شبکه اجتماعی پارسی زبانانپارسی یار
بسم الله الرحمن الرحيم . پشتوانه همه کارهاي افراد عقايد و افکار آنان است. هيچ کاري از هيچ فردي صادر نمي شود مگر اينکه آن کار ناشي از اعتقادات وي است . نظر به اهميت ويژه اي که عقائد هر شخص زندگي وي و سرنوشت او دارد درين اتاق از همه عزيزاني که مايلند درباره اعتقادات خود بيشتر تحقيق کنند دعوت به گفتگو و تبادل نظر مينماييم تا در سايه بحث و تحقيق بيشتر درباره اعتقادات خود به زندگي مادي و معنوي خود نشاط و عمق بيشتري بدهيم.

پيام‌هاي اتاق

ساعت ویکتوریا

سنجش

+ *سوال شماره 11:* نقش رهبري در اوضاع فعلي اقتصادي ، سياسي و فرهنگي کشور چه چيزي مي باشد؟ آيا ايشان نميتوانند که با يک پيام و يا حکم حکومتي مانند ساير موارد به اين اوضاع نابسامان فعلي خاتمه بدهند يا مصلحت ديگري در کار است؟ ريشه اين اوضاع و راه خروج کجاست؟
سلام:)
سلام. حسن مديريت لزوما به معناي اعمال قدرت نيست. ايشان در مجموع همه شرايط را مي سنجند و تصميم سازي و تصميم گيري مي کنند. شايد سه چهارم آن اطلاعات و شرايطي که در محاسبات ايشان لحاظ مي شود در اختيار و در دسترس عموم نيست. بنابراين امثال ما که دسترسي به بخش انبوهي از اطلاعات و شرايط نداريم نمي توانيم خود را به راحتي در جاي ايشان بنشانيم و به راحتي نظر بدهيم که پس چرا فلان کار را ميکنند يا نمي کنند.
سلام. طبق فرمايش آقاي فخري مديريت لزوما به معناي اعمال قدرت نيست. مديريت، تدبير در امور مختلف رو مي طلبه و تدبير به معناي ديکتاتوري نيست، بلکه تصميم گيري به نحو مطلوب درموقعيت هاي مختلف هست. يک رهبر و شخص اول مملکت، بايد نگاهي کلان نگر و جز نگر داشته باشه و تصميماتش فراتر از زمان حال رو در بربگيره.
- اي كه مرا خوانده اي، وسيدمحمدرضا فخري حرفاي خوبي زدند اگر چه ذر بيانات ديروزشون قاطعيت ملموس بود ديشب هم در اخبار ديديد ريس مجلس وقوه قضا پيام توبهه نامشون رو فرستادند ولي خبري از رييس جمهور غير محبوبمون نيست اگر از اين شديد تر حرف ميزدند اقا فکر نميکنيد ايشون رسما قهر ميفرمودندو...الانشم معلوم ني چه گلي ميخواد عنايت کنه والا با اين روحيه و اخلاق وغرور ميشه ؟؟؟؟؟؟نه تورو خدا ميشه ؟؟؟؟
مطمئن هستيد اين عذرخواهي ها از سياست نيست؟! مگر از اول خودشون نمي دونستند يا کلام رهبري گويا نبود؟ چرا اين کار غلط رو انجام دادند که بعدش بخوان مثلا عذرخواهي کنند؟!!!
با عرض سلام و خسته نباشيد به جناب اقاي سنجش...
سوال ديشب كه از م پرسيد .....کشورهائي مث همسايه هاي ايرانو ببينيد. اونا که ديگه تحريم نيستن پس چرا وضعشون اينطوريه؟ منظور از كشورهاي همسايه ايران . افغانستان . پا كستان . عراق... منظور تا اين ها هستند.. اين سه تا كشور كه نام بردم جز كشور هاس هستند كه به علت جنگ هاي داخلي . مجبور شدن دخلت كشور هاي بيگانه .و اوضاع مملكتشون رو بهم بريزه
ايران كشوري هست كه دشمن هاي زيادي دارد. امريكا و انگليس اسرائيل.هميشه خواهان بي نظمي در داخل كشورهستند..خوب ايران كه خودش يك كشور ثروتمند هست چرا ميزاره اينجور اخلاف ها داخل كشور رخ بده . مگه برادر هاي اقاي لاريجاني چه اختلاسي كردن كه داد رئيس جمهور در اومد . مگه پسر اقاي رفسنجاي چه اختلاسي كرده كه اقا رفسنجاي مسوالين رسيدگي به پرونده رو تهديد مي كنه... اينها تمام از بي عدالتي ها هست كه داخل
كشور رخ مي دهد . رهبر هم در برابر اين همه اختلاس سكوت مي كند و هميشه مردم رو به ارامش دعوت مي كند.. چرابايد توي كشور اينطور مسائلي پيش بياد كه كشور هاي بيگانه سو استفاده كن.. من نمي دونم چطور دولت و مسوئلين شب رو به صبح مي گذرون. ايا واقعا وجدان اينها ارام هست. چرا كسي نيست به مسائل كه جديدا رخ داد رسيدگي كنه . جنسي رو به فرض مثال بالا مي برن . بعد ميان توي رسانه هاي جمعي ميگن ماده اوليه اون
جنس تحريمه هست براي همين گرون شد. در مورد لبنيات چي. حتما علوفه اونم تحريمه. گاو از خودمون. زمين كشاورزي از خودمون حمل نقل از خودمون چرا بايد لبنيات اين همه افزايش قيمت داشته باشه. انوقت شما هامياديد ميگيد چرا پشت رهبرمون اينطور مي گي. اگه رهبر .. رهبر باشه جلو اين كار ها رو دولت پشتيبانش هست ميگره..
