مائــده الهی
بسم الله الرحمن الرحیم در رابطه با واقعه دلخراش و جانسوز عاشورا هیچ کس از افراد از ادیان و مذاهب گوناگون نیست مگر اینکه نسبت به آن عکس العملی از خود نشان داده و نتوانسته است که بی تفاوت از کنار آن رد شود. اینکه واقعه کربلا در میان ادیان مختلف از چه جایگاه و درجه اهمیتی برخوردار است خود مبحثی مستقل می طلبد که در اینجا در مقام بیان آن نیستیم .آنچه که ما در این نوشته در صدد بیان آن هستیم بررسی اجمالی دیدگاه اهل تسنن درباره این مصیبت عظمی می باشد و این که این فرقه از اسلام در برابر این حادثه و مصیبت چه موضعی از خود نشان داده است. ادامه مطلب... بسم الله الرحمن الرحیم سخن گفتن درباره امام حسین علیه السلام و واقعه عاشورا و آنچه در آن روز اتفاق افتاد، بسیار دشوار است. چرا که در آن روز ، تمام خوبیها، در برابر تمام بدیها، صف آرائی کرده بود. کاری که آن حضرت انجام داد تنها یک کار نبود، بلکه کارستانی الهی بود! درک این واقعه دردناک؛ آن هم به طور کامل ، فقط از اهلبیت عصمت و طهارت بر می آید و بس ، چرا که اهل البیت ادری بما فی البیت.(1) ما نیز با الهام گرفتن از آن بزرگواران سعی می کنیم تا مطالبی را در مورد این قیام خونین و مسائل مربوط به آن طی بخشهای مختلف به شما عزیزان عزادار وفادار به آن حضرت تقدیم کنیم. امید که مورد قبول خداوند متعال قرار گیرد. در ابتدا برخی آیات را که اشاره به امام حسین علیه السلام دارد بیان می کنیم. ادامه مطلب... بسم الله الرحمن الرحیم السلام علیک یا اباعبد الله الحسین در کتاب کامل الزیارات از عبد اللَّه بن بکیر (بضم باء و فتح کاف) نقل شده که گفت: من با حضرت امام جعفر صادق علیه السّلام حج بجاى آوردم و به آن حضرت گفتم: یا بن رسول اللَّه! اگر قبر امام حسین علیه السّلام شکافته شود آیا چیزى از بدن مقدسش در آن بدست مىآید؟ فرمود: اى پسر بکیر! عجب پرسش بزرگى کردى!! امام حسین علیه السّلام با پدر و مادر و برادرش در منزل پیامبر اسلام صلّى اللَّه علیه و آله می باشند و با آن حضرت مشغول خوردن رزق و روزى و شادمانى هستند. امام حسین علیه السّلام در طرف راست عرش می باشد و می گوید: ادامه مطلب... بسم الله الرحمن الرحیم «ابنائنا»، «نسائنا» و «انفسنا» کیانند؟ در این که منظور از «نسائنا» تنها دختر پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله حضرت فاطمه زهرا علیها السلام است، ظاهراً هیچ اختلافى بین ما و برادران سنّى وجود ندارد، همانگونه که علماء شیعه و اهل سنّت بالاتّفاق «ابنائنا» را به حسن و حسین علیهما السلام تفسیر کردهاند و در این نکته که امام حسن وامام حسین علیهما السلام، مشمول ابنائنا هستند اختلاف نظرى ندارند.بنابر این محور اصلى و مرکزى بحث پیرامون تفسیر «انفسنا» مىباشد، بدین جهت لازم است بحث بیشترى پیرامون این جمله داشته باشیم: مرحوم قاضى نور اللَّه شوشترى، در کتاب ارزشمندش، احقاق الحق، مىفرماید: ادامه مطلب... بسم الله الرحمن الرحیم دعوت به مباهله «فَمَنْ حاجَّکَ فِیهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ»- اى پیامبر ما! هر یک از نصارى و مسیحیان پس از این همه بحث و مباحث مربوط به عیسى بن مریم علیهما السلام و استدلالهاى متقن و متین پیرامون شؤون مختلف آن حضرت، اگر همچنان به لجاجت خود ادامه دادند، و عناد و لجاج بسان حجاب و پرده مانع راهیابى آنها به سوى حقّ و حقیقت شد، راه دیگرى در ادامه دعوت آنها به سوى حق انتخاب کن و با آنها مباهله کن. «فَقُلْ تَعالَواْ نَدْعُ أَبْناءَنا وَأَبْناءَکُمْ وَنِساءَنا وَنِساءَکُمْ وَأَنْفُسَنا وَأنْفُسَکُمْ»- در این قسمت از آیه، افرادى که باید در مراسم مباهله شرکت کنند مشخّص مىشود.