مائــده الهی
بسم الله الرحمن الرحیم عالم برزخ عبارت از قطع علاقه تدبیر روح از بدن است، از نظر اینکه روح از علاقه بآن بىنیاز گشته آنرا رها نموده و خود استقلال یافته بر این اساس نعمت و نقمت روح نیز بوجود مناسب عالم برزخ و طبق آن نظام خواهد بود.(1)
بدون شک نحوه ی استقبال از یک شخص در مکان های مختلف تاثیر بسیار زیادی در روحیه و حسّ وی در مورد آن مکان و افراد آنجا دارد. برخورد اولیه در برخورد بین افراد بسیار مهم است.ورود به عالم برزخ یعنی عالم مرگ ،همان عالمی که نوع افراد اطلاع دقیقی از آن نداریم، نیز از جمله ی جاها ئیست که نحوه برخورد فرشتگان مأمور به خدمت در آن جایگاه افراد را برایشان ترسیم می کند.به طور کلی دو نوع برخورد با افراد وجود دارد که تعیین نوع برخورد فرشتگان با ورودی های عالم برزخ ، توسط خود افراد در دنیا مشخص شده است. استقبال از کفار: 1- وَ لَوْ تَرى إِذْ یَتَوَفَّى الَّذینَ کَفَرُوا الْمَلائِکَةُ یَضْرِبُونَ وُجُوهَهُمْ وَ أَدْبارَهُمْ وَ ذُوقُوا عَذابَ الْحَریقاگر ببینى آن زمان را که فرشتگان جان کافران مىستانند، و به صورت و پشتشان مىزنند و مىگویند: عذاب سوزان را بچشید. (انفال 50) در قرآن کریم در دو جا فرمود عده ای که رخت برمی بندند و می میرند، فرشتگان الهی پشت و صورت اینها را سیلی می زنند، یضربون وجوههم و ادبارهم؛ سوره ا نفال، آیه 50؛ بزرگان اهل معرفت گفتند راز این که فرشتگان، هنگام مرگ تبهکاران، سیلی به صورت آنها می زنند، مشت به پشت اینها می زنند، این است که فرشتگانی که مأمور امور دنیای اند، مشت به پشت این شخص می زنند و او را با فشار از دنیا وارد برزخ می کنند می گویند عمری را تباه کردی و کاری نکردی، فرشتگانی که مسئول امور برزخ اند می بینند این شخص با روی سیاه و دست تهی می آید، سیلی به صورت او می زنند که عمر را تباه کردی، یضربون وجوههم و ادبارهم.»(2) 2- الَّذینَ تَتَوَفَّاهُمُ الْمَلائِکَةُ ظالِمی أَنْفُسِهِمْ فَأَلْقَوُا السَّلَمَ ما کُنَّا نَعْمَلُ مِنْ سُوءٍ بَلى إِنَّ اللَّهَ عَلیمٌ بِما کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ * ادْخُلُوا أَبْوابَ جَهَنَّمَ خالِدینَ فیها فَلَبِئْسَ مَثْوَى الْمُتَکَبِّرین همانها که فرشتگان(مرگ) روحشان را مىگیرند در حالى که به خود ظلم کرده بودند! در این موقع آنها تسلیم مىشوند(و بدروغ مىگویند:) ما کار بدى انجام نمىدادیم! آرى، خداوند به آنچه انجام مىدادید عالم است! * (به آنها گفته مىشود:) اکنون از درهاى جهنم وارد شوید در حالى که جاودانه در آن خواهید بود! چه جاى بدى است جایگاه مستکبران! (نحل 28 -29) استقبال از متقین: و در مورد متقین می فرماید:الَّذینَ تَتَوَفَّاهُمُ الْمَلائِکَةُ طَیِّبینَ یَقُولُونَ سَلامٌ عَلَیْکُمْ ادْخُلُوا الْجَنَّةَ بِما کُنْتُمْ تَعْمَلُون همانها که فرشتگان(مرگ) روحشان را مىگیرند در حالى که پاک و پاکیزهاند؛ به آنها مىگویند: «سلام بر شما! وارد بهشت شوید به خاطر اعمالى که انجام مىدادید!» (نحل 32)در این آیه، سه موضوع مطرح است:1- طیب و پاکیزه بودن 2- سلامت و امنیت از هر نظر 3- راهنمایى به بهشت.این آیه بیان وضع متقین است، که چگونه مردمى هستند، هم چنان که آیه" الَّذِینَ تَتَوَفَّاهُمُ الْمَلائِکَةُ ظالِمِی أَنْفُسِهِمْ ..."، بیان وضع مستکبرین می باشد، و کلمه" طیب" به معناى عارى بودن هر چیزى است از خلطى که آن را تیره و ناپاک سازد و خلوص آن را از بین ببرد، گفته مىشود:" طاب لى العیش- زندگى برایم طیب شد" یعنى از هر چیزى که کدر و ناگوارش کند پاک گردید، و" قول طیب" آن کلامى است که از لغو و شتم و خشونت و سایر کدورتها پاک باشد، و فرق میان" طیب" و" طهارت" این است که طهارت به معناى بودن هر چیزى است بر وضع و طبع اولیش، بطورى که از هر چیزى که مایه تنفر باشد پاک بوده باشد، و اما طیب به معناى بودن هر چیزى است بر وضع اصلى خود، بطورى که از هر چیزى که آن را کدر و فاسد کند خالى و عارى باشد، چه اینکه از آن تنفر بشود و چه نشود، و بهمین جهت طیب را در مقابل خبیث بکار مىبرند، که مشتمل بر خبائث زائد بر اصل خود باشد، و در قرآن کریم فرموده:" الْخَبِیثاتُ لِلْخَبِیثِینَ وَ الْخَبِیثُونَ لِلْخَبِیثاتِ وَ الطَّیِّباتُ لِلطَّیِّبِینَ وَ الطَّیِّبُونَ لِلطَّیِّباتِ" « زنان بدکار و ناپاک، شایسته مردانى ناپاک هستند، و مردان زشت کار و ناپاک هم، شایسته زنانى ناپاک هستند، و زنان پاکیزه لایق مردانى پاکیزه، و مردان پاکیزه شایسته زنانى پاک و نیکوکار هستند. سوره نور، آیه 26» و نیز فرموده:" وَ الْبَلَدُ الطَّیِّبُ یَخْرُجُ نَباتُهُ بِإِذْنِ رَبِّهِ وَ الَّذِی خَبُثَ لا یَخْرُجُ إِلَّا نَکِداً" « از زمین پاک و نیکو گیاهى نیکو به اذن خدا بیرون مىآید ولى از زمین ناپاک جز گیاه اندک و بى ثمر بیرون نمىآید. سوره اعراف، آیه 58».و بنا بر این، معناى طیب بودن متقین، در حال توفى و مرگ، خلوص آنان از خبثظلم است(3)
Design By : Pichak |