سلام عليکم ، مقصود شما را از تعبير " رهبري " متوجه نمي شوم ؟ چراکه اين مسئله را پيش کشيده ايد ! يعني با طرح اين مسائل مي بينم که مقصود از رهبري چيزي نيست که بنده براي خود تعريف کرده ام
البته پرسش آخر شما جاي پاسخگويي دارد ولي موکول مي شود به بعد تعريف ما از "رهبري" ، چراکه بستگي به آن دارد ، مثل تعريف ما از خدا که با تعريفات مختلف بحث انگيز مي شود .
سنجش
سلام خدمت خواهران و برادران موافق و مخالف بزرگوار و ارجمند...ممنون از نظرات ارزشمند دوستان عزيز و محترم...با عرض معذرت امشب چون سيستم بنده گاهي وقتا به طور خودکار قطع ميشه نميتونم در خدمت باشم. انشاءالله بعدا خدمت ميرسم.
سنجش
ممنون از دوستان بزرگوار...سلام جناب سهيل. اوضاع اقتصادي فعلي که نتيجه سوء مديريت برخي مسئولين + تلاش منافقين اقتصادي (مرفهين بي درد) هست موجب شده عده اي تمام کمبودها رو بپاي کمبود اقتصادي بذارن و طبيعتا افراد زيادي رو به حق و يا ناحق مقصر نشون بدن. در کشورهائي که جنگهاي داخلي هست اولين و آخرين ضربه رو خود مردم ميخورن که اگه اين اتفاق در ايران بيفته علاوه بر دشمنان داخلي دشمنان خارجي
سنجش
رو هم که ذکر کرديد مملکتو به هرج و مرج ميکشونن .و رهبري سعي دارن مسائل داخلي باعث اميدواري دشمنان داخلي و خارجي نشه. نه اينکه چيزي رو کتمان کنن.در بين مسئولين صريحتر از ايشون سراغ داريد؟ صراحت يعني بيان حقيقت از روي حسن نيست نه مايوس کردن مردم از استقلالي که به خاطرش خونها دادن . هيچ کشوري در جهان مث ايران مستقل نيست. ساير کشورها يا مستقيم و يا غير مستيم و به صورت پنهان از مردمش مستعمره
سنجش
همين آمريکاو....هستن که وضعيت فقر رو ميتونيد ببينيد. عربستان که غلام حلقه بگوش آمريکاس رو ببينيد......واينا به معني کتمان وجود فقير در ايران نيست. ايران داره بهاي زير بار زور نرفتن رو ميده و اون کشورا دارن نتيجه دوستي و مذاکره و نوکري دشمنانو ميبينن
سنجش
قرار نيست در ايران همه زمانها و همه مشکلات با حکم حکومتي حل بشه. احکام حکومتي مث عمل جراحي برا يه مريضه.
سنجش
ايني که فرموديد (اگه رهبر .. رهبر باشه جلو اين كار ها رو دولت پشتيبانش هست ميگره..) شما اول پشتيبان بودن اين دولتو از رهبري اثبات کنيد تا ببينيم چرا وضع خوب نميشه .اگه دولت پشتيبان واقعي ميبود کار به اينجاها نميکشيد ولي چه ميشه کرد وقتي که *اين دولت در زماني که راي آورد خير الموجودين بـــــــــود* نه بيشتر.
