کد صلوات شمار برای وبلاگ
//--> نفاق و منافق - مائــده الهی
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

























مائــده الهی

                                                        بسم الله الرحمن الرحیم

                   نفاق و منافق

در بین صفات درونی انسان ، هیچ صفتی به دردناکی صفت نفاق نیست. حتی خود منافق نیز اگر از هم مسلک خود ،نفاق ببیند خوشایند او نیست و از وی منزجر می شود. در این نوشتار مختصر ،که امیدوارم به لطف خداوند متعال برای شما مفید فایده باشد چند سطر راجع به این صفت مطالبی را بیان می کنیم.

ویژگى اصلى منافقان، داشتن شخصیت دو گانه است. دوگانگى ظاهر و باطن، گفتار و رفتار، جلسات خصوصى و عمومى و دوگانگى در همه چیز، که شرح آن را امام امیرمؤمنان علیه السلام به صورتى بسیار دقیق بیان فرموده است.(1)آنها کسانی هستند که خود را اصلاح طلب مى‏خوانند، در حالى که مفسدان واقعى هستند. خود را عاقل و هوشیار و دیگران را ابله و نادان مى‏دانند، در حالى که واقعاً ابلهانى شیطان صفتند.آنها شریک دزد و دوست قافله، رفیق مردم و عامل بیگانه، غمخوار کشور و عامل استعمارند.(2)

و اما نفاق در بعد فردی: رسول خذا صلی الله علیه و آله و سلم در بیانی به امیرالمومنین علیه السلام می فرمایند:  لِلْمُنَافِقِ ثَلَاثُ عَلَامَاتٍ إِذَا حَدَّثَ کَذَبَ وَ إِذَا وَعَدَ خلف[أ َخْلَفَ] وَ إِذَا اؤْتُمِنَ خَانَ منافق دارای سه علامت است: وقتی چیزی را حکایت می کند دروغ می گوید، و هنگامی که وعده می دهد به وعده‏هایش عمل نمی کند، و وقتی نسبت به چیزی امین قرار می گیرد ،در امانت خیانت می کند. (3) البته این گوشه ای از صفات منافقین بود که چه بسا اکثر افراد به آنها مبتلا هستند.

حادثه 9 دی سال 1388 در حقیقت برخورد با کسانی بود که عمری در بین این امت ریاکارانه زیستند و منافقانه عمل کردند و چهره نفاق خود را در فرصتی که برایشان پیش آمد نشان دادند.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1. نهج البلاغه -ترجمه شهیدی- خطبه 194.

2. به سوره بقره آیات 8-20 و سوره منافقون رجوع شود.

3- مکارم الأخلاق، ص: 438.


نوشته شده در پنج شنبه 91/10/7ساعت 9:36 عصر توسط <رهگذر> نظرات ( ) |


Design By : Pichak