شبکه اجتماعی پارسی زبانانپارسی یار
بسم الله الرحمن الرحيم . پشتوانه همه کارهاي افراد عقايد و افکار آنان است. هيچ کاري از هيچ فردي صادر نمي شود مگر اينکه آن کار ناشي از اعتقادات وي است . نظر به اهميت ويژه اي که عقائد هر شخص زندگي وي و سرنوشت او دارد درين اتاق از همه عزيزاني که مايلند درباره اعتقادات خود بيشتر تحقيق کنند دعوت به گفتگو و تبادل نظر مينماييم تا در سايه بحث و تحقيق بيشتر درباره اعتقادات خود به زندگي مادي و معنوي خود نشاط و عمق بيشتري بدهيم.

پيام‌هاي اتاق

ساعت دماسنج

سنجش

+ *سوال شماره 5:* برخي افراد در روز قتل عمر بن خطاب (نهم ربيع الاول) مراسم شادي برگزار مي کنند. در اين مراسم عده اي مرتکب بعضي از کارهاي حرام مي شوند و دليل آنها هم روايتي است که نقل مي کنند. مي گويند در روايت آمده که قلم تکليف در اين سه روز از افراد برداشته شده است و هر کس هر نوع شادي که بخواهد(هر چند شادي حرام) در اين سه روز مي تواند انجام دهد. دوستان لطفا نظر خود را در اين مورد بيان بفرمايند.
سنجش
و آيا در زمان فعلي انجام اينگونه مراسمات صحيح است يا خير؟ چنين حديثي که فرموده قلم تکليف تا سه روز برداشته ميشه چگونه قابل توجيه است؟
*ابرار*
سلام عليکم... مجالسي که با نام عمر کشون گرفته ميشه باعث ايجاد اختلاف هست و و بر هم زننده وحدت شيعه و سني ... گاهي افراد بدون توجه به شرايط کنوني محيط شروع به لعن مي کنند. اين رفتارهاي عاميانه گاهي باعث به خطر افتادن جان شيعيان چه در کشور خودمون و چه در کشورهاي ديگه ميشه...
*ابرار*
وظيفه ما خصوصا در شرايط کنوني اين هست که سبک و سنگين کنيم که چرا لعن ميکنيم و چنين مجالسي بر پا ميکنيم.. ايا براي رضاي خدا و ائمه معصومين عليهم السلام هست يا براي بغض و کينه شخصي؟ اگر به خاطر کينه ي شخصي و هواي نفسه که ارزشي ندارد چون عملي که براي خدا نباشه بي ارزشه
*ابرار*
اگر هم براي اينه که ارادت و محبت خودمون به اهل بيت عليهم السلام رو نشون بديم همين ائمه‌ي معصومين عليهم السلام و در حال حاضر فقيه جامع الشرايط مصلحت را تشخيص داده اند که کسي حق نداره به مقدسات اهل سنت توهين كنه
*ابرار*
در استفتا از حضرت آقا حفظه الله ايشون برگزاري چنين مجالسي رو جايز ندونسته اند....
جايز نيست اين عمل هاي خلاف و بدعت
*ابرار*
در مورد حديث رفع القلم که فرموديد عقل سليم ميگه که اين حديث معتبر نيست و خلاف سنت الهي هست چرا که خداوند متعال در قران فرموده "پس هرکس به اندازه ي ذره اي خوبي کند آن را خواهد ديد و هرکس به اندازه ي ذره اي شر انجام دهد آنرا مي بيند" چطور خداوند 3 روز به انسانها اجازه ميده که هر کاري و هر گناهي خواستند انجام بدن؟!
سنجش
يعني ميفرمائيد مقام معظم رهبري حديث رو جعلي ميدونن؟
*ابرار*
خير ايشون برگزاري مجالس رو جايز نميدونند...* آيت ا... خامنه اي :هرگونه گفتار يا کردار و رفتاري که در زمان حاضر سوژه و بهانه به دست دشمن بدهد و يا موجب اختلاف و تفرقه بين مسلمين شود شرعا حرام اکيد است. *
سنجش
البته اين حديث در بحارالانوار اومده و مرحوم علامه مجلسي رضوان الله تعالي عليه اونو رد نکردن.
سلام عليکم ، بله شاهد اين برنامه ها بوده ام ، البته در سنين کودکي که در شهر بابل بوديم و عمرکشاني را شاهد بودم متاسفانه ، بنده در جايي نديده ام که اجازه ي چنين کارهايي داده شده باشد .
سنجش
سلام عليکم. خب وقتي يه عمل پشتوانه روائي داره انجامش چه اشکالي داره ؟ حد اقل در جائي که سني نباشه.
*ابرار*
حاج اقا سنجش بزرگوار علامه مجلسي رضوان الله تعالي عليه رد نکرده اند ولي با قران همخواني نداره! آيت الله مکارم شيرازي هم سند اين حديث رو غير قابل قبول ميدونند.. البته بنده اينو خوندم نميدونم مستند هست يا نه...در اخر ميتونيم بگيم که انسان هستند و ممکنه اشتباه کرده اند...
سنجش
خب ايشونم (علامه مجلسي) ميتونستن بفرمايند که چون با قرآن همخواني نداره پس اين حديث مردوده.ولي نفرمودن.
*ابرار*
*به فرشتگان نويسنده ي اعمال، دستور دادم به مدت سه روز قلم را از همه ي مردم بردارند و چيزي از گناهان آنان را ننويسند..* اين قسمتي از حديث مذکور هست...