سنجش
سلام عليکم جناب يزدي ...لطف کنيد تعريفتونو از رهبري بفرمائيد تا راه برا پاسخهاي شما باز بشه :)
سنجش
ممنون و تشکر از همه همراهان محترم و ارجمند (مهندس فخري،*ابرار*، ساعت يك و نيم، عليرضااحساني نيا، سادات موسوي، اواز قطره،احمدعلي يزدي، احمد يوسفي20، ستاره ي خاموش،اي که مرا خوانده اي، ستاره سهيل، جالينوس حکيم، خوشنويسان ايران(سخنو) )
عليکم السلام جناب سنجش عادل ، تعريف بنده شايد فرق داشته باشد با تعريف ديگري و اين رهگشا نيست ، چراکه مثلا يکي تعريفي از رهبري دارد طبق آنچه که در قانون اساسي آمده و در اين صورت وضع به همين صورت است که هست ، يعني رهبري طبق قانون رفتار دارد منجمله در مسائلي که مطرح فرموده ايد ، و ناظرش شوراي نگهبان است ، و يکي رهبري را فراتر از قانون اساسي تعريف کرده براي خود و ناظرش و در اين صورت قضيه فرق مي کند
مسئله ي بنده اينست که وقتي شما از :"رهبري" مي فرماييد مقصود چيست که بنا بر تعريف شما مسئله ي شما را پيگيري کنيم نه بنابر تعريف مثلا بنده يا آنکه اصلا رهبري را قبول ندارد ! که البته اين محال است ! چراکه بقول امام علي عليه السلام بشر ناچار از حکومت و رهبر اين حکومت است ولو حکومت : جور و رهبر جابرش
و رفتار ما که در پرسش آخر شما سوال شده در جکومت عدل فرق دارد با حکومت جور ، مثلا نصيحت در يکي از اين دو کاربرد دارد و در يکي شايد به قيمت جان هم تمام شود
علي اي حال بنده فعلا همينقدر مي توانم در پاسخ پرسش آخر شما عرض کنم که ريشه در تعريف ما از رهبري و رفتار ما بنا براين تعريف دارد و راه خروج هم همان است ، يعني ورودمان به اين اوضاع با تعريفي که از رهبري داشتيم
سنجش
بنده شناس خداس ولي ممنون از حسن ظنتون نسبت به حقير جناب يزدي...البته وقتي خود قانون اختيارات رهبري رو تعريف کرده باشه ديگه رهبري فراقانوني نيست.
بنده با رفتاري که با موافق و مخالف داشتيد اين را عرض کردم بزرگوار
اگر اينطور بشه ديگه معناي رهبري و هدايت وجود نداره و ميشه يک حکومت ديکتاتوري! رهبر خط مش رو نشون مسئولين ميده و هدايتشون ميکنه...هرکسي خلافش عمل کرد باز هشدار ميده...اگر قرار باشه از همه اختياراتشون استفاده کنن و خودشون به تنهايي قائله رو ختم کنه ديگه اسمشو نبايد رهبري گذاشت!
عجب ! خب فايده ي اين رهبري و هدايت و هشدار چيست ؟ و خط و مشي برون رفت از اوضاعي که در پيام آمده چيست ؟ حالا ريشه پيدايش اين اوضاع بماند که با کدام خط و مشي بوده ؟ چراکه وضعيت موجود را نمي شود به عقب بازگرداند.
سنجش
لطف داريد جناب يزدي...تعيين سياستهاي کلي و هشدار نسبت به خروج از اين سياستها حد اقل فايده اي که ميتونه داشته باشه اينه که دشمنان نتونن دولتها رو برا پياده کردن مقاصدشون ، دور بزنن. چنانچه در ساير دولتها ميبينيم که چطور دولتها ميتونن ملعبه قدرتهاي خارجي قرار بگيرن تا اونجائي که مثل ترکيه قانون اساسي خودشونو تغيير بدن.
سنجش
عطر ريحان بزرگوار ديکتاتوري يعني نظر شخصي يه رهبر ولي در اينجا فرض اينه که اين رهبر نظر شخصي خودشو اِعمال نميکنه بلکه با توجه به قرآن و روايات اين سياستها رو تعيين و بر اجراي اونا نظارت ميکنه.
مفيد فايده در رابطه با اوضاع داخلي آمده در پيام موضوع بحث است جناب سنحش ?، مگر اينکه حرف اين باشد که ريشه و عامل خارجي داشته و ربطي به مديريت داخلي نداشته ، و اميدي به برون رفت از آن هم نداشت !
سنجش
در مورد اوضاع داخلي هم ايشون سعي در تحکيم و تنظيم روابط بين قوا دارن و به عنوان يه رهبر موجبات اميدواري مردم و وادار کردن مسئولين به کار بيشتر رو مدّ نظر دارن. ولي وقتي برخي مسئولين تصور درستي از اهميت اوضاع ندارن اول با نصيحت و بعد با ساير ابزارها با اونا برخورد ميکنن.
بنده کاري با گذشته ندارم ، چراکه در مقابل کار انجام شده قرار گرفته ايم ، ولي اجازه بفرماييد صورت مسئله را روشن کنيم تا راه برون رفت از اوضاعي که فرموده ايد روشن شود ...
سنجش
قطعا عوامل بيروني بر اوضاع داخلي بي تاثير نيست ولي هيچ مشکلي نيست که نشه از اون بيرون رفت. وَ مَنْ يَتَّقِ الله يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجا و هر كس تقواى الهى پيشه كند، خداوند راه نجاتى براى او فراهم مى‏كند، (سوره‏طلاق 2)
سنجش
بسم الله
موضوع اصلي پيام شما اينست که نبض اوضاع دست کيست ؟ حالا دست که بوده ؟ بماند .
