مائــده الهی
بسم الله الرحمن الرحیم «واژه برزخ سه بار در قرآن به کار رفته است , از جمله در سوره المؤمنون آیه 100 . ادّى شیر آن را معرب پرزک فارسى مى داند ، و آرتور جفرى نظر او را رد مى کند. و خـود معتقد است که برزخ ( یعنى مانع و حائل یا فاصله میان دو چیز ) صورتى از فرسخ است که همان پرسنگ یا فرسنگ فارسى است (1). اما ویدن گرن در تعلیقه اى که بر این کلمه نوشته است راى و نظر جفرى را به دلایل زبان شناختى رد کـرده است و این واژه را مرکب از برز + اخو که جزء اولش به معناى بلند و رفیع و جزء دومش از ریشه آهو به معناى هستى است، می داند . لذا برزخ مجموعا به معناى هستى برتر است در مقابل دوزخ که به معناى هستى بد مى باشد , و بهشت به معناى هستى برین (2)» (3).
عالم برزخ حدّ فاصل بین دنیا و آخرت می باشد که از آن به عالم مرگ و عالم قبر نیز تعبیر می شود. قا ل رسول الله صلى الله علیه و آله و سلم : الموتُ اوّلُ منزلٍ مِن منازلِ الآخرةِ و آخِرُ منزلٍ مِن منازلِ الدّنیا مرگ آخرین منزل از منازل دنیا و اولین منزل از منازل آخرت می باشد. (4)پر واضح است که انسان در صورتی می تواند آمادگی بیشتری برای ورود به عالم بعد از دنیا را پیدا کند که اطلاع کافی و صحیح نسبت به عالم برزخ داشته باشد و این اطلاعات و آگاهی اگر از طریق خالق عالم برزخ به توسط حجت های الهی علیهم السلام و در رأس آنان چهارده معصوم علیهم السلام به ما برسد قابل اطمینان و اعتماد خواهد بود. ابتدا از نحوه ورود به عالم برزخ شروع می کنیم و بعد از ورود به آن سایر مطالب را در جای خود توضیح می دهیم. نحوه ی ورود به عالم برزخ: لکلِّ دارٍ بابٌ و بابُ دارِ الآخرة الموتُ. امیرالمومنین علیه السّلام فرموده اند: هر خانهاى در ورودى دارد و در ورودى خانه آخرت مرگ است.(5)نحوه ی ورود اشخاص مختلف به عالم مرگ با یکدیگر متفاوت است و در اینجا به برخی از مواردی که در قرآن کریم و روایات اشاره شده بسنده می کنیم. کَلاَّ إِذا بَلَغَتِ التَّراقِیَ - وَ قیلَ مَنْ راقٍ- وَ ظَنَّ أَنَّهُ الْفِراقُ - وَ الْتَفَّتِ السَّاقُ بِالسَّاقِ - إِلى رَبِّکَ یَوْمَئِذٍ الْمَساقُ- چنین نیست(که انسان مىپندارد! او ایمان نمىآورد) تا موقعى که جان به گلوگاهش رسد.و گفته شود: «آیا کسى هست که(این بیمار را از مرگ) نجات دهد؟!» . و به جدایى از دنیا یقین پیدا کند. و ساق پاها(از سختى جاندادن) به هم بپیچد! . (آرى) در آن روز مسیر همه بسوى(دادگاه) پروردگارت خواهد بود! (6) در حدیثى از امام صادق علیه السلام آمده است که شخصى از حضرتش توصیف مرگ را خواست، امام فرمودند: لِلْمُؤْمِنِ کَأَطْیَبِ رِیْحٍ یَشُمُّهُ فَیَنْعَسُ لِطِیْبِهِ وَ یَنْقَطِعُ الَّتَعَبُ وَ الأَلَمُ کُلُّهُ عَنْهُ، وَ لِلْکافِرِ کَلَسْعِ الأَفاعِى وَ لَدْغِ الْعَقارِبِ أَوْ أَشَدِّ!: «نسبت به مؤمن، همچون عطر بسیار خوش بوئى است که آن را مىبوید و حالتى شبیه خواب به او دست مىدهد، و درد و رنج به کلى از او قطع مىشود! و نسبت به کافر، مانند گزیدن افعىها و عقربها و یا شدیدتر از آن است»!. (7) از آنجا که عالم برزخ برای ما انسان ها عالمی غریب و عجیب است ، شخص محتضر با ورود به آن دچار نوعی وحشت می شود و در اسلام، برای رفع این وحشت، سفارش به خواندن نماز شب اول قبر برای اموات شده است. البته مطالب ذکر شده تنها بخش بسیار کمی از آیات و روایاتی بود که در ابعاد مختلف عالم برزخ وجود دارد. ان شاء الله در پست های بعدی به ابعاد دیگری از آن پرداخته خواهد شد.
Design By : Pichak |