شبکه اجتماعی پارسی زبانانپارسی یار
بسم الله الرحمن الرحيم . پشتوانه همه کارهاي افراد عقايد و افکار آنان است. هيچ کاري از هيچ فردي صادر نمي شود مگر اينکه آن کار ناشي از اعتقادات وي است . نظر به اهميت ويژه اي که عقائد هر شخص زندگي وي و سرنوشت او دارد درين اتاق از همه عزيزاني که مايلند درباره اعتقادات خود بيشتر تحقيق کنند دعوت به گفتگو و تبادل نظر مينماييم تا در سايه بحث و تحقيق بيشتر درباره اعتقادات خود به زندگي مادي و معنوي خود نشاط و عمق بيشتري بدهيم.

پيام‌هاي اتاق

چراغ جادو

سنجش

+ *سوال شماره 22:* نياز مديريتي امروز جامعه ،مديريت علمي است يا مديريت فقهي و يا ترکيبي از هر دو؟
سلام عليکم ، ممنون ، پرسش خيلي خوب و دقيق و مبتلا بهي را مطرح فرموده ايد ، چراکه بعد انقلاب مسئله ي جايگزيني از اهم مسائل انقلابيون بود و ...
هرکدام از ايندو مديريت که در صورت مسئله آمده باشد فرقي نمي کند ! حالا عرض مي کنم چرا ؟ ولي فعلا مسئله ي مهم تر ، همانکه در نظر قبلي انقلابيون را بخود مشغول کرده بود و ... ، اينست که ديني مورد نياز است يا غير ديني ؟! مثلا بشري ، انساني ووو که دستاورد بشر است و آن را جداي از دين مي داند و منجمله علمي و از جمله اش علم فقه !
سنجش
سلام جناب يزدي..ممنون از شما جهت پيگيري مباحث. انشاءالله مفيد باشه.
عليکم السلام برادر عزيز ، بنده ممنونم از مباحثي که مطرح مي فرماييد ، ان شاءالله
سنجش
خواهش ميکنم.. اصطلاحي که امروز به کار ميره ، اصطلاح تکنو کرات هست که بعضا معتقدن تکنو کراتي و مديريت صاحبان فن با مديريت فقهي تقابلي نداره ولي برخي ميگن اين دو قابل جمع نيستن
خواهش مي کنم ، و بنده نگران آنم که بعد پيروزي انقلاب رخ داد و باز رخ دهد ! آنروز هم مثل همين اين چيه تکنوکرات ها پيشنهاداتي داشتند و ... ، در حاليکه گزينه ديگر ديني است نه حتي ديني پيشنهادي آنها ، چه رسد به فقهي پيشنهادي که خود علمي است ، کافيست نگاهي به علوم انساني پيشنهادي آنها بيندازيم
سنجش
بله..عده اي معتقدن هر کس بايد کار خودشو انجام بده و حوزه تکنيک و فن جائي نيست که بشه فقه رو در اون دخالت داد. مثلا آدم وقتي مريض ميشه بايد به دکتر رجوع کنه خب اگه دکتر مومن و مذهبي بود چه بهتر ولي اگه دکتري فقط مذهبي بود ولي توان تشخيص بهتر رو نداشت ، بديهيه که بايد به متخصص رجوع بشه.
سنجش
در اداره جامعه هم اگه متخصص متعهد موجود باشه چه بهتر ولي اگه نبود از همون متخصص بايد استفاده بشه و کلا جامعه بايد با علم مدرن روز اداره بشه و فقه توان مديريت اقتصادي جامعه رو نداره چون کار فقه و فقيه بيان احکامه نه قانون گذاري اقتصادي در سطح خرد و کلان.
بله ، همين حرفها و بحثها را پس از پيروزي انقلاب هم ما داشتيم ، ولي همانطور که عرض شد جاي گزينه ي دين خالي بود ! يعني وقتي شاه رفت براي جايگزيني از اين حرفها زياد زده مي شد و از اين بحثها پيش کشيده مي شد ، و صورت مسئله هم بهمين صورت مطرح مي شد که مثلا مديريت ، که کلمه مشترک بود ، به دست دانشمند دانشگاهي باشد يا مومن و متعهدش ؟ يا اصلا عالم حوزوي که از قضا رهبري انقلاب را هم بدست داشته ؟