سنجش
موضوع اينه که فعلا مسئولين به وظيفه خودشون عمل ميکنن يا خير؟
چراکه هيچ از قوا قدرت تغيير اوضاع را ندارند ، نه مقننه با قانون گذاري ، نه مجريه با اجرايش و نه قضائيه با قواي نظامي ضمانت اجرايي ، و نه کل اين قواي چهارگانه ، چراکه قوه اي براي اداره ي اين قوا لازمست
حالا مردمي که تحت هيچ يک از اين قوا تعريف نشده اند بماند و نقش آنها در تغيير اوضاعي که فرموده ايد و خط و مشي آنها ؟
سنجش
اگه *مصلحت ديني و دنيوي* کشور مد نظر قرار بگيره همه کاري ميشه کرد ولي انجام هر کاري ولو کار خلاف هزينه داره.
سنجش
همه دولتها با راي مردم روي کار اومدن ولي برخي از اونا به اندازه اعتماد مردم به اونا ،وقت برا مردم نذاشتن و مشغول پس دادن کمک هاي حاميان انتخاباتي و...بودن.
كويرسبز
اين سوال من هم هست
مي دانيد مشکل قضيه کجاست ؟ مشکل تعريف جامعه است ! جامعه ي تعريف شده نداريم ، امام کدام امت ؟ آيا امام ادارات ، سازمانها و موسسات جامعه ي مدني آمده در علوم اجتماعي ما ؟! يا بصورت فله امام مردم ايران ؟ خب در اين شلوغ بازار امت نقش ها هم شلوغ مي شود
سنجش
امام و رهبر جامعه اي که بر اساس دين زندگي خودشو تنظيم ميکنه.
سنجش
سلام خانم کوير سبز..ممنون از تشريف فرمائيتون...جواب شما به اين سوال که سوال خيليهاست چيه؟
سنجش
ضمن اينکه جامعه شناساي ما بايد علوم اجتماعي خودشونو از قرآن بگيرن وگرنه بايد با قوانين بيگانگان و به نفع اونا بازي کنن.
اين اختصاص به کشور ما ندارد ، دنيا مبتلا به آنست که يک جا فقر بيداد مي کند و يک جا ازسيري نمي دانند چه بکنند
بشر تاکنون نتوانسته يک تعريفي از جامعه داشته باشد ! چراکه اين بعهده ي دين است ! و تعريف ديني هنوز مشتري ندارد ! و ...
سنجش
بله مختص ايران نيست ولي ميتونه که با درايت خود انسان در سايه وحي اتفاق نيفته. به قول جناب حافظ رحمة الله عليه : من جرّب المجرب حلّ به الندامة/ هر کس مورد تجربه شده اي رو دوباره تجربه کنه پشيماني حلالش باد....خب اين تعريف جامعه ديني اگر چه مشتري نداشته باشه ، يه همت جانانه ميطلبه که بايد نياز بشر رو در نظر گرفت نه تقاضاي اونو .
امام امت يک تعريف ديني است ! نه تعريفي از دانش اجتماعي رايج در مراکز علمي حتي ما و حتي حوزه ي ما چه رسد به دانشگاههاي ما که سبقه ي غربي دارند . مشکل ما فقط تعريف ما از امام امت نيست ، بلکه در امت امام هم هست ، بقول طلبه ها ايندو متضايف هستند و يکي باديگري معني مي دهد ، مثل پدر و فرزند
سنجش
با اجازه بنده مرخص ميشم . انشاءالله بعدا خدمت ميرسم..التماس دعا
محتاج دعا
باعرض سلام و خسته نباشيد به جناب اقاي سنجش...جواب هاي كه براي سوالهاي من داده بودي هيچ كدامشنان قانع نكننده نبود.. شما كشورهاي مثل امريكا .و عربستان رو براي من مثل زديد. كشور هاي كه با سياست ها خيلي قوي... . نظر شما از فرق كشور امريكا چيست. امريكا تنها كشور هست كه هنوز به منابع نفي خود دست نزده. و در مورد كشور عربستان. كشور كاملا ثروتمند ترسو . همين كشور عربستان كه شما فقر حساب مي كنيد . هيچ.
مي دونيد چند ساله كه پول نفشو بين مردم بصورت يارانه تقسيم مي كنه . . كشور ايران كشور فقير نيست كه هر كسي از راه رسيد بتونه بهش ضربه بزنه. ذخاير معادن و نفت كه در اين كشور هست از مهترين ثروت هاي هست كه متاسفانه معادلانه بين مردم تقسيم نميشه. اگه حرف رهبر بر اين گونه سياست ها اثر نداشته باشه خوب . مشگلاتي پيش مي ايد كه خيلي ها سو استفادهع مي كن. ايران تنها كشور هست كه هشت سال جنك تحملي كرد
ولي بار حرف زور نرفت. اون موقع ها از اين وضعيت سخت تر بود پس چطور حضرت امام خميمي اوضاع رو توانست كنترل كنه. حالا كه از اين موقع ها خيلي گذشته كشورمان خيلي پيشرفت كرده . چرابايد اينطور مسائلي پيش مي ايد.خدا شاهد اگه رهبر انقلاب اقاي خامنه اي بخواهد مي تواند اوضاع فعلي رو كنترل كنند... درسته رهبر وظايف داريد ولي بعضي وقتها جهاد براي نجات مردمشان از مهترين وظايف رهبر بشمار مي ايد...