سنجش
اگه مخفيانه اين مراسم برگزار بشه چطوره؟
سنجش
خب ملاحظه فرموديد که روايت هم داره.
*ابرار*
هر حديثي که در تضاد با قران کريم باشه مردود هست... .. نميدونم چرا ايشون رد نکرده اند! در جائي اين حديث از امام هادي عليه السلام نقل شده در جاي ديگه از امام حسن عسگري عليه السلام!
*ابرار*
عرض کردم روايت خيلي معتبر نيست .. در دو منبع متفاوت از دو امام بزرگوار ذکر شده...
سنجش
خب لابد علمائي که طبق مضمون اين روايت عمل کرده اند اين حديث رو قبول داشته اند.
سنجش
با اجازتون خانم ابرار بنده مرخص ميشم..انشاءالله همه دوستان نظرات ازشمند خودشونو بنويسن.
*ابرار*
مخفيانه بر گزار بشه و فقط لعن باشه به نظر مياد اشکالي نداشته باشه ولي متاسفانه بنده شنيده ام اعمالي انجام ميشه که مغاير با اعتقادات ما شيعيان هست... کارهاي من در اوردي که اضافه شده به اين مجالس و افراط هائي که صورت ميگيره اصلا پسنديده نيست...
سنجش
به نظر اين افراد* طبق روايت*، اين اعمال فقط درين چند روز بدون اشکاله.
*ابرار*
*گناه و حرام زمان و مکان نميشناسه و هميشه قبيح هست *
*ابرار*
ببخشيد اون نظر رو نديدم.. التماس دعا... شبتون بخير.. يا حق
سنجش
*به نظر اين افراد طبـــــق روايـــــت، اين اعمال فقط درين چند روز بدون اشکاله.*
سنجش
خواهش ميکنم.ممنون از شما.التماس دعا
*ابرار*
علمائي که طبق اين حديث عمل کرده اند مرتکب اعمال زشت و گفتار زشت نشده اند ... مجلس جشني بر گزار کرده اند... الان مجالس مراسمي از خودشون اختراع کرده اند و حتما خوش هم هستند که اظهار ارادت به ائمه اطهار عليهم السلام ميکنند!
*ابرار*
عرض کردم گناه اگر زشت و خلاف سرشت انسان هست در همه ي زمانها و مکانها اينطوره... مگه ميشه 3 روز قبح گناه ريخته بشه و بعد دوباره گناه باشه؟! به نظر مياد اين روايت بهانه اي هست براي ارتکاب گناه! ... الله اعلم....
عطر ياس.
هرگز نمي تونه صحيح باشه هر شاديي حتي شادي حرام
عطر ياس.
گناه و حرام زمان و مکان نميشناسه و هميشه قبيح هست - *ابرار*
سنجش
فرمايشتون صحيحه ولي، اين يکي روايت داره و برخي از علماء اين روايت رو قبول دارن.
هادي قمي
.
سنجش
افرادي که در اين روز به رقص و پايکوبي مي پردازن معتقدن که به خاطر شادي دل حضرت زهرا سلام الله عليها اين کارها رو انجام ميديم. و خود حضرت هم حتما خوشحالن و در اين سه روز (9-10-11 ربيع الاول)گناهي بر شيعيان نوشته نميشه . البته برخي علماء هم چنين مجالسي رو بر پا ميکرده اند و به شادي و سرور مشغول ميشدن البته نه به شدت برخي افراد و نهي از کاراي ديگرانم نميکردن.
سلام. نظر شخصي بنده اينه که روز مرگ عمر که در اصل روز شادي شيعه است نوعي تسلاست . اينکه روزيه که عمر به تقاص اعمال خود مي رسه . اصل حديث ممکنه با جعليات مخلوط شده باشه . همانطوري که مي دونيد از زمان معاويه به بعد احاديث جعلي زيادي ساخته شد . شايد اين هم جزو اون دسته از احاديث باشه . اين که هرکار حرامي مجاز باشه هيچ عقل سليمي نمي پذيره و مسلما يه اما و اگرهايي تو اين حديث هست.
سلام..اين گونه مجالس،در خلوت افراد و درگونه مجالس خصوصي هيچ گونه ايراد و اشکالي نداره..منظور از ننوشتن گناه هم گناهان سهوي هست..
سنجش
سلام خانم پرورش ديني..ممنون از شما..ولي بعيده که معاويه عليه الهاويه و طرفداراش يه چنين حديثي رو جعل کرده باشن..البته برخي علماء اصل حديث رو پذيرفتن و رقع تکليف رو به تخفيف در عذاب و امثال اينها توجيه کردن.
سلام. با تشکر از جناب سنجش از طرح اين بحث، *اکيدا موافق فرمايشات سرکار خانم ابرار هستم* و اضافه ميکنم : بنظرم در جعلي بودن حديث رفع قلم، هيچ ترديدي نيست چون با همه محکمات قرآن وسنت و کلام معصومين منافات دارد. مگر *حرمت همه گناهان جعلي و اعتباريست که بشود موقتاً تعطيلش کرد*؟ ما *ابناي دليليم نه ابناي رجال حتي اگر علامه مجلسي باشند*.
سنجش
سلام خانم کشتي نجات ما..فرمايشتون متين، ولي مثلا اگه کسي مرتکب کار حرامي بشه تو خصوصي اشکالي نداره؟ ضمن اينکه همه افراد تو اين مجالس ميدونن برا چي شرکت کرده اند.
