کد صلوات شمار برای وبلاگ
//--> سفر به عالم برزخ (1) عالم برزخ چیست و نحوه ورود به آن چگونه است؟ - مائــده الهی
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

























مائــده الهی

                                  بسم الله الرحمن الرحیم

                         برزخ

  «واژه برزخ سه بار در قرآن به کار رفته است , از جمله در سوره المؤمنون آیه 100 . ادّى شیر آن را معرب پرزک فارسى مى داند ، و آرتور جفرى نظر او را رد مى کند. و خـود معتقد است که برزخ ( یعنى مانع و حائل یا فاصله میان دو چیز ) صورتى از فرسخ است که همان پرسنگ یا فرسنگ فارسى است (1). اما ویدن گرن در تعلیقه اى که بر این کلمه نوشته است راى و نظر جفرى را به دلایل زبان شناختى رد کـرده است و این واژه را مرکب از برز + اخو که جزء اولش به معناى بلند و رفیع و جزء دومش از ریشه آهو به معناى هستى است، می داند . لذا برزخ مجموعا به معناى هستى برتر است در مقابل دوزخ که به معناى هستى بد مى باشد , و بهشت به معناى هستى برین (2)» (3).

عالم برزخ حدّ فاصل بین دنیا و آخرت می باشد که از آن به عالم مرگ و عالم قبر نیز تعبیر می شود. قا ل رسول الله صلى الله علیه و آله و سلم : الموتُ اوّلُ منزلٍ مِن منازلِ الآخرةِ و آخِرُ منزلٍ مِن منازلِ الدّنیا مرگ آخرین منزل از منازل دنیا و اولین منزل از منازل آخرت می باشد. (4)پر واضح است که انسان در صورتی می تواند آمادگی بیشتری برای ورود به عالم بعد از دنیا را پیدا کند که اطلاع کافی و صحیح نسبت به عالم برزخ داشته باشد و این اطلاعات و آگاهی اگر  از طریق خالق عالم برزخ به توسط حجت های الهی علیهم السلام و  در رأس آنان چهارده معصوم علیهم السلام به ما برسد قابل اطمینان و اعتماد خواهد بود. ابتدا از نحوه ورود به عالم برزخ شروع می کنیم و بعد از ورود به آن سایر مطالب را در جای خود توضیح می دهیم. 

نحوه ی ورود به عالم برزخ: لکلِّ دارٍ بابٌ و بابُ دارِ الآخرة الموتُ. امیرالمومنین علیه السّلام فرموده اند: هر خانه‏اى در ورودى دارد و در ورودى خانه آخرت مرگ است.(5)نحوه ی ورود اشخاص مختلف به عالم مرگ با یکدیگر متفاوت است و در اینجا به برخی از مواردی که در قرآن کریم و روایات اشاره شده بسنده می کنیم.  کَلاَّ إِذا بَلَغَتِ التَّراقِیَ - وَ قیلَ مَنْ راقٍ- وَ ظَنَّ أَنَّهُ الْفِراقُ - وَ الْتَفَّتِ السَّاقُ بِالسَّاقِ - إِلى‏ رَبِّکَ یَوْمَئِذٍ الْمَساقُ- چنین نیست(که انسان مى‏پندارد! او ایمان نمى‏آورد) تا موقعى که جان به گلوگاهش رسد.و گفته شود: «آیا کسى هست که(این بیمار را از مرگ) نجات دهد؟!» .  و به جدایى از دنیا یقین پیدا کند. و ساق پاها(از سختى جان‏دادن) به هم بپیچد! . (آرى) در آن روز مسیر همه بسوى(دادگاه) پروردگارت خواهد بود! (6)

 در حدیثى از امام صادق علیه السلام آمده است که شخصى از حضرتش توصیف مرگ را خواست، امام فرمودند: لِلْمُؤْمِنِ کَأَطْیَبِ رِیْحٍ یَشُمُّهُ فَیَنْعَسُ لِطِیْبِهِ وَ یَنْقَطِعُ الَّتَعَبُ وَ الأَلَمُ کُلُّهُ عَنْهُ، وَ لِلْکافِرِ کَلَسْعِ الأَفاعِى وَ لَدْغِ الْعَقارِبِ أَوْ أَشَدِّ!: «نسبت به مؤمن، همچون عطر بسیار خوش بوئى است که آن را مى‏بوید و حالتى شبیه خواب به او دست مى‏دهد، و درد و رنج به کلى از او قطع مى‏شود! و نسبت به کافر، مانند گزیدن افعى‏ها و عقرب‏ها و یا شدیدتر از آن است»!. (7) از آنجا که عالم برزخ برای ما انسان ها عالمی غریب و عجیب است ، شخص محتضر با ورود به آن دچار نوعی وحشت می شود و در اسلام، برای رفع این وحشت، سفارش به خواندن نماز شب اول قبر برای اموات شده است. البته مطالب ذکر شده تنها بخش بسیار کمی از آیات و روایاتی بود که در ابعاد مختلف عالم برزخ وجود دارد. ان شاء الله در پست های بعدی به ابعاد دیگری از آن پرداخته خواهد شد.

 

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1. واژه هاى دخیل ، ص 139 - آرتور جفری.
2. همان.ص 36.
3. کلمات فارسى در قرآن مجید-بهاء الدین خرمشاهى.
4. مصباح الشریعة-ترجمه عبد الرزاق گیلانى، ص 507.
5. الحدیث -روایات تربیتى، ج‏3، ص 205 به نقل از شرح ابن ابى الحدید، جلد 20، صفحه 345.
6. سوره‏قیامت ،26 -30.
7. تفسیر نمونه، ج‏25، ص 315 به نقل از بحار الانوار، جلد 6، صفحه 152.


نوشته شده در سه شنبه 91/12/22ساعت 3:40 عصر توسط <رهگذر> نظرات ( ) |


Design By : Pichak