کد صلوات شمار برای وبلاگ
//--> برخی از ابعاد اقتصادی حادثه کربلا - مائــده الهی
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

























مائــده الهی

                                            بسم الله الرحمن الرحیم

                         نمایش تصویر در وضیعت عادی

هر اتفاق و حادثه ای که در عالم واقع می شود یک سری پیامدها و اثراتی را بر افراد و محیط پیرامون خود به دنبال دارد. نوع تأثیر و میزان اثرگذاری یه واقعه ارتباط مستقیم با نوع و میزان گستره آن واقعه دارد. اثر مثبت و یا منفی یک حادثه بر افراد و جامعه بستگی به روحیات افراد آن جامعه نیز دارد. در مورد حادثه و واقعه دلخراش و جگرسوز کربلا گفته ها و نوشته های فراوانی ،نوشته و گفته شده است و این واقعه از ابعاد و زوایای متفاوتی مورد بررسی قرار گرفته است. آنچه در این نوشتار مختصر می آید بررسی حادثه کربلا از بـُعد اقتصادی آن می باشد که بصورت خلاصه تقدیم محبان و شیفتگان و شیعیان حضرت اباعبدالله  الحسین علیه السلام می کنم .

1-در فرازی از زیارت حضزت سید الشهدا علیه السلام آمده است: أَشْهَدُ أَنَّکَ قَدْ أَقَمْتَ الصَّلَاةَ وَ آتَیْتَ الزَّکَاة...شهادت می دهم که تو نماز را بر پا داشتی و زکات دادی...(الکافی- ج‏4- ص‏572) امر به زکات یکی از برنامه های اقتصادی خداست که آن امام در صحنه عاشورا آن را در تمامی ابعاد آن پیاده کردند و زکات خود را تمام و کمال پرداخت کردند. مگر نه اینست که در کلام جد آن سرور  آمده است: لکل شیء زکاة. برای هر چیزی زکاتی است.(امالی صدوق-مجلس15) بنابر این حضرت در کربلا زکات تمام ابعاد زندگی خود را پرداخت نمودند. زکات حیات ،زکات فرزندان،زکات عزت و آبرو،زکات یاران و زکات هستی و وجود خود و.....

2- جهت دادن به هزینه کردن اموال در زندگی. امام حسین علیه السلام با قیام وشهادت خود باعث شدند که مردم بخشی از اموال خود را به صورت مستمر و ثابت در مجالس آن امام همام هزینه کنند و در حقیقت اموال خود را به صورت هدف مند و جهت دار در راه اعتلای دین به کار گیرند، آن هم بدون هیچ گونه اجبار و اکراهی؛ که نمونه های آن در تهیه پرچم و اسباب عزاداری و اطعام طعام حتی در بین برخی از پیروان دیگر ادیان دیده می شود.


نوشته شده در سه شنبه 90/9/1ساعت 10:7 عصر توسط <رهگذر> نظرات ( ) |


Design By : Pichak