*طيبات حرام شده داريم* (و لاحل لکم بعض الذي حرم عليکم) که حضرت عيسي ان را براي بني اسرائيل برگرداندند و بخاطر تحريم حضرت يعقوب بر خودشان(الا ما حرم اسرائيل علي نفسه) *ولي محرمات حلال شده تا انجا که من ميدانم بي سابقه است*. منهيات شرعي خبث ذاتي دارند و اعتباري نيست که بشود موقتا تعطيلش کرد.
متاسفانه اين مراسمات بعضاً جايي شده براي *ظهور نفسانيات و عقده هاي فروخورده شده* بعضي متدينين که با رنگ قداست مرتکب اعمال حلاف شان انساني ميشوند و با اينکه بيش از 20 سال است قم هستم، افتخار ميکنم تابحال هيچ کدام ازين مجالس دعوت نشده ام که نشان ميدهد هيچ سنخيتي با اين افراد ندارم و خدا را شکر ميکنم.
*ابرار*
ممنونم جناب اقاي مهندس فخري بخاطر تائيد عرايضم...
سنجش
سلام جناب مهندس ..ممنون از تشريف فرمائي شما و زحمتي که بابت اداره اين سايت وزين ميکشيد..در خصوص حرام شدن حلال در قرآن آمده: يا أَيُّهَا النَّبِيُّ إِنَّا أَحْلَلْنا لَكَ أَزْواجَكَ اللاَّتي‏ آتَيْتَ أُجُورَهُن اى پيامبر، ما زنانى را كه مهرشان را داده‏اى بر تو حلال كرديم (احزاب 50) ...معلوم ميشه قبلا اين کار حرام بوده و الآن برا پيامبر حلال شده.
سنجش
تعدد زوجات و يسري احکام اختصاصي پيامبر اکرم صلوات الله عليه و آله هم ميتونه ازين قبيل باشه.
ممنونم، بله فرمايشتون درست ولي خوب ميدانيد که اين کجا و رفع نامحدود منع گناه و حرام کجا. اين احکام خاص پيامبر بوده (خالصه لک من دون المومنين) مثل نماز شب که برايشان واجب بوده و نميتوان براي تبديل حرام به حلال به آن استناد کرد.
سنجش
در اين روايت که عده اي از علما اونو قبول دارن ( وحتما حجت شرعي برا قبول اين روايت هم دارن) اين سه روز رو استثناء کرده .
:::پوريا:::
من چند سال پيش مطالبي در اين مورد نوشته بودم که رد کردم
فتنه ي اخباريگري متاسفانه کم ضربه و لطمه به ما نزده و هنوز هم داريم ميخوريم... زخم دل ما رو باز نکنيد آقاي سنجش... بگذريم... ايشالا اقا تشريف بيارند تکليف اين اختلافات را يکسره بفرمايند. روايت داريم بعضي از علما(نه لزوما اخباري ها، کلاً) در کنار جسر بغداد اگر اشتباه نکنم خطاب به آقا عرض ميکنند شما برگرديد منزلتون. ما براي شيعيانتون کافي هستيم...
سنجش
فرمايشتون صحيحه جناب مهندس ..قصد جريحه دار کردن و آزردن خاطر شريف شما و ساير دوستانو نداشتم ولي از باب لِيَهْلِكَ مَنْ هَلَكَ عَنْ بَيِّنَةٍ وَ يَحْيى‏ مَنْ حَيَّ عَنْ بَيِّنَة تا آنها كه هلاك(و گمراه) مي‏شوند، از روى اتمام حجّت باشد؛ و آنها كه زنده مي‏شوند(و هدايت مي‏يابند)، از روى دليل روشن باشد(انفال 42) اين بحثو باز کردم.
سنجش
بله در برخي کتابها هم بنده ديدم (البته آدرس کتاب يادم نيست متاسفانه) که برخي علماي بصره هم يه چنين حرفي ميزنن.
ممنونم، بله اين بحثها بالاخره بايد مطرح بشه و اطراف قضيه مشخص بشه. جزاکم الله.
سنجش
خواهش ميکنم...ممنون.. انشاءالله سعي ميکنم به کمک شما و دوستان در پايان بحث يه جمع بندي داشته باشم.
ملاک ما در اين موارد مطابقت حديث با قران هست اگر يک حديثي با حرف قران مخالفت داشته باشه خود ال الله فرمودند از ما صادر نشده وفضربوه علي الجدار تازه اگر سند اين چنين حديثي درست باشه به دليل مخالفت صريحش با قران رد ميشه وقابل استناد نيست
سنجش
سلام و تشکر از شما جناب آواز قطره
درد واره
به نظر من حضرت فرمودند به مقدسات اهل سنت توهين نكنيد و اين تكليف اجتماعي ما رو مشخص مي كنه ... اما تكليف فردي سب و لعن دشمنان اهل بيت شفارش شده و گواه اين حرفم زيارت عاشوراست اما نيازي به علني كردن اين امر و انجام كارهاي زننده براي خنديدن نيست و چه بسا كه با انجام كارهاي زننده موجبات ناراحتي ائمه را در ايام شاديشان فراهم كنيم
سنجش
بله...ممنون جناب درد واره بزرگوار
با سلام و احترام... مادر قرآن کريم داريم که:*ماآتيکم الرسول فخذوه*آنچه که رسول آورده(هم شامل قرآن ميشه هم فرمايشات خود حضرت) اينجا هم اشاره به نص قرآن هست هم اشاره به سنت نبوي و ائمه معصومين... يعني ملاک اعتبار ما دريک مطلب قرآن و روايات معصومين عليهم السلام هست...منتهي قول معصوم با نظر قرآن مغايرت نداره و اگر در جايي قول معصوم مغايرت پيدا کنه اعتبار روايت از بين ميره...
