شبکه اجتماعی پارسی زبانانپارسی یار
بسم الله الرحمن الرحيم . پشتوانه همه کارهاي افراد عقايد و افکار آنان است. هيچ کاري از هيچ فردي صادر نمي شود مگر اينکه آن کار ناشي از اعتقادات وي است . نظر به اهميت ويژه اي که عقائد هر شخص زندگي وي و سرنوشت او دارد درين اتاق از همه عزيزاني که مايلند درباره اعتقادات خود بيشتر تحقيق کنند دعوت به گفتگو و تبادل نظر مينماييم تا در سايه بحث و تحقيق بيشتر درباره اعتقادات خود به زندگي مادي و معنوي خود نشاط و عمق بيشتري بدهيم.

پيام‌هاي اتاق

آموزش پیرایش مردانه اورجینال

سنجش

+ سلام به همه اعضا و دوستان محترم. انشاءالله دوباره در اين اتاق راجع به مسائل عقيدتي بحث گذاشته ميشه. به عنوان شروع: *وضع اقتصادي موجود در کشور آزمايش الهي است يا نتيجه عملکرد بد مسئولين؟*
سنجش
دوستان ميتونن نظراتشونو بنويسن تا سر فرصت يه جمع بندي (نه سرم بندي) بشه:)
*ابرار*
سلام عليکم... متن سئوال دو بحث کاملا جداگانه رو مطرح کرده.... جواب به سئوال بي کفايتي بعضي از مسئولين رو بايد کارشناسان اقتصادي بدن و در تخصص بنده نيست...
*ابرار*
در مورد دوم احاديثي هست که گراني ارزاق و ... نتيجه گناهاني هست که مردم مرتکب ميشن .. و هم ميتونه ازمايش الهي باشه.. سئوالي که معمولا چنين مواقعي به ذهن اکثر افراد ميرسه اين هست که:
*ابرار*
* مردم بعضي کشورهاي خارجي که معمولا در رفاه بسر ميبرند نشون دهنده اين هست که گناه نميکنند و دچار عقوبت نميشوند؟*
سنجش
سلام عليکم خانم ابرار .ممنون از نظر خوبتون . برخورد و مجازات خداوند با مجرمين به چند صورته.1*-عذاب فوري* ثُمَّ بَدَّلْنا مَكانَ السَّيِّئَةِ الْحَسَنَةَ حَتَّى عَفَوْا وَ قالُوا قَدْ مَسَّ آباءَنَا الضَّرَّاءُ وَ السَّرَّاءُ فَأَخَذْناهُمْ بَغْتَةً وَ هُمْ لا يَشْعُرُون
سنجش
سپس(هنگامى كه اين هشدارها در آنان اثر نگذاشت)، نيكى(و فراوانى نعمت و رفاه) را به جاى بدى(و ناراحتى و گرفتارى) قرار داديم؛ آن چنان كه فزونى گرفتند، (و همه‏گونه نعمت و بركت يافتند، و مغرور شدند،) و گفتند: «(تنها ما نبوديم كه گرفتار اين مشكلات شديم؛) به پدران ما نيز ناراحتيهاى جسمى و مالى رسيد.» چون چنين شد، آنها را ناگهان(به سبب اعمالشان) گرفتيم(و مجازات كرديم)، در حالى كه نمي ‏فهميدند. (اعراف 95)
سنجش
*2- مهلت جهت زياد شدن گناه و عذاب*وَ لا يَحْسَبَنَّ الَّذينَ كَفَرُوا أَنَّما نُمْلي‏ لَهُمْ خَيْرٌ لِأَنْفُسِهِمْ إِنَّما نُمْلي‏ لَهُمْ لِيَزْدادُوا إِثْماً وَ لَهُمْ عَذابٌ مُهين
سنجش
آنها كه كافر شدند، (و راه طغيان پيش گرفتند،) تصور نكنند اگر به آنان مهلت مي دهيم، به سودشان است! ما به آنان مهلت مي دهيم فقط براى اينكه بر گناهان خود بيفزايند؛ و براى آنها، عذاب خواركننده‏اى(آماده شده) است! (آل‏عمران 178 )