نظرت در باره اين ليك چيست. چه رازهاي هست كه اين دونفر از رهبرو ملت پنهان مي كنند....http://khodabandehcity.parsiblog.com/Feeds/7168436/
سنجش
سلام جناب ستاره سهيل.ممنون از شما. عباداتتون قبول حق. غرض از ذکر اين کشورها که به فرموده شما برخي مث آمريکا به ذخاير نفتي خودش دست نزده و يا عربستان که پول نفت رو تقسيم ميکنه اينه که تو اين کشورها نبايد مشکل اقتصادي و به دنبال اون امنيتي و...وجود داشته باشه در صورتي که خلاف اون ثابت شده. يکي از مقروض ترين کشورها همين آمريکاس.
سنجش
عربستانم اگه مديريت ميداشت چوب حراج به نفت خودش نميزد تا طبق نظر يکي از کارشناساي غربي اعلام بشه ذخاير نفتي اون رو به تمامه.موسسه مالي سيتي گروپ با اشاره به رشد بالاي مصرف نفت خام در عربستان پيش بيني کرده است بزرگترين صادرکننده نفت جهان تا 18 سال ديگر يعني سال 2030 ميلادي به وارد کننده نفت تبديل خواهد شد.
سنجش
جداي ازين مباحث موضوع بحث ما اينه که در شرايط فعلي آيا مسئولين مربوطه به وظايف خودشون عمل ميکنن يا نه؟
سنجش
و آيا رهبري بايد بياد قيمت مرغ و گوشت و...تعيين کنن يا اينا از اوليات وظايف يه دولته.
جواب سوالي كه از م پرسيده بوديد....*در شرايط فعلي آيا مسئولين مربوطه به وظايف خودشون عمل ميکنن يا نه؟ - * اين سوال رو از هر ايراني بپرسي حداقل 70 در صد جواب نه ميدهند. . برادر عزيزم . نموش خودشما . خداي از اين اوضاع كه پيش اومد راضي هست. چرابايد توي اين كشور اسلامي دزدي بشه . ولي هيچ كسي اعتراضي نكنه... چرابايد رئيس جمهور مملكت جلو رسانه هاي جمعي ا رئيس مجلس رو تهديد كنه
چرا بايد رئيس مجلس . توي قم پشت رئيس جمهور اينطوري بگه . اينها همه بر ميگرده به رهبر . اگه رهبر جذبه داشته باشه . حرفش برو داشته باشه . هيچ كسي نمي تونه به كسي تهت بزنه . يا حرف حديث پيش مياد. ببين برادر عزيزم . شب عيد ه تقريبا انواع جنس ها100 در صد افزايش پيدا كرده. چرا بايد كشور ثروتمندي دچار يك مشگل كوچك بشود و دلالان اقتصاد از اين سو استفاده كنند و بيشتر مردم رو در نگراني نگه دارن. .
به نظر من اگه رهبر بخواد راحت مي تواند هماهنگي اتحاد رو بين مردم بوجود اورد..
http://ansarclip.ir/01/3069-1391111403 توصيه ميکنم اين سخنراني رو دانلود کنيد و گوش بديد...پاسخ بسياري از سوالات داده ميشه! از دستش نديد...
سلام عليکم عطر ريحان گرامي ، مگر کسي دنبال يافتن پاسخ سوال است ؟ تا جاييکه بنده خبر دارم دنبال تغيير اوضاع آمده در پيام هستند ، البته اگر مقصودتان اينست که اين سخنراني براي برون رفت از اوضاع فعلي است ، خب بله
سنجش
رهبري ميخواد اتحاد باشه ولي به فرموده اميرالمومنين عليه السلام: لَا رَأْيَ لِمَنْ لَا يُطَاع ‏آن را كه فرمان نبرند سررشته كار از برون است.(نهج البلاغه ) تذکر اين نکته هم خالي از لطف نيست که اين فرمايشو در زمان حکومت خودشون فرمودن نه در زمان خانه نشين کردنشون.
خب اين خواست اين بنده ي حقير هم هست و همچنين جنابعالي و ديگران هم , در رابطه با برون رفت از اوضاع فعلي بفرمايند ، ولو به اشاره بقول سخنراني که عطر ريحان گرامي پيشنهاد گوش دادن به سخن ايشان را داده اند
باد صبا
بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لمن علم الاسماء و رفع اعلام الاهتدي و صلاه و السلام علي من ختم به الانبياء و آله النجباء و لعنه الدائم علي اعدائهم من الان الي قيام يوم اللقاء با عرض سلام خدمت دوستان گرامي براي بيان اين بحث ابتدا لازم است نکاتي بيان گردد.