و در اينجا روايت با نص قرآن همخواني نداره ...از سويي اين روايت در کتب معتبر نيومده و لذا حتي کثرت نقل آن حجيت ايجاد نميکنه...
اين مطلب بابي رو باز کرد تا همين جا اين نکته رو خدمت بزرگواران عرض کنم که نه تنها ما با توجه به نص قرآن و سنت اعمال حرام به واسطه ي اين شادي رو نفي ميکنيم که حتي اعلام و ظهور اين شادي رو با توجه به فرمايشات حضرت آقا مبني بر حرام دانستن هر عمل وحرکت و کلامي که شکاف بين شيعه و سني ايجاد کنه رو هم نفي ميکنيم...
اما مع الاسف شاهديم که در فضاي عمومي پيامرسان به واسطه ي يکي از طلاب محترم مطالبي ذکر ميشه که ميتونه ايجاد اختلاف و تشنج بکنه...بيان مطالبي پيرامون خليفه دوم به اسم و آوردن سندهاي تاريخي با توجه به فرمايشات حضرت آقا در فضاي عمومي جايگاهي نداره و بنده همين جا از همه طلاب معزز و بزرگواران پيامرسان خواهران و برادران ارزشي تقاضا دارم پيرامون اين مساله واکنش صريح و جدي داشته باشن...
جسارت بنده رو ببخشيد...
من نيز با قافيه باران موافقم
البته دوستان عنايت دارند که سب نکردن وتوهين ولعن عمومي نکردن چيزي جداي از بيان واقعيات واسناد ماست چرا که اگر حقايق واسناد مون رو بيان نکنيم ودر معرض نمايش قرار نديم نسل بعد با وجود اينهمه تبليغات دشمن وگسترش وسيع نسل وتبليغات اهل تسنن پشتيبانه اي براي فکرو اعتقادشون نخواهند داشت لذا بيان اسناد واجبه حضرت اقا فرمودند توهين نکنيد ولعن عمومي نکنيد ولي نفرمودند اعتقاداتتون رو با اسنادش به خاک بسپاريد
بيان اسناد تاريخي عيبي نداره ولي زماني که تو محيط عمومي باشه... زماني که ايجاد تشنج بکنه... زماني که با اسم بيان بشه اشکال داره... اسناد تاريخي رو ميتونيم در محيطهاي واقعي و در جمع محبين و شيعيان مطرح کنيم ...نه در محيط مجازي و نه درعرصه ي عموم که شما مخاطب و آيين و مسلکش رو نمي شناسين!
*ابرار*
سلام مجدد با کاربري گرامي اواز قطره کاملا موافقم..... اينکه مسائل روشن بشه و اسناد بيان بشه اصلا اشکالي نداره... سرکار خانم قافيه باران گرامي ميفرمائيد در محيط عمومي نباشه و در جمع محبين و شيعيان مطرح بشه... کجا ميشه چنين جمعي رو فراهم کرد؟! اگر اين مسائل بيان نشه کم کم به فراموشي سپرده ميشه و نسلهاي بعد هويت ديني توخالي خواهند داشت و دستشون به جائي بند نخواهد بود...
*ابرار*
از حاج اقا سنجش بزرگوار که چنين موقعيتي رو فراهم ميکنند و به تثبيت عقايد کمک ميکنند تشکر ميکنم..... خدا قوت!
سرکارخانم ابرار!!! حضرت آقا ميفرماين اشاره صريح نداشته باشيم... اينکه اين بزرگوار اومدن و در عموم بحث خليفه دوم رو مطرح کردن با اين شيوه اي که خودتون تو فيدها ديدين با منويات رهبري کاملا مغايرت داره... اين درست نيست.... من با بيان مطالب مشکلي ندارم ولي اين نحوه بيان در عمومي اختلاف برانگيزه.... بماند که ايشون حد شادي و غم اهل بيت رو تفسير ميفرمايند و اصلا توجهي به تبريک رهبري و... ندارن!!!
من با چند تن از اساتيد صحبت کردم صراحتا فرمودن اين فيدها اشکال داره و... بايد درموردشون اقدام جدي بشه....!!!
از سويي شبهاتي که تو ذهن افراد بخصوص بچه هاي کم سن و سال پيش مياد و هيچ کس پاسخگو نيست ثمره ي همين فيدهاست...
علوي-12
سلام بر همگي.قافيه باران بزرگوار همين طور که دوستان فرمودند مقام معظم رهبري توهين و لعن رو نهي فرمودند نه بحث علمي رو. طبق فرمايش خودتون پاسخگويي به شبهات ثمره ي همين فيدهاست.سعي کنيم خلط مبحث نکنيم لعن با بحث علمي متفاوته.
عرض کردم شبهاتي که پيش مياد نه پاسخ به شبهات... عرض کردم که در اين خصوص نظر خودم به تنهايي رو هم بيان نداشتم... مشورت گرفتم... درثاني ميشه بحث علمي اين مطالب رو هم ما ببينيم ؟؟ من غير از يه سري روايت چيزي نديدم... اصلا هم آدم متعصبي نيستم در حد خودم بايد اين عرايض رو ميگفتم...والامر اليکم...