سنجش
*3-عذاب استدراج يعني به تدريج کسي را گرفتن*وَ الَّذينَ كَذَّبُوا بِآياتِنا سَنَسْتَدْرِجُهُمْ مِنْ حَيْثُ لا يَعْلَمُون
سنجش
و آنها كه آيات ما را تكذيب كردند، به تدريج از جايى كه نمي دانند، گرفتار مجازاتشان خواهيم كرد. (اعراف 182)
سنجش
البته عذابهاي ديگه و انواع مختلف مجازات کردن هست که برا رعايت اختصار ذکر نشد
*ابرار*
خواهش ميکنم.. ممنون از توضيح خوبتون...
سنجش
ممنون از شما و مطالب مفيدتون
سلام. اولا اين دو عام و خاص مطلق اند و نميشه مقايسه شون کرد. چون ميتونه کوتاهي مسئولين، آزمايشي الهي براي مردم باشه. آزمايش الهي اعم است از کوتاهي مسئولين. بعلاوه نميشه با قطعيت گفت يکي از اين دو. بنظرم هر دو هست و بعضي موارد ديگه از جمله دشمني دشمنان. حالا اينکه درصد هر کدام چقدره جاي بحث داره.
سنجش
سلام جناب مهندس فخري..به نظر ميرسه اين دو عام و خاص من وجه باشن چون بعضي از آزمايش هاي الهي به صورتهاي ديگه اي هست و کوتاهي مسئولين هم هميشه جنبه آزمايشي ندارن بلکه در پاره اي موارد عذاب الهي هستش نه آزمايش. و اينکه فرموديد( بعلاوه نميشه با قطعيت گفت يکي از اين دو. بنظرم* هر دو هست*) با من وجه بودن ميسازه نه مطلق.
سلام. البته پيش شما درس پس ميديم ولي جسارتاً بر نظرم هستم. در حالت کلي آزمايشات الهي محيط بر همه اتفاقات خوب و بد هست (چه آن اتفاقات حسن يا قبح فاعلي داشته باشه چه فعلي) و اگر هر دو گفتم هم منظورم افتراق بين آنها نبود. وقتي دومي در دل اولي باشه ميتوان گفت هر دو و يکي هم بيشتر نباشه. هر دو گانگي لزوماً عموم و خصوص من وجه نيستند. بستگي داره از چه حيثي بگن هر دو . ارادتمنديم :)
سنجش
سلام جناب مهندس اين بنده هستم که درس پس ميدم ولي الجسارتاً :D عرض ميکنم که در حالت کلي همه چيز فعل الهي هست ولي آزمايش ،خير. مثلا بفرمائيد* اگر کسي با عذاب الهي که قطعا جنبه تنبيهي داره بميرد ، کجاي اين عذاب ميتونه براي شخص عذاب شونده آزمايش باشه.* ولي اگه منظورتون از آزمايش ، فعل خداست فرمايشتون صحيحه و الا فلا :) دعاگوي حضرتعالي
سلام. عرض کردم *اتفاقات خوب و بد* و نه هر فعلي. و همچنين هر دو نوع اين اتفاقات *ميتواند* آزمايش باشد نه اينکه حتما همه اش آزمايش است. در هرصورت بحث ما لفظي نيست و هر دو به مفاهيم يکساني اشاره داريم. ببخشيد بحث من موضوع پيام رو منحرف کرد :)
سنجش
سلام..ممنون جناب فخري..سلّمنا جناب مهندس به همون وجه اشتراک :)..خواهش ميکنم . ممنون از تشريف فرمائيتون در مباحث.
درب کنسرو بازکن برقی
گروه بحث آزاد درباره اعتقادات
vertical_align_top