باد صبا
در ابتدا معنا و منظور از ولي و کساني که به انسان ولايت دارند بايد مشخص شود. در ابتدا خداوند متعال تنها کسي است که طبق فرمايش آيات قرآن بر انسان ولايت مطلق دارد و بعد از آن خداوند متعال اين ولايت را به هر کس که بخواهد در ميزان و اندازه مشخص مي دهد طبق آيه قرآن اطيعوا الله و اطيبعوا الرسول و اولي الامر منکم آمده است. لذا مي بينيم که خداوند متعال در اين آيه اطاعت خود و رسول خود را به طور مطلق
باد صبا
ذکر فرموده است . خوب در ابتدا مطلق و مقيد چيست ؟ مطلق يعني چيزي که قيد و شرايط و عناويني بر آن بار نشده باشد مثلا اگر گفته شود بچه هاي اين کلاس همه باهوشند همه را عنوان کرده اما اگر قرار بود بر آن قيد بزند مثلا مي گفت بچه هاي اين کلاس همه باهوشند به جز فلاني و فلاني در آيه هم اطاعت خداوند متعال و اطاعت رسول او به طور مطلق ذکر شده است.
باد صبا
يعني گفته از خدا اطاعت کنيد و براي رسول يک لفظ اطيعوا جداگانه ذکر کرده اسن نگفته اطيعوا الله و الرسول و گفته اطيعوا الله و اطيعوا الرسول و قيدي هم براي آن نياورده است مثلا بگويد اطاعت کنيد رسول را زماني که حق بگويد يا اطاعت کنيد رسول را فقط در امور ديني يا فقط در امور اجتماعي بلکه مطلق ذکر کرده است اطاعت کنيد رسول را در همه ي امور و با اين مطلق بودن عصمت حضرت ثابت مي شود که چون ايشان معصومند
باد صبا
و جز آنچه خدا بگويد انجام نمي دهند خداوند نفرموده در مواردي که حق باشد اطاعتش کنيد بلکه گفته هميشه همواره در تمامي موارد او را اطاعت کنيد. و اما با نياوردن لفظ اطيعوا براي اولي الامر و عطف آن به اطيعوي رسول يعني جنس اطاعت اولي الامر درست مانند رسول است و همان عصمت را به همان طريق شامل مي شود. اما جنس اطاعت خدا و رسول يکي نيست چون خدا بر رسول هم ولايت دارد و جنس ولايتشان متفاوت است لذا از دو لفظ
باد صبا
اطيعوا استفاده شده است.پس عصمت امام و ولايتش در اينجا ثابت است. و امام مي رمايد که در زماني که به ما به علت نبودن امام و يا دوري مسافت به روات احاديث ما رجوع کنيد فارجعوا الي روات احاديثنا و در همان صحيحه و مقبوله حضرت شرايط عالم بودن شجاع بودن مدير و مدبر بودن و... را ذکر مي کند که آن را ادله ولي فقيه مي دانند که نياز به بحث فراوان و بهتر است به کتاب ولايت فقيه حضرت امام
باد صبا
خميني ره رجوع کنيد و اما ولايت هاي ديگر نظير ولايت پدر بر دختر و ولايت شوهر بر همسر و ولايت عالم بر جاهل و... را هم داريم که البته حدود و ثغور اين ولايت ها محدود است مثلا پدر در ازدواج دختر بر او ولايت دارد يا شوهر حدود ولايتش مشخص است و هيچکدام نمي توانند مثلا بگويند حق اداي نماز واجب را نداري يا کسب علم ديني که فريضه واجب است نمي تواني کسب کني اما مثلا همسر مي تواند همسر خود را از
باد صبا
روزه مستحب منع کند اما در واجبات حقي ندارد .با اين بيان مي شود اظهار داشت که در قيامت دو چيز است که از انسان شکايت مي کند 1- قرآني که خواتنده نشده و به آن عمل نشده و 2- عالمي که از علمش بهره نگرفته باشند.دليل ذکر اين مطلب هم اين است که بگويم هيچگاه مشروعيت با مقبوليت يکي نيست . خوب مشروعيت و مقبوليت چيست
باد صبا
؟ اين که حضرت علي عليه السلام را مردم به عنوان امام نمي شناسند اينکه ايشان مشروعيت امامت از طرف خداوند را دارا هستند اما در بين مردم مقبول نبودند لذا تا زماني که مردم به طرف ايشان نيامده و از ايشان نخواستند که حاکمشان باشند امام بر آنان حکومت نمي کردند. و مشروعيت چيزي اجبار براي مقبوليت آن چيز نيست .
باد صبا
چرا که خداوند متعال به پيامبرش در آيه 3 سوره شعرا مي فرمايند که لعلک باخع نفسک الا يکون مومنين ان نشا ننزل عليهم من السماء آيه فظلت اعناقهم لها خاضعين . پيامبر دلسوز اسلام بيش از اندازه خود را به زحمت انداخته تا اينان هدايت شوند اما خداوند مي فرمايد خود را فريب نده و به زحمت نيانداز خداوند اگر مي خواست ايه اي و نشانه اي از آسمان براينان نازل مي کرد تا خود به خود ايمان آورده خاضع شوند .