پیامبر ما! به آنها بگو که از سوى هر یک از طرفین مباهله، باید چهار گروه در این مراسم شرکت کنند: ادامه مطلب... بسم الله الرحمن الرحیم بحثی را که در پیش رو دارید؛ شامل مطالبی درباره مباهله می باشد که در چند بخش، تقدیم شما عزیزان می گردد. ضمناً اگر خوانندگان محترم، سؤال و یا شبهه ای درباره دیگر مسائل اعتقادی داشته باشند، آماده پاسخگویی به آنها می باشیم. آیه مباهله
فَمَنْ حاجَّکَ فِیهِ مِنْ بَعْدِ ما جائَکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْنائَنا وَأَبْناءَکُمْ وَ نِسائَنا وَنِساءَکُمْ وَأَنْفُسَنا وَأَنْفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْکاذِبینَ(1) هر گاه بعد از علم و دانشى که (درباره مسیح) به تو رسیده، (باز) کسانى با تو به محاجّه و ستیز بر خیزند، به آنها بگو: بیائید ما فرزندان خود را دعوت کنیم، شما هم فرزندان خود را؛ ما زنان خویش را دعوت نمائیم، شما هم زنان خود را؛ ما از نفوس خود دعوت کنیم، شما هم از نفوس خود؛ آنگاه مباهله کنیم و لعنت خدا را بر دروغگویان قرار دهیم! ادامه مطلب... بسم الله الرحمن الرحیم نوشتاری را که در پیش رو دارید بحثی است راجع به موقعیت ماههای حرام نزد مردم عرب قبل از اسلام که عمدتاً از تفسیر نمونه و المیزان استفاده شده است. امید آنکه این بحث ما را در آگاهی بیشتر راجع به محرم و عاشورا کمک نماید. از تو، درباره جنگ کردن در ماه حرام، سؤال مىکنند، بگو: «جنگ در آن، (گناهى) بزرگ است؛ ولى جلوگیرى از راه خدا (و گرایش مردم به آئین حق) و کفر ورزیدن نسبت به او و هتک احترام مسجد الحرام، و اخراج ساکنان آن، نزد خداوند مهمتر از آن است؛ و ایجاد فتنه، (و محیط نامساعد، که مردم را به کفر، تشویق و از ایمان باز مىدارد) حتى از قتل بالاتر است. و مشرکان، پیوسته با شما مىجنگند، تا اگر بتوانند شما را از آیینتان برگردانند؛ ولى کسى که از آیینش برگردد، و در حال کفر بمیرد، تمام اعمال نیک (گذشته) او، در دنیا و آخرت، بر باد مىرود؛ و آنان اهل دوزخند؛ و همیشه در آن خواهند بود. حادثه غدیر خم یا ایُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغ ما انْزِل الَیْکَ مِنْ رَبِّکَ وَانْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَاللّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النّاسِ انَّ اللّهَ لایَهْدِى الْقَوْمَ الْکافِرینَ:اى پیامبر! آنچه را از سوى پروردگارت نازل شده است به طور کامل (به مردم برسان، و اگر نکنى رسالت او را انجام ندادهاى، و خداوند تو را از (خطرهاى احتمالى) مردم نگاه مىدارد، و خداوند جمعیت کافران لجوج را هدایت نمىکند».در کتابهاى بسیارى از دانشمندان اهل تسنن (و همه کتب معروف شیعه) اعم از تفسیر و حدیث و تاریخ آمده است که آیه فوق در شأن على علیه السلام نازل شد.این روایات را گروه زیادى از صحابه، از جمله «ابوسعید خدرى»، «زید بن ارقم»، «جابر بن عبدالله انصارى»، «ابن عباس»، «براء بن عازب»، «حذیفه»، «ابوهریره»، «ابن مسعود» و «عامر بن لیلى» نقل کردهاند و در روایات آنها آمده است که این آیه درباره على علیه السلام و داستان روز غدیر نازل شده است.جالب اینکه بعضى از این روایات از طرق متعدد نقل شده از جمله: ادامه مطلب... بسم الله الرحمن الرحیم امام صادق علیه السلام: روز غدیر خم در میان روزهای عید فطر و قربان و جمعه همانند ماه درمیان ستارگان است. (اقبال سید بن طاووس-ص466)