يعني بحث در مديريت علمي ، که کلمه ي مشترک بود بود ! و بنده از صورت مسئله ي شما بازهم همان را مي فهمم ، در حاليکه بنده به نه تنها به مسئله مديريت بلکه به علم هم فقط نگاه انساني ، اعم از دانشگاهي و حوزوي آن ندارم ، چراکه نگاه ديني هم داريم
اصلا علم و علم مديريت موضوع ديني است ، مثل دانش بشر از بدن خود و زمين زير پا و آسمان بالاي سرش نيست که با مثلا چشم انداختن به آن حتي بقول امروزش به نانو ترين ذره اش هم علم پيدا کند ، چراکه موضوع مابعد طبيعه بدن است ، حرف از حس اعضاي حسي وووي آدميست ، مثل مديريت حس بينايي بر چشم است .
خب ، بقول يکي از شاگردان امام صادق عليه السلام ، مي شود اين دانشمندان ، اعم از حوزوي و دانشگاهي ما بفرمايند که : حواس مختلف بينايي ، شنوايي ، بويايي ، چشايي و ديگر اوالعزم حواس را چه چيز ما مديريت مي کند ؟ عمرا که بتوانند ، خصوصا دانشگاهي و به اصطلاح جديد و جديدشان و بروزترينشان هم در غرب !
که امام عليه السلام هم بعد نقل شاگرداشان فرمود : إِنَّ هَذَا لَفِي الصُّحُفِ الْأُولَى(الأعلي/18) اين دستورها در کتب آسماني پيشين (نيز) آمده است، صُحُفِ إِبْرَاهِيمَ وَمُوسَى(الأعلي/19) در کتب ابراهيم و موسي. ترجمه از بنده نيست
سنجش
فرمايشتون صحيحه در صورتي که بپيذيريم کار فقه گسترده تر از بيان احکام مختلف هست. به عنوان مثال آيا فقه در رابطه با استخراج معادن و مديريت آن حرفي براي گفتن دارد يا فقط موارد مصرف آن را بيان ميکنه؟
قال النبي صل الله عليه و اله و سلم : العلم علمان ، علم الابدن و علم الاديان . ما دوتا علم داريم ، علم بدن و علم دين ، ترجمه از بنده است .
و مديريت در حوزه ي علم دين است ، بله اين چيه تکنو کراتي اگر دين است ، که هست ! جاي بحث با ايشان داريم ، چراکه ماهم دين داريم ، و اگر علم است و علم بشري ، ما بحث فقط علمي با ايشان داريم و نخستين بحثمان هم اينست که : علم چيست ؟ تا بعد نوبت برسد به علم مديريت ، فعلا بفرمايند علم را !
لازم به تذکر است که در ضورت مسئله يک نکته ي ائتلافي هم آمده که ديگر نيازي به پرداختن به آن نبود ، چراکه بعد از داشتن علم است و آنگاه ائتلاف طرفين عالم و بعنوان مثال مانند وحدت حوزه و دانشگاه که گفته شده و مي شود و ... ، والسلام عليکم و رحمة الله و برکاته ، جمعه 30 فروردين 1391 ه ش
ببخشيد الان پرسش اخير شما را ديدم ، که فرموده ايد : آيا فقه (؟) در رابطه با استخراج معادن و مديريت آن حرفي براي گفتن دارد (؟) يا فقط موارد مصرف آن را بيان ميکنه ؟ و البته اين پرسش را بعنوان مثال مطرح فرموده ايد .
خب بنده ديدگاه خود را عرض کردم ، حالا ببينيم ديگران چه مي فرمايند ؟
صدق
سلام عليکم ، پس با اين حساب اين بحث اختصاص به زمان ما و شاگردان امام خامنه اي ندارد که از دست تکنوکراتها دلشان خون است ، گويا دل امام (ره) را هم خون کرده اند ، همانظور که دل جدشان را خون کردند بعد پيامبر صل الله عليه و اله و سلم ، و علما قوم جمع شدن و سقيفه راه انداختند و جاي امام علي عليه السلام خالي بود ! مگر ايشان عالم نبود ؟!
سنجش
ممنون از شما..منتظر نظرات ساير بزرگواران هستيم
ساعت دماسنج
گروه بحث آزاد درباره اعتقادات
vertical_align_top