باد صبا
اما خداوند ايمان از روي اجبار نمي خواهد اختيار انسان براي همين ارزشمند است کسي را به زور وادار به دوست داشتن خود کني ارزش ندارد کسي ارزشمند است که دوستانش از روي علاقه و شناخت او و خصوصيات نيکش وي را دوست داشته باشند خداوند متعال مي خواهد ديگران او را بشناسند و عبادت کنند پس اجباري براي هيچکس حتي درانتخاب
باد صبا
خدا به عنوان ولي نيست ديگر چه برسد به پيامبر و امام و ولي فقيه و غيره پس مردم زماني از کسي اطاعت مي کنند که او را مقبول بدانند . هر چند که مشروعيت داشته باشد. خوب حالا مردمي هم هستند که ولايت خداو امام و پيامبر را مي پذيرند اما اطاعت کامل نمي کنند الطابق النعل بالنعل نيستند . من حجابم را رعايت مي کنم اما دروغ مي گويم غيبت مي کنم . ديگري حجاب ندارد دروغ نمي گويد ديگري عالم است تکبر دارد
باد صبا
يکي ساده است و جاهل ندانسته به دين ضربه مي زند. آيا بايد گفت من مسلمان شدم و وضع من خوب نشد نه اشتباه است من زماني درهر دو دنيا سعادتمند خواهم بود که تمام حرف هاي دين را اجرا کنم نه هر کدام باب ميلم بود علم و ديگري را رها کنم همان اندازه از که از اين چشمه آب زلال بردارم به همان اندازه سيراب مي شوم. همان اندازه ضربه مي خورم که امور دين را رها کرده ام همان اندازه نجات مي يابم که چنگ به
باد صبا
ريسمان زده ام. پس تشنگي خود را به گردن درست نبودن آب نيندازم من کم خوردم کم هم سيراب شدم . علت بيچارگي ما عمل نکردن به تمام لوازم دين است چرا مقصر ولي فقيه است . چرا حکم حکومتي مي خواهيم در صورتي که آيا حکمي بالاتر از احکام خداوند متعال در قرآن با کلي موارد تشويق و تنبيه اما آيا اجرا مي شود؟ لا تاکل الربا اجرا مي شود؟ ويل للمطففين اجرا مي شود ؟ خمس دهيد زکات دهيد به فقرا و مساکين کمک کنيد.
باد صبا
قرض حسنه دهيد. چقدر عمل مي شود ؟گاهي اوقات عادت به شعار دادن کرده ايم . بيرون گود مسابقه فوتبال مي ايستيم و به قول جمله معرف مي گوييم لنگش کن اما آيا اگر نوبت دويدن شود دو دور که دور ميدان دويديم و به نفس نفس افتاديم مي فهميم که داخل گود چه خبر است. خداوند که خداست و بالاترين قدرت ها را دارد
باد صبا
اوامرش اجرا نمي شود. آن هم به دست مردمي که او را باور دارند کفار که بماند من مي گويم براي امام حسين گريه مي کنيم کلي خاک روي معارفش را گرفته حتي دريغ از خواندن جمله و حديثي عمل که بماند. فرياد مي زنيم مهدي بيا مهدي بيا دريغ از ذره اي وقت که صرف امام شناسي کنيم .اما در عوض سريال هاي تلويزيون اگر نگويم ماهواره و اينترنت و ... که مثلا حالا شايد بشود گفت مورد نداشته باشد تمام وقتمان را پر کرده
باد صبا
آيا اين آيه قرآن نيست که مي گويد ورتل القرآن ترتيلا و فاقرؤا ما تيسر منه واقعا در کل شبانه روز براي ما که ساعت ها وقت را بيهوده مي گذرانيم چقدر ميسر است قرآن بخوانيم ؟ همين چند وقت پيش مگر ولي فقيه نبودند که گفتند مرغ نخريد مردمي در صف براي خريد مرغ دعوا مي کردند چقدر عمل شد ؟. فرق نمي کند عمل کننده مسؤل است يا فرد عامي عالم است يا جاهل استاد است يا شاگرد مهم اين است که عمل نمي شود.