امام رضا علیه السلام:کسی که در روز غدیر مومنی را دیدار کند، خداوند هفتاد نور بر قبر او وارد می کند و قبرش را توسعه می دهد و هر روز هفتادهزار فرشته قبر او را زیارت می کنند و او را به بهشت بشارت می دهند. (اقبال الاعمال-ص778) امام صادق علیه السلام از پدر بزرگوارش امام باقر علیه السلام نقل کرد که فرمود:شیطان دشمن خدا چهار بار ناله کرد؛روزی که مورد لعن خدا واقع شد و روزی که به زکین هبوط کرد و روزی که پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم مبعوث شد و روز عید غدیر.(قرب الاسناد-ص10) امام صادق علیه السلام: روز غدیر خم عید بزرگ خداست، خدا پیامبری مبعوث نکرده، مگر این که این روز را عید گرفته و عظمت آن را شناخته و نام این روز در آسمان، روز عهد و پیمان و در زمین، روز پیمان محکم و حضور همگانی است. (وسائل الشیعه،ج5 ،ص224،ح1) امام صادق علیه السلام:سنگهای زیربنای اسلام سه چیز است؛ نماز، زکات و ولایت که هیچ یک از آنها بدون دیگری درست نمی شود. (کافی،ج2،ص18) بسم الله الرحمن الرحیم حدیث غدیر در کتب اهل تسنن! اراده حکیمانه خداوند بر این تعلّق گرفته است که واقعه تاریخى غدیر، در تمام قرون و اعصار به صورت یک تاریخ زنده که قلوب و دلها به سوى آن جذب مىشوند، بماند؛ و نویسندگان اسلامى در هر عصر و زمانى در کتابهاى تفسیر و تاریخ و حدیث و کلام، پیرامون آن سخن بگویند؛ و گویندگان مذهبى در مجالس وعظ و خطابه درباره آن داد سخن دهند و آن را از فضایل غیرقابل انکار امام على بن أبیطالب علیه السلام بشمارند. نه تنها خطبا و گویندگان، بلکه «شعرا»، از این واقعه الهام گرفته و ذوق ادبى خود را از تفکّر و اندیشه پیرامون این حادثه واز فزونى اخلاص به صاحب ولایت، پرفروغ سازند، و عالىترین اشعار را به صورتهاى گوناگون و به زبانهاى مختلف از خود به یادگار بگذارند. (مرحوم علّامه امینى بخش مهمّى از اشعار غدیریّه را قرن به قرن در تاریخ اسلام با شرح حالات این سرایندگان در مجلّدات یازدگانه الغدیر از منابع معروف اسلامى آورده است).به تعبیر دیگر، کمتر واقعه تاریخى در جهان، بسان رویداد «غدیر»، مورد توجّه طبقات مختلف، از محدّث و مفسّر و متکلّم و فیلسوف، و خطیب و شاعر، و مورّخ و سیره نویس واقع شده است.یکى از علل جاودانى بودن این حدیث، نزول دو آیه «1» از آیات قرآن پیرامون این واقعه است، و تا قرآن ابدى و جاودانى است، این واقعه تاریخى نیز از خاطرهها محو نخواهد شد. ادامه مطلب...
ماههای حرام
یَسْئَلُونَکَ عَنِ الشَّهْرِ الْحَرامِ قِتالٍ فیهِ قُلْ قِتالٌ فیهِ کَبیرٌ وَ صَدٌّ عَنْ سَبیلِ اللَّهِ وَ کُفْرٌ بِهِ وَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ وَ إِخْراجُ أَهْلِهِ مِنْهُ أَکْبَرُ عِنْدَ اللَّهِ وَ الْفِتْنَةُ أَکْبَرُ مِنَ الْقَتْلِ وَ لا یَزالُونَ یُقاتِلُونَکُمْ حَتَّى یَرُدُّوکُمْ عَنْ دینِکُمْ إِنِ اسْتَطاعُوا وَ مَنْ یَرْتَدِدْ مِنْکُمْ عَنْ دینِهِ فَیَمُتْ وَ هُوَ کافِرٌ فَأُولئِکَ حَبِطَتْ أَعْمالُهُمْ فِی الدُّنْیا وَ الْآخِرَةِ وَ أُولئِکَ أَصْحابُ النَّارِ هُمْ فیها خالِدُونَ ( 217 )إِنَّ الَّذینَ آمَنُوا وَ الَّذینَ هاجَرُوا وَ جاهَدُوا فی سَبیلِ اللَّهِ أُولئِکَ یَرْجُونَ رَحْمَتَ اللَّهِ وَ اللَّهُ غَفُورٌرَحیمٌ (بقره،218)
کسانى که ایمان آورده و کسانى که هجرت کرده و در راه خدا جهاد نمودهاند، آنها امید به رحمت پروردگار دارند و خداوند آمرزنده و مهربان است.
شأن نزول:
ادامه مطلب...
Design By : Pichak |