کد صلوات شمار برای وبلاگ
//--> مشکل گرانی - مائــده الهی
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

























مائــده الهی

                                          بسم الله الرحمن الرحیم

 

این روزها کمتر جائی هست که صحبت از گرانی و مشکلات اقتصادی در آنجا نباشد. طبیعتاً اگر کسی در بین جمعی قرار گرفت که این مشکل مطرح شود تقریباً همه افراد در بحث خود این مسیر را طی می کنند که چه اجناسی گران شده ، چرا گران شده، مقصر اصلی کیست ؟ و در این موارد افرادی هم هستند که تحلیل مفصلی از خود راجع به گرانی و حواشی آن ارائه می دهند و در پایان راهکارهای سخاوتمندانه ای است که در جمع چنین کاشناسان مادر زادی مطرح می شود. ما در اینجا دو نوع برخورد با این پدیده را بیان می کنیم .

1- بررسی به شیوه مادی: در این روش تمام اسباب و عللی که در گرانی می توانند نقش داشته باشند مطرح می شود. مثلا گفته می شود قیمت دلار بالا رفته و یا قیمت نفت یا طلا سیر صعودی داشته و در این بین تجار برای سود بیشتر اجناس خود را احتکار نموده اند و مردم هم مجبورند برای تهیه لوازم زندگی خود که مهمترین آنها مواد خوراکی است این اجناس را با هر قیمتی خریداری نمایند و همین تقاضای بیشتر سبب افزایش بیشتر قیمتها و حتی ایجاد بازار سیاه می شود.

2- بررسی به شیوه دینی: در این روش شخص دیندار چون برای وقوع هر پدیده ای دو نوع علت را لازم می داند علت گرانی را در دو نوع علت و سبب مادی و معنوی جستجو می کند. آنچه را که مربوط به صورت ظاهری گرانی است را سبب و منشأ گرانی را علت می داند. در اینجا چند حدیث از امام معصوم علیه السلام می آوریم و نتجه گیری را به خود شما خواننده عزیز واگذار می کنیم. إنّ غلاء أسعارکم و رخصها بید اللَّه. گرانى و ارزانى قیمتهاى شما بدست خداست.(1) عَلَامَةُ رِضَا اللَّهِ عَنْ خَلْقِهِ رُخْصُ أَسْعَارِهِمْ وَ عَدْلُ سُلْطَانِهِمْ وَ عَلَامَةُ غَضَبِ اللَّهِ عَلَى خَلْقِهِ جَوْرُ سُلْطَانِهِمْ وَ غَلَاءُ أَسْعَارِهِم‏ نشان رضایت خدا از بندگان یکى ارزانى نرخهاست و دیگرى عدالت سلطان. اما علامت غضب خدا بر آنها یکى بیدادگرى پادشاه است و دیگرى گرانى نرخها.(2)

 سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که با این حساب  پس مسئولین بی تقصیرند؟ نقش مردم و مسئولین در گرانی چگونه توجیح می شود؟ در جواب از این سوال باید عرض کنیم که مگر نه این است که خداوند در قرآن می فرماید: ً فَإِنَّ اللَّهَ یُضِلُّ مَنْ یَشاءُ وَ یَهْدی مَنْ یَشاءُ خداوند هر کس را بخواهد گمراه مى سازد و هر کس را بخواهد هدایت مى‏کند. (3) بنابراین همان گونه که عمل گمراه کردن خداوند که جنبه تنبیهی دارد توسط شیطان انجام می شود عمل گران شدن اجناس نیز که جنبه تنبیهی دارد به دست خداست و توسط شیاطین انس انجام می گردد.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1. نهج الفصاحة مجموعه کلمات قصار حضرت رسول صلى الله علیه و آله و سلم، ص 328
2. تحف العقول-ترجمه جنتى، متن، ص 69      
3. فاطر 8

 

 

 


نوشته شده در پنج شنبه 91/7/20ساعت 7:52 عصر توسط <رهگذر> نظرات ( ) |


Design By : Pichak