باد صبا
آيا همه خيال مي کنند لباس و شهرت و گذشته هر فرد ملاک تشخيص خوبي يا بدي اوست همين ابو موسي اشعري جهالتش به دين ضربه مي زند مهم نيست چقدر قرآن بخواند يا نماز گزارد آيا شمر از اول شمر بود نه شمر کسي است که بارها در رکاب حضرت علي عليه السلام جنگ کرده پس چه مي شود انسان را ؟ هوا و هوس انسان را از تقوي دور مي کند ما شعار ولايتي بودن مي دهيم اما کدامين را عمل مي کنيم شعار
باد صبا
مسلماني و شيعه بودن مي دهيم چقدر عمل مي کنيم واي به روزي که پرده ها کنار رود من چه بکنم که فقط ادعا داشته ام.فريب داده ام. تجملات زندگي بعضي افراد ريشه جامعه اسلامي رادارد از بين مي برد . مي شود در زندگي يک تلويزيون ساده داشت و زندگي کرد خانه اي کوچک و يخچالي ساده . مي شود گوشي موبايل به جاي عکس و پخش موسيقي و هزاران فناوري ديگر فقط يک زنگ ساده داشته باشد مي شود ديجيتال
باد صبا
نداشت مي شود بدون ال اي دي سايد باي سايد ماشين مدل بالا و فرش ابريشمي موبلمان گران قيمت هم زندگي کرد آيا اين تجملات به اين معنا نيست که همه دارند به دنيا مي چسبند و آخرت در حال فراموشي است ؟ ازدواج سنت رسول الله است اما چون بعضي چند تا کار براي مهيا کردن تجملات دارند بعضي براي عيش و نوش بيشتر اموال مملکت را غارت مي کنند بعض احتکار مي کنند .و.. جوان مملکت کار ندارد . چون تجملگرايي است
باد صبا
دختر خانم جهيزيه ندارد چون مهريه بالاست و سنت حضرت زهرا فراموش شده جوان ازدواج نمي کند و....اين ها درد است درد کساني که فقط شعار مي دهند حالا ولي فقيه هم بايد بيايد و دست به دست اينان بدهد تجملاتشان را بيشتر کند ؟ که همه شعار نداشتن و نداشتن و نداشتن مي دهند ؟ حال هرچه قرآن بگويد و هرچه ائمه معصومين عليهم السلام بگويند که دنيا ابزار آخرت است هدف نيست وسيله است آخرت
باد صبا
را فراموش کرده ايم چسبيده ايم به اين زورق فريبنده رنگي دنيا اين گونه شيطان را که خداوند مي فرمايد انه لکم عدو مبين .القائاتي در نفس انسان مي کند و او را فريب مي دهد چرا جوان به جاي عبادت و نيکي به ديگران روز به روز ابزار فساد خود رادر دنيا گسترش مي دهند . خوب حالا ولي که مردمانش از وي اطاعت نمي کنند به نظر شما حکم حکومتي دهد که اجرا نشود.
باد صبا
چقدر نصيحت کند مسئولي که حرف ايشان را نمي پذيرد يا افرادي که مثل دکتر سروش ها و دانشگاهياني نظير ايشان از مجتهد شبستري مسئله وحي را در هرمنوتيک دين به گونه اي بيان مي کنند که کار به جايي مي رسد که از لحاظ علمي نفي ولايت مي کنند و يا سکولارهايي که نامه به محضر رهبري مي برند و مي خواهند استعفا دهد که داعيه ي جدايي دين از سياست دارند و عنوان مي کنند ما نماينده ي اين مردميم . ايشان تمام
باد صبا
حرف ها و سخنانشان از روي حساب و کتاب است کلي مشاور دارند و هميشه سنجيده عمل مي کنند مشکل ما اين است که همگي عمل نکردن خود را به گردن ولي فقيه مي اندازيم . مني که به دستورات خدا عمل نمي کنم محال است دستور ولي او را اطاعت کنم .به هر حال در اين جامعه کساني زندگي مي کنند که مسلمانند نمي شود بي گدار به آب زد . ما فقط به تحريمها مي پردازيم در صورتي که ايران زماني که دلار قيمت زير
باد صبا
هزار تومن بوده براي سه سال اين مملکت برنج وارد کرده اما اين برنج ها در کجا احتکار مي شود خوب ولي دستور مي دهد احتکار نکنيد يا با احتکار کنندگان برخورد کنيد اما اجرا نمي شود ولي چه کند . ما خيال مي کنيم ولي بايد خود همه اين ها را اجرا کند ؟ نه وظيفه ولي شناساندن راه درست از غلط است ايشان سند چشم انداز بيست ساله نوشته اند با وجود هزاران فتنه و فريب و ايجاد ناامني و تظاهر گرايي و سياست هاي
باد صبا
پيچيده سياستمداران دنيا هميشه بهترين راهکارها و توصيه ها را داشته اند و تدابير داهيانه و عالمانه خود را بيان کرده اند. اما آيا اجرا مي شود؟ خوب امامان هم نصيحت مي کردند اما چون اجباري در دين براي کسي نيست تا خود مردم نخواهند نمي شود مردم زماني که امام را خواستند انقلاب هم کردند زماني گفتند بني صدر را مي خواهيم روي حرف امام حرف زدند هر چقدر ولي را حمايت کنيم از دستوراتش بهره
باد صبا
خواهيم برد. گاهي هم ايشان براي حفظ اصليت نظام اسلامي براي حفظ منافع آن مجبورند کوتاه آمده اهم و مهم کنند مصالح را در نظر بگيرند.براي داشتن جامعه و مدينه فاضله تنها راه عمل مطلق به دستورات دين است هر جا از دين کناره گيري کرديم به همان اندازه ضربه خورديم.
باد صبا
الکلام يجر الکلام عذر خواهي مي کنم . به علت مشغله فراوان و عدم بازديد از وبلاگ نتوانستم به موقع پيام کوير سبز عزيز و جناب سنجش را ببينم عذر خواهي بنده را بپذيريد.
سنجش
سلام و تشکر از نظرات ارزشمندتون ...انشاءالله بيشتر در خدمت شما و ساير دوستان باشيم.
ان شاءالله
چراغ جادو
گروه بحث آزاد درباره اعتقادات
vertical_align_top