریشه ای عبارتند از وحدانیت،حی، علم، قدرت، ازلیت و ابدیت.

 در پایان یک دسته بندی اجمالی از مطالب تقدیم شما می کنم. اوصاف خداوند دو بخش است: 1- صفات ذات مثل علم 2- صفات فعل مثل خالق. صفات ذات هم دو بخش دارد:1- صفات جمال یا ثبوتیه مثل قدرت.  2- صفات جلال یا سلبیه مثل جهل.(1)

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
 1. با استفاده از کتاب  یکصد و هشتاد پرسش و پاسخ آیة الله مکارم حفظه الله تعالی، ص‏71.

نوشته شده در دوشنبه 90/10/26ساعت 6:56 عصر توسط <رهگذر> نظرات ( ) |


Design By : Pichak