علوي-12
ببخشيد از اينکه خوش بينانه مطلبتون رو خوندم.آيا بحث علمي از چيزي جز روايت نشأت ميگيره؟ ما علم رو از روايت مي گيرم وگرنه دلايلي که کاملا بدون استناد به آيات و روايات به ذهنمون ميرسه قابل اعتماده؟
جنايب علوي بحث علمي يعني همين شيوه که جناب سنجش دارن.... اينکه يه نفر يه طرفه بحث بندازه ايجاد شبهه کنه بعدم حرفاي ساير افراد رو به تمسخر بگيره بحث علمي نيست و درديد عموم بسيار بد جلوه ميکنه...
مباحث علمي ما ريشه در روايات دارن ولي به شرطي که روايات به جا و درست تبيين بشن...يه طرفه بحث انداختن و فقط رواياتي رو پذيرفتن که مورد پسند خود شخص و براي اثبات حرف خودش هست بي انصافيه ... بماند که در خيلي از فيدها بچه ها به قدري سردرگم ميشن که نميدونن چي حقه چي باطل...
علوي-12
نمي دونم شما چه فيدهايي رو ديديد که اينطور مي فرماييد.کسي اجازه تفسير به راي نداره. اما اجازه بي انصافي در حق اهل بيت هم نداريم. توهين هاي بسيار زيادي به ساحت مقدس شون شده وحق بسيار زيادي سلب شده که بادلايل علمي ميشه بهش پرداخت بدون هرگونه تفسير و جوش آوردن واز کوره به دررفتن که خودشون هم راضي نيستند.اما بايد مطرح بشه تا اون هايي که در حق اهل بيت عليهم السلام جسارت کردند زشتي عمل شون آشکار بشه
*ابرار*
سلام مجدد.. سرکار خانم قافيه باران بنده تصور کردم فرمايشتون در مورد فيدهاي حاج اقا سنجش بزرگوار هست که اين فيدها رو واقعا مفيد ميدونم... ظاهرا منظورتون فيدهائي هست که جديدا در پيامرسان زده شده و صد البته که به جز ايجاد دو گانگي و سر در گم کردن کاربران هيچ فايده اي ندارند... ان شا ءالله کمي با بصيرت تر در اين مورد رفتار کنيم و بدعت و نواوري در دين نکنيم...
سنجش
سلام خدمت دوستان بزرگوار که لطف فرمودن و بحث جاري رو که در راستاي مبحث اين اتاق هست دنبال ميکنن. دوستان لطف کنن از به کار بردن الفاظي که مناسب بحث علمي نيست پرهيز کنن تا بحث به جدال و مراء کشيده نشه. خداوند در قرآن کريم فرموده :وَ مَنْ يُعَظِّمْ شَعائِرَ اللَّهِ فَإِنَّها مِنْ تَقْوَى الْقُلُوب و هر كس شعائر الهى را بزرگ دارد، اين كار نشانه تقواى دلهاست.(حج 32) و فرموده :
سنجش
وَ يَنْهى‏ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَرِ وَ الْبَغْي و از فحشا و منكر و ستم، نهى مي‏كند(نحل 90)
سنجش
و باز فرموده: وَ لا تَسُبُّوا الَّذينَ يَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ فَيَسُبُّوا اللَّهَ عَدْواً بِغَيْرِ عِلْمٍ (به معبود) كسانى كه غير خدا را مي‏خوانند دشنام ندهيد، مبادا آنها(نيز) از روى(ظلم و) جهل، خدا را دشنام دهند! (انعام 108)
سنجش
بنابراين ميبينيم که تکليف مشخصه و راه هم روشن..ضمن اينکه هيچ کس بيشتر از معصوم عليه السلام از اتفاقات شاد، خوشحال نيست ولي مرتکبين چنين کارهاي خلاف نزاکت را تائيد نميفرمودند.
سنجش
عقده گشائي و ارضاي صفات دروني درين ايام يه چيزه و تعظيم شعائر الهي يه چيز. مثل نيمه شعبان که برخي قداست اين شب و روز رو به کارهاي حرام آلوده ميکنن. ولي در پي ارضاي اميال خود هستن.
علوي-12
اجازه اخوي! اگربحث مشخص و به نتيجه رسيده بنده يک سوال مطرح کنم؟
سنجش
بحث هنوز ادامه داره جناب علوي ...بسم الله...
سنجش
انشاءالله ساير دوستان هم نظرات ارزشمندشونو مطرح کنن تا بعدا يه جمع بندي از نظرات و مطالب بشه.
علوي-12
مابايد باشادي اهل بيت شاد باشيم و با ناراحتيشون غصه دار.ولي متاسفانه به محض پايان يافتن ماه صفرغصه ها کنار ميره و همه شاد ميشن.ماهرچقدربراي عاشورا کم ميگذاريم براي اميرالمومنين وحضرت زهرا سلام الله عليهما کمتر ميگذاريم! مگر نه اينکه بعد ازشهادت حضرت رسول صلوات الله عليه و آله تازه مصيبت اهل بيت و شيعه شروع شد! هيزم...در...آتش...وبعد هم قضيه کوچه و کلي مصيبت هاي ديگه...
