مائــده الهی
بسم الله الرحمن الرحیم یکی از اثرات مهمی که انتظار حضرت مهدى علیه السلام دارد حل نشدن در مفاسد محیط و عدم تسلیم در برابر آلودگی ها است. هنگامى که فساد فراگیر مى شود و اکثریت یا جمع کثیرى را به آلودگى مىکشاند گاهى افراد پاک در این بن بست سخت روانى قرار مىگیرند، بن بستى که از یأس اصلاح کردن سرچشمه مىگیرد. گاهى آنها فکر مىکنند کار از کار گذشته و دیگر امیدى به اصلاح نیست، و تلاش و کوشش براى پاک نگاهداشتن خویش بیهوده است، این نومیدى و یأس ممکن است آنها را تدریجاً به سوى فساد و همرنگى با محیط بکشاند و نتوانند خود را به صورت یک اقلیت صالح در برابر اکثریت ناسالم حفظ کنند و همرنگ جماعت نشدن را موجب رسوائى بدانند! تنها چیزى که مىتواند در آنها «امید» بدمد و به مقاومت و خویشتن دارى دعوت کند و نگذارد در محیط فاسد حل شوند امید به اصلاح نهائى است، تنها در این صورت است که آنها دست از تلاش و کوشش براى حفظ پاکى خویش و اصلاح دیگران بر نخواهند داشت. و اگر مىبینیم در دستورات اسلامى یأس از آمرزش یکى از بزرگترین گناهان شمرده شده است و ممکن است افراد ناوارد تعجب کنند که چرا یأس از رحمت خدا اینقدر مهم تلقى شده، حتى مهم تر از بسیارى از گناهان، فلسفهاش در حقیقت همین است که گناهکار مأیوس از رحمت، هیچ دلیلى نمىبیند که به فکر جبران بیفتد و یا لااقل دست از ادامه گناه بردارد، و منطق او این است اکنون که آب از سر من گذشته است چه یک قامت چه صد قامت؟ من که رسواى جهانم غم دنیا هیچ است!، بالاتر از سیاهى رنگی نیست!، آخرش جهنم است، من که هم اکنون آن را براى خود خریدهام دیگر از چه مىترسم؟! و مانند این سخنان بی منطق ... اما هنگامى که روزنه امید براى او گشوده شود، امید به عفو پروردگار، امید به تغییر وضع موجود، نقطه عطفى در زندگى او خواهد شد و او را به توقف کردن در مسیر گناه و بازگشت به سوى پاکى و اصلاح دعوت مىکند. به همین دلیل امید را مىتوان همواره به عنوان یک عامل مؤثر تربیتى در مورد افراد فاسد شناخت همچنین افراد صالحى که در محیطهاى فاسد گرفتارند، بدون امید نمىتوانند خویشتن را حفظ کنند. نتیجه این که انتظار ظهور مصلحى که هر قدر دنیا فاسدتر مىشود امید ظهورش بیشتر مىگردد اثر فزاینده روانى در معتقدان دارد، و آنها را در برابر امواج نیرومند فساد بیمه مىکند آنها نه تنها با گسترش دامنه فساد محیط مأیوس نمىشوند بلکه به مقتضاى «وعده وصل چون شود نزدیک آتش عشق تیزتر گردد» وصول به هدف را در برابر خویش مىبینند و کوشش آنان براى مبارزه با فساد و یا حفظ خویشتن با شوق و عشق زیادترى تعقیب مىگردد. بنا بر این می توان گفت که: اثر تخدیرى انتظار تنها در صورتى است که مفهوم آن مسخ یا تحریف شود- همانگونه که جمعى از مخالفان، تحریفش کردهاند و جمعى از موافقان آن را مسخ نمودند- اما اگر به مفهوم واقعى در جامعه و فرد پیاده شود یک عامل مهم تربیت و خود سازى و تحرک و امید خواهد بود. از جمله مدارک روشنى که این موضوع را تأیید مىکند این است که در ذیل آیه (وعدالله الذین آمنوا منکم و عملوا الصالحات لیستخلفنهم فى الارض ...) «خداوند به آنها که ایمان دارند و عمل صالح انجام مىدهند وعده داده است که حکومت روى زمین را در اختیارشان بگذارد» از پیشوایان بزرگ اسلام نقل شده است که منظور از این آیه «هو القائم و اصحابه»: «مهدى علیه السلام و یاران او هستند» «1» و در حدیث دیگرى مىخوانیم: (نزلت فى المهدى علیه السلام): «این آیه درباره مهدى علیه السلام نازل شده است». در این آیه مهدى علیه السلام و یارانش به عنوان (الذین آمنوا منکم و عملوا الصالحات) «آنها که ایمان و عمل صالحى دارند» معرفى شدهاند، بنابراین تحقق این انقلاب جهانى بدون یک ایمان مستحکم که هر گونه ضعف و زبونى و ناتوانى را دور سازد، و بدون اعمال صالحى که راه را براى اصلاح جهان بگشاید امکان پذیر نیست. و آنها که در انتظار چنین برنامهاى هستند هم باید سطح آگاهى و ایمان خود را بالا ببرند وهم در اصلاح اعمال خویش بکوشند. تنها چنین کسانى هستند که مىتوانند نوید همگانى در حکومت او بخود دهند نه آنها که با ظلم و ستم همکارى دارند، و نه آنها که از ایمان و عمل صالح بیگانهاند. نه افراد ترسو و زبونى که بر اثر ضعف ایمان از همه چیز حتى از سایه خود مىترسند. و نه افراد سست و بیحال و بیکارهاى که دست روى دست گذارده و در برابر مفاسد محیط و جامعه شان سکوت اختیار کرده و کمترین تلاش و کوششى در راه مبارزه با فساد ندارند. این است اثر سازنده قیام مهدى علیه السلام در جامعه اسلامى. «2» ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
Design By : Pichak |