کد صلوات شمار برای وبلاگ
//--> امام حسین علیه السلام و دفاع از مردم - مائــده الهی
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

























مائــده الهی

                                           بسم الله الرحمن الرحیم

کربلا

إِنَّ اللَّهَ یُدافِعُ عَنِ الَّذینَ آمَنُوا إِنَّ اللَّهَ لا یُحِبُّ کُلَّ خَوَّانٍ کَفُور  خداوند از کسانى که ایمان آورده ‏اند دفاع می ‏کند؛ خداوند هیچ خیانتکار ناسپاسى را دوست ندارد! (حج 38)

دفع یعنی پیشگیری از اصابت ضرر به انسان برخلاف رفع که یعنی برطرف کردن ضرری که به انسان رسیده.طبق این آیه شریفه ، خداوند متعال از مومنین دفاع می کند. ذکر این نکته لازم است که در آیه شریفه خداوند فرموده: یدافع ؛ با توجه به صیغه یدافع که از باب مفاعله بوده و بار معنایی اشتراک را می رساند معلوم می شود مومنین نیز در قبال این دفاع وظیفه ای دارند و باید با نصرت دین الهی از خداوند دفاع کنند تا امر یدافع که محقق شدن آن در گرو عمل دو طرف است، محقق شود . همچنین با توجه به فراز آخر این آیه کسی نباید با ترک رعایت احکام و حدود الهی نسبت به دفاع از دین الهی خیانت و ناسپاسی کند و گرنه دفاع خداوند شامل حال او نمی شود.

دفاع خداوند از مومنین به صورتهای مختلف می باشد که به برخی از آنها اشاره می شود.

1- توسط پیامبر الهی و استغفار: به این معنی که وقتی پیامبر الهی در قید حیات باشد عذاب الهی بر آنان وارد نمی شود و رسول خدا موجب دفع عذاب از سایر مردم می شوند.البته این نکته به معنای بی اثر بودن توسل به رسول خدا بعد از رحلت آن بزرگوار نیست که جهت اختصار وارد این مبحث نمی شویم. شاهد بر این مطلب آیه 33 سوره انفال می باشد: وَ ما کانَ اللَّهُ لِیُعَذِّبَهُمْ وَ أَنْتَ فیهِمْ وَ ما کانَ اللَّهُ مُعَذِّبَهُمْ وَ هُمْ یَسْتَغْفِرُون هیچگاه خداوند آنها را مجازات نخواهد کرد در حالى که تو در میان آنها هستى‏همچنین خداوند آنها را مجازات نخواهد کرد در حالى که استغفار می کنند.امیرالمومنین علیه السلام خطاب به مردم فرموده اند: لَکَانَ فِی الْأَرْضِ أَمَانَانِ فَرُفِعَ أَحَدُهُمَا وَ هُوَ رَسُولُ اللَّهِ فَتَمَسَّکُوا بِالْآخَرِ وَ هُوَ الِاسْتِغْفَار در روى زمین دو وسیله امان و آسایش وجود داشت که یکى بر داشته شد و آن پیامبر اکرم بود. چنگ بزنید بدومى که استغفار است و بعد این آیه را تلاوت فرمودند.(بحار-ج 75-ص 67)

2- اهلبیت علیهم السلام: خداوند اهلبیت علیهم السلام را برای هدایت مردم قرار داد تا دچار عذابها و گرفتاری های دنیوی و اخروی نگردند . حتی ائمه معصومین علیهم السلام جان خود را در راه محقق کردن این اراده ی الهی فدا می کردند. حضرت سیدالشهدا علیه السلام با شهادت خود باب وسیع رحمت و هدایت الهی را تا روز قیامت بر روی مردم گشود تا دین جد خود را از خطر افول و امت او را از پرتگاه سقوط نجات دهد.

3- احکام الهی:  انسان با رعایت احکام هر کاری، در حقیقت  از ضررهای دنیوی و اخروی ترک احکام پیشگیری کرده است. مثلا کسی که نماز می خواند از خطر فحشا و منکر محفوظ می ماند مگر این که خود آگاهانه و از روی اختیار مرتکب معصیت شود. یا کسی که به عمل مستحبی سلام کردن عمل می کند از خطر ترک سلام در امان می ماند؛ تصور کنید همسایه ای از منزل بیرون آمده و به همسایه خود سلام نکند چه بسا همین ترک سلام موجب کدورتها و رفتارهای خصمانه بعدی بین آنها شود که با یک سلام مستحب جلو آنها گرفته می شود.

ازین جهت رسول خدا صلی الله علیه و آله اجر رسالت خود را مودت و محبت اهلبیت علیهم السلام قرار داد تا خطران دنیوی و اخروی از امتش دور باشد و حادثه کربلا نشان داد که ترک این محبت چه مصائب و زیانهائی را برای اسلام ببار آورد. السلام علی الحسین و علی علی بن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین


نوشته شده در یکشنبه 91/9/5ساعت 12:0 صبح توسط <رهگذر> نظرات ( ) |


Design By : Pichak