علوي-12
و سوال اساسي من اينه که چرا اين ايام بين مردم جانيفتاده؟
سنجش
به نظر شما بايد در شهادت يه امام که دقيقا لحظه شهادت آن امام مقارن با به امامت رسيدن امام ديگري هست خوشحال باشيم يا ناراحت و يا هر دو؟
سنجش
و احيانا هيچکدام :D
علوي-12
ببخشيد ارتباط پاسختون يا درواقع سوالتون! رو به سوالم متوجه نشدم!
سنجش
وقتي چند مناسبت غم و شادي در يه مدت زمان معين با هم ديگه تقارن پيدا کردن مثل اين مناسبتهايي که شما فرموديد با مناسبت نهم ربيع تکليف چيه؟
سنجش
شما ميفرمائيد نبايد شادي کرد در حالي که اين مناسبتهاي غم بار وجود داره بنده هم اين مطلب رو عرض کردم.
سنجش
البته اگه درست متوجه منظورتون شده باشم..با اجازتون مرخص ميشم و بعدا خدمت ميرسم.
علوي-12
اشتباه شد!منظورم اينه که بحث سقيفه و غصب حق اميرالمومنين و حضرت زهراسلام الله عليها بسيار کم رنگ يا بهتر بگم بي رنگ شده.درصورتي که فجايعي که اون زمان اتفاق افتاد کمتر از عاشورا نبود چه بسا برخيش بدتر ازعاشورا بود.اماچراالان اهميتي داده نميشه(فقط علماء)حتي بچه مذهبي ها هم نمي دونند که ايام چه خبره.واما در مورد فرمايشتون مبني برتلاقي ايام شادي و غم.مادرايام شادي هم دعاي ندبه مي خونيم و ندبه يعني...
با عرض پوزش از ساحت اساتيد... جناب علوي بچه هاي مذهبي بعضا غافل نيستن... اين روايات و بحث سقيفه... بحث غم و ناراحتي جسارت به ساحت اهل بيت عليهم السلام هميشه مدنظره... شما کجا واقعه عاشورا رو مطالعه کردين که ريشه در اين درب سوخته در سقيفه ريشه در ماجراي کوچه و... نداشته....
مگر ما در زيارت عاشورا نميخونيم اللهم العن اول .....اين چه تعبيري داره... مسلما ما اين نکات رو با دقت مطالعه مباحثه و... ميکنيم سوز جگري که برخواسته از معرفت نيست به چه درد ائمه ميخوره.... ولي همين اميرالمومنين عليه السلام 25 سال خانه نشين شدن و به مصلحت جامعه دم برنياوردن... ايا جز حضرت که صاحب علم بودن براي عمارو ابوذر و مقدادو.... آسون بود تحمل اين مساله؟؟!!
ما الان در شرايطي از جامعه ي ديني قرار داريم که به اتحاد مسلمانان همه چه شيعه و چه سني در مقابل کفر مسلم نيازمنديم... الان که علي زمانه حضرت آقا امر کرده اند که اين مطالب رو صريح بيان نکنيم و موجبات خشم اهل تسنن فراهم نشه...با هم برادر باشيم و ... اينجا تکليف چيه؟؟!! حضرت آقا نفرموده ن تاريخ اسلام رو مطالعه نکنيم ...فرموده ن فرياد نکنيم بعضي حب و بغضها رو که دشمن روش دست گذاشته...
ولذا بچه شيعه بايد اهل مطالعه باشه اهل فن باشه ولي هر فني را در هر مکان و در هرزمان نبايد در بوق و کرنا کرد...اگر برخي دوستاني که دايه ي دلسوزتر از مادر مي بينيم اين روزها به جاي اينگونه فيدها کتابهاي مفيد معرفي ميکردن تا همه ي دوستان شيعه و سني به مطالعه بپردازن و خودشون به قضاوت صحيح بنشينن بهتر بود يا اينکه چهار تا جمله ي يک واقعه رو اونهم با الفاظ و بياني که مطمئنا ايجاد عداوت ميکنه
به تصوير بکشونن؟؟!! باز هم بنده رو عفو بفرمايين...
لايک براي عکس
سنجش
ممنون از نظرات ارزشمند شما خانم قافيه باران
سنجش
ممنون از شما جناب علوي و دوستان محترمي که ابعاد مختلف بحث رو مورد دقت خودشون قرار ميدن
جناب سنجش تا منظورتون از حرام چي باشه..اگه منظورتون کف زدن و شوخي و اينا هست،خير،اشکال نداره..اگه منظورتون بزن و بکوب و برقص و مجالس اينچنينيه،معلومه که گناه داره..
سنجش
ممنون از جناب مهدي فداي مهدي عليه السلام
سنجش
خانم کشتي نجات منظور بنده اينه چطور ميشه يه گناه حرام باشه و فقط در سه روز حلال بشه.
علوي-12
قافيه باران بزرگوار ظاهرا عرض بنده رو درست متوجه نشديد يا من نتونستم خوب ادا کنم.منظورم اين بود که وقايعي هست که درمدينه اتفاق افتاد اما در عاشورا در محضر اباعبدالله اتفاق نيفتاد.نمي خوام نعوذبالله عاشورا رو بيارم پايين(خدانياره اون روز رو)اما علماهم در اين ايام مراسم روضه دارند و عزا رو به اتمام نرسوندند.درثاني خواهش مي کنم کلام رهبري رو تفسير به راي نکنيد.
علوي-12
اگرقرار باشه تمام وقايع مربوط به اختلاف شيعه و سني مکتوم بشه ديگه چيزي از اسلام نمي مونه!پيامبر گرامي اسلام صلوات الله عليه و آله:علي خير البشر من أبي فقد کفر.مامطيع امر مقام عظماي ولايت هستيم و ايشون هم فرمودند بحث علمي کنيد.يعني مامي تونيم تحت لواي بحث علمي وقايع رو مرور کنيم.
علوي-12
و اما ثالثا: روضه گريه بر مصيبت اهل بيت عليهم السلام هست و اين رو مقام معظم رهبري نهي نکردند.اگرقرار بود تفسير به رأي کنيم ايشون درتمام موارد ما رو نهي مي کردند و مصداق نمي آوردند و اجازه بحث علمي نمي دادند.
علوي-12
وقتي مصداق آورده ميشه يعني جلوگيري از اشتباه در برداشت از کلام... خير الأمور أوسطها!
سنجش
با اجازه بزرگواران..جناب علوي عزيز ظاهرا کسي مخالف بحث تحليلي و علمي راجع به قضاياي تاريخي نيست . به نظرم از نظرات خانم قافيه باران اين مطلب برداشت نميشه و ايشونم چنين چيزي رو نفرمودن.
*ابرار*
.
سنجش
سلام بر همه دوستان ارجمند...با تشکر از همه سروران که نظرات ارزشمند خودشونو در رابطه با عيد الزهرا سلام الله عليها بيان فرمودن. بنده به عنوان جمع بندي مطلب فقط به آوردن برخي جملات روايتي که گفته شده درباره روز نهم ربيع وارد شده اکتفا ميکنم تا بزرگواران خودشون تصديق به جعلي بودن اين روايت بفرمايند. در فرازهائي از اين روايت جعلي آمده:
سنجش
1- أَفْضَلُ الْأَعْيَادِ عِنْدَ أَهْلِ الْبَيْتِ عَلَيْهِمُ السَّلَامُ وَ عِنْدَ مَوَالِيهِمْ. با فضيلت ترين عيدها نزد اهل بيت عليهم السلام و نزد شيعيان آنها. *با اينکه در روايت است که عيد غدير افضل اعياد است.(در روايتي که در مفاتيح آمده به اين مطلب تصريح شده است.)*
سنجش
2- الْيَوْمُ الَّذِي يَقْدَمُ الله فِيهِ إِلَى مَا عَمِلُوا مِنْ عَمَلٍ فَيَجْعَلُهُ هَبَاءً مَنْثُوراً. روزي که خداوند به سراغ اعمالى كه انجام داده‏اند مي ‏رود، و همه را همچون ذرّات غبار پراكنده در هوا قرار مي‏دهد! *که با توجه به تفسير آيه 23 فرقان مفسران معتقدند که* چنين اتفاقي در قيامت انجام ميشود. وَ قَدِمْنا إِلى‏ ما عَمِلُوا مِنْ عَمَلٍ فَجَعَلْناهُ هَباءً مَنْثُوراً
سنجش
و ما به سراغ اعمالى كه انجام داده‏اند مي ‏رويم، و همه را همچون ذرّات غبار پراكنده در هوا قرار مي ‏دهيم!
سنجش
3- وَ أَمَرْتُ الْكِرَامَ الْكَاتِبِينَ أَنْ يَرْفَعُوا الْقَلَمَ عَنِ الْخَلْقِ كُلِّهِمْ ثَلَاثَةَ أَيَّامٍ مِنْ ذَلِكَ الْيَوْمِ وَ لَا أَكْتُبُ عَلَيْهِمْ شَيْئاً مِنْ خَطَايَاهُمْ كَرَامَةً لَكَ وَ لِوَصِيِّكَ. يعني و به فرشتگان ثبت اعمال امر کردم که قلم تکليف و نوشتن گناه را از روز نهم تا سه روز از خلق بردارند و هيچ خطائي را بر مردم ننويسند و اين کار به خاطر گرامي داشتن تو و وصي تو مي باشد.
سنجش
* در صورتي که اين نام براي اين روز با يکي ديگر از نامهاي اين روز در تناقض آشکار است و آن وَ يَوْمُ التَّوْبَةِ، وَ يَوْمُ الْإِنَابَةِ روز توبه و انابه مي باشد. يعني از يک طرف رخصت در گناه داده شده و از طرفي توصيه به توبه و بازگشت به خداوند شده است. *
*ابرار*
.
سنجش
4- وَ يَوْمُ الْغَدِيرِ الثَّانِي. و روز غدير دوم (همطراز با عيد غدير).* روز عيد غديري که چند آيه درباره آن نازل شده کجا و اين روز گمنام در روايات کجا؟! ظاهرا فرد گوينده اين عبارات جوّگير شده ..* 5- وَ يَوْمُ رَفْعِ الْقَلَمِ.و روز برداشته شدن قلم تکليف.
سنجش
6- وَ يَوْمُ عِيدِ الله الْأَكْبَرِ. و روز بزرگترين عيد . *در حالي که در روايات عيد غدير خم از بزرگترين اعياد شمرده شده.* 7- وَ يَوْمُ الْمَوْقِفِ الْأَعْظَمِ. روز ايستگاه اعظم. *در صورتي که اين تعبير مربوط به روز قيامت مي باشد که همه در پيشگاه خداوند مي ايستند.*
سنجش
8- وَ يَوْمُ الشَّرْطِ، وَ يَوْمُ نَزْعِ السَّوَادِ، وَ يَوْمُ نَدَامَةِ الظَّالِمِ. و روز شرط و روز کندن و بيرون آوردن لباس سياه و روز پشيماني ظالم.*بنده به سهم خودم متوجه نشدم که منظور گوينده از روز شرط چه مي باشد.!* 9- وَ يَوْمُ التَّوْبَةِ، وَ يَوْمُ الْإِنَابَةِ،و روز توبه و روز بازگشت به خداوند .*خب اگه اين روز روز توبه هست پس دليلي نداره عده اي اين روايت رو علم کنن و مرتکب فسق و فجور بشن.*
سنجش
10- وَ يَوْمُ الْفِطْرِ الثَّانِي، وَ يَوْمُ سَيْلِ النغاب، وَ يَوْمُ تَجَرُّعِ الرِّيقِ. و روز فطر دوم ( همطراز با عيد فطر) و روز جاري شدن کار زشت (البته نغب دو معني داره: «کار زشت» و «آب را با يک جرعه نوشيدن») و روز جرعه جرعه خوردن آب دهان.*به نظرم به دليل واضح بودن جعلي بودن اين عناوين، نيازي به توضيح اضافي ندارد.*
سنجش
11- وَ يَوْمُ الْوَقْتِ الْمَعْلُومِ. و روز وقت معلوم.* در حالي که در کتب تفسير همه مفسرين فرموده اند : روز وقت مشخص روز قيامت و يا روز ظهور امام زمان عجل الله تعالي فرجه الشريف است.*
سنجش
12- وَ يَوْمُ الْمُبَاهَلَةِ. و روز مباهله .* با اينکه روز مباهله 24 و در برخي منابع 25 ذي حجه بوده است.* 13- وَ يَوْمُ الزُّهْدِ فِي الْكَبَائِرِ و روز بي رغبتي در گناهان کبيره.* آيا رخصت دادن به مردم در انجام گناه و قلم تکليف را برداشتن با زهد و بي رغبتي نسبت به گناهان کبيره سازگار است؟*
سنجش
14- وَ يَوْمُ الْعِبَادَةِ و روز عبادت.* آيا فحشا و فسق و فجور عبادت است؟*
سنجش
15- وَ يَوْمُ الشَّاهِدِ وَ يَوْمُ الْمَشْهُودِ و روز شاهد و روز مشهود.* طبق نقل برگزيده تفسير نمونه، ج‏5، ص: 456 در اين كه منظور از «شاهد» و «مشهود» چيست؟ مفسران حدود سى تفسير ذكر كرده ‏اند*
سنجش
*كه خلاصه آنها اين است:«شاهد» اشاره به شهود روز قيامت باشد، اعم از پيامبر اسلام صلّى اللّه عليه و آله يا ساير پيامبران نسبت به امتهاى خود، و ملائكه و فرشتگان و اعضاى پيكر آدمى و شب و روز، و مانند آنها، و «مشهود» انسانها يا اعمال آنهاست.*
سنجش
اينها بخشي از مواردي بود که به آن پرداخته شد که انشاءالله براي سهولت در خواندن در وبلاگ قرار داده خواهد شد. *حق کپي برداري و قرار دادن در وبلاگ براي عموم آزاد است. :D*
*ابرار*
: ) ممنون بخاطر صدور مجوز...
سنجش
:) خواهش ميکنم.
سنجش
براي سهولت در خواندن، مطالب با اندکي تغيير در وبلاگ گذاشته شد.http://1borhan1.parsiblog.com/
*ابرار*
بله ممنون.. ملاحظه شد.. دستتون درد نکنه
سنجش
خواهش ميکنم..لطف کرديد
سلام عليکم..ضمن تشکر از ارائه چنين مباحث مفيدي يک نکته در خلال فرمايشات اشاره نشده بود و آن اينکه علامه مجلسي روايات متعدد با سندهاي ضعيف و صحيح و حسن و موثق را صرفنظر از نوع سندشان در کتاب بحار جمع آوري نموده اند تا گنجينه اي از احاديث با موضوعات گوناگون که در کتب مختلف پراکنده بود (و حتي برخي از آنها رواياتشان در بحار ذکر شده و اينک خودشان از بين رفته اند) را در يک جا جمع آوري کند
و اين به معني تاييد سند و محتواي همه روايات نيست.کمااينکه حواشي اي که علامه طباطبايي هم بر 7جلد اول بحار نوشته اند ضعف سندي برخي احاديث را تاييدميکند.
با رد روايت ضعيفي که مطرح شد مي ماند وظيفه شرعي يک مسلمان شيعه اهل بيت در قبال لعن و سب..آنچه ناگفته پيداست اينکه سب و توهين و ناسزا در قاموس شيعه جايي ندارد..چه مخاطب دشمن باشد چه دوست..
اما در مورد لعن يکي از اساتيدحوزه حديثي به نقل از امام صادق عليه السلام ميفرمودند که : خدا لعنت کند کسي را که لعن مي کند و کسي را که لعن نمي کند! گفتند يابن رسول الله تکليف چيست ما که در هردوصورت مورد لعن شماييم...حضرت فرمودند: *خدا لعنت کند کسي را که لعن نمي کند دشمنان ما را نزد دوستان ما و خدا لعنت کند کسي را که لعن مي کند دشمنان ما را نزد دشمنان ما.*
سنجش
سلام عليکم خانم سبوي معرفت..خواهش ميکنم..ممنون از شما...به نکته ارزنده اي اشاره فرموديد
هادي قمي
137نظر ؛ چي همه .
سنجش
!
تسبیح دیجیتال
گروه بحث آزاد درباره اعتقادات
